ریچارد مور، رئیس ام‌آی ۶ هشدار داده است که ظهور چین "بزرگترین اولویت سرویس اطلاعاتی مخفی بریتانیا بوده است"  زیرا پکن به "عملیات جاسوسی در مقیاس بزرگ علیه بریتانیا و متحدان آن" دست زده است. مور ادامه داد: "صفحات قدرت در حال جابجایی هستند" زیرا چین تمایل بیشتری برای اثبات خود به عنوان یک قدرت نشان می دهد.

آیا باید منتظر جنگ جهانی سوم بود؟

با افزایش تنش‌ها بین غرب و رقبای آن در روسیه و چین، ترس از اینکه جنگ‌های نیابتی به درگیری‌های مسلحانه گسترده‌تری تبدیل شود، افزایش یافته است.

به گزارش سلام نو، نشریه «دِ ویک» در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که حمله روسیه به اوکراین می تواند منجر به کشته شدن ۵۰۰۰۰ غیرنظامی و جرقه بحران پناهجویان در اروپا شود. در جاهای دیگر، تحلیلگران بین المللی نسبت به مناطق متعددی که پکن ممکن است بخواهد در دهه آینده به شکل نظامی در آن گام بگذارد هشدار داده‌اند.

روسیه و پروژه در هم شکستن ناتو

به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی آخر هفته میلادی ادعا کردند که روسیه حدود ۷۰ درصد از نیروی نظامی مورد نیاز خود را برای تهاجم تمام عیار به اوکراین آماده کرده است "و گردان‌های تاکتیکی بیشتری را به مرز اوکراین می‌فرستد."

یک مقام رسمی هشدار داد که تهاجم روسیه ممکن است منجر به کشته شدن ۵۰۰۰۰ غیرنظامی شود و پایتخت اوکراین، کی‌یف، ممکن است "در عرض چند روز سقوط کند"، که منجر به بحران پناهجویان در اروپا با "فرار میلیون ها نفر" شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه در یک شام پنج ساعته با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، گفت‌وگو کرد، اما به نظر نمی‌رسد به موفقیتی دست یافته باشد.

مسکو خواستار عدم عضویت اوکراین در ناتو و کاهش نیروهایش در شرق اروپا شده است، اما ناتو این درخواست‌ها را رد کرده است. غربی‌ها امیدوارند پوتین را با تهدید به تحریم از تهاجم منصرف کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز هشدار داده است که در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه انرژی ۸ میلیارد پوندی نورد استریم ۲ این را به پایان خواهد رساند.

اواخر سال گذشته، یولیا لاپوتینا، از وزرای دولت اوکراین و افسر ارشد اطلاعاتی سابق، به اسکای نیوز گفت که اگر اقدام نظامی پوتین به دیگر کشورهای شوروی سابق سرایت کند، تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین می‌تواند آغازگر «جنگ جهانی سوم» باشد.

بی‌بی‌سی گزارش داد که بریتانیا و آمریکا در یک اقدام «احتیاطی» در ژانویه، کارکنان سفارت خود را از اوکراین خارج کرده‌اند. ایالات متحده همچنین به بستگان کارکنان سفارت خود دستور داد تا کشور را ترک کنند و هشدار داد که تهاجم روسیه ممکن است "در هر زمانی" رخ دهد. سازمان اطلاعات بریتانیا نیز اعلام کرده است که پوتین قصد دارد یک رهبر طرفدار کرملین را در دولت اوکراین مستقر کند.

آیا باید منتظر جنگ جهانی سوم بود؟

از سوی دیگر اوکراین و غرب برای بحران مهاجران در مرز بین لهستان و بلاروس انگشت خود را به سمت روسیه نشانه رفته‌اند. دویچه وله گفته است که دولت بلاروس متهم شده است که "با تشویق مهاجران از خاورمیانه آمده آن‌ها را منطق مرزی می‌فرستد و بحران ایجاد می‌کند."

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، روسیه را متهم کرد که «مغز متفکر» پشت بحران است و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، متحد کلیدی پوتین است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، اقدامات روسیه را بخشی از یک طرح گسترده‌تر می‌داند. او می‌گوید: «وقتی می‌بینیم از مهاجران به عنوان سلاح استفاده می‌شود، وقتی می‌بینیم که اطلاعات نادرست به عنوان سلاح استفاده می‌شود، وقتی می‌بینیم که از گاز سمی به عنوان سلاح استفاده می‌شود، و سربازان و تفنگ‌هایشان... اینها مسائل جداگانه‌ای نیستند». همه این‌ها بخشی از یک استراتژی گسترده برای درهم شکستن اروپا هستند.

باب سیلی معتقد است که پوتین قصد دارد سه کار را در دهه پایانی قدرت خود انجام دهد: اول، کشور مستقل اوکراین را نابود کند. دوم، ناتو را در هم شکند و سوم، نقش روسیه به عنوان یک رقیب غیرلیبرال برای غرب را تقویت کند.

چین؛ جنگ سردی که می‌تواند گرم شود

ریچارد مور، رئیس ام‌آی ۶ هشدار داده است که ظهور چین "بزرگترین اولویت سرویس اطلاعاتی مخفی بریتانیا بوده است"  زیرا پکن به "عملیات جاسوسی در مقیاس بزرگ علیه بریتانیا و متحدان آن" دست زده است. مور ادامه داد: "صفحات قدرت در حال جابجایی هستند" زیرا چین تمایل بیشتری برای اثبات خود به عنوان یک قدرت نشان می دهد.

او در اولین سخنرانی عمومی خود که در ماه نوامبر در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک ایراد شد، گفت: «قدرت نظامی فزاینده» و تمایل پکن برای اتحاد مجدد با تایوان، «چالشی جدی برای ثبات و صلح جهانی است».

اظهارات وی هفته‌ها پس از آن بیان شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت که آمریکا متعهد به دفاع از تایوان است، اگرچه بیانیه کاخ سفید بعداً تاکید کرد که سیاست "ابهام استراتژیک" آن همچنان پابرجاست.

نیویورک تایمز توضیح داد که این سیاست "دقیقاً نحوه واکنش ایالات متحده را مبهم باقی می‌گذارد" در حالی که بسیاری از کارشناسان فکر می کنند اکنون زمان شفافیت بیشتر واشنگتن فرا رسیده است.

آیا باید منتظر جنگ جهانی سوم بود؟

استفان مک‌دانل، خبرنگار بی‌بی‌سی چین، گفت: بایدن سال گذشته با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، گفتگوهای مجازی انجام داد تا اطمینان حاصل شود که رقابت بین آنها «به دلیل سوء تفاهم به درگیری مسلحانه کشیده نمی‌شود». او ادامه داد: این کنفرانس یک "تلاش واقعی برای تنظیم مجدد" به نظر می رسید و می تواند "روابط ژئوپلیتیک جهانی را به شیوه ای ملموس تغییر دهد".

مایکل بکلی، دانشیار دانشگاه تافتس و هال برندز، استاد امور جهانی در جانز هاپکینز، می‌گویند که مقامات پنتاگون نگران هستند که چین ممکن است «در یک دهه آینده» یک درگیری نظامی در تنگه تایوان یا سایر نقاط مهم آن آغاز کند. به باور آن‌ها در حالی که بایدن ممکن است ادعا کرده باشد که ایالات متحده به دنبال آغاز یک جنگ سرد جدید نیست، اما باید بپذیرد جنگ سرد با پکن در حال حاضر در جریان است. به باور آن‌ها، سؤال درست این است که آیا آمریکا می‌تواند چین را از آغاز یک بحران داغ نظامی بازدارد یا خیر؟

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید