ارتفاع دهانه غار ٣ متر، عرض دهانه ٤ متر و طول غار ١٧٨ متر می‌باشد.آبشار نمکی ، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی از ویژگی‌های خاص این منطقه می‌باشد.

 غار نمکی خرسین سیاهو تحت حفاطت اداره محیط زیست قرار گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، در فاصله ۳ کیلومتری شمال باختری بخش سیاهو ، گنبد نمکی سیاهو واقع شده است و بخش اعظم آن را نمک تشکیل داده است و غارهای نمکی آن بسیار طولانی است .

اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است .غار نمکی خرسین به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر گنبد های نمکی موجود در استان دارای چشم انداز های منحصر به فرد به خصوص آبشار نمکی، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد.
این منطقه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست تحت حفاظت قرار دارد.

استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین مراکز استراتژیکی و تجاری ایران است که جاذبه های تاریخی و طبیعی آن کم نیستند، یکی از این جاذبه های طبیعی، غار نمکی خرسین است که یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده‌ی استان هرمزگان می‌باشد.

هر غاری زیبایی های خاص خودش را دارد این غار نیز با دارا بودن ویژگیهای خاص و منحصر به فرد و چشم اندازهای متعدد در مقایسه با سایر گنبدهای نمکی دارای چشم اندازهای منحصر به فرد و زیبایی است. از جمله این زیبایی ها آبشار نمکی ، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد که جزء وصف ناپذیر این غار زیبا و بکر و جلوه ای از زیبایی های طبیعت هستند.

موقعیت و مشخصات جغرافیایی

این منطقه در جوار روستای خرسین دهستان سیاهو از توابع بخش فین بندرعباس در مختصات جغرافیایی N۲۷۵۰ تا N۲۷۴۵ عرض جغرافیایی و E۵۶۱۶ تا E۵۶۱۳ طول جغرافیایی قرار دارد و  ارتفاع از سطح دریا  ارتفاع محل از سطح دریای آزاد حدود ۱۰۰۰ متر می باشد و وسعت منطقه و وسعت محدوده مورد نظر ۱۸۰۰ هکتار مسطح برآورده شده است .

مشخصات غار

ارتفاع دهانه غار ٣ متر، عرض دهانه ٤ متر و طول غار ١٧٨ متر می‌باشد. پس از طی چند متر وارد تالاری می‌شوید که در واقع بزرگترین و تنها تالار این غار است. پس از حدود ١٠ متر پیشروی در تالار به یک حفره و یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می‌رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند.این راهرو بدون داشتن راههای فرعی و گمراه کننده تا طول ١٧٠ متری داخل غار پیش می‌رود. در هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می‌شوید و این شیب بطرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد.
اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است و در طول مسیر قندیل‌های نمکی متعددی دیده می شوند که به زیبایی های این غار می افزاید. لازم به ذکر است جریان آب شوری در غار وجود دارد که با توجه به شیب غار در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار می‌باشد . پس از ١ساعت غار نوردی به انتهای غار می‌رسید. بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم می‌باشد. در سرتاسر مسیر غار قندیل ها و گنبد های نمکی وجود دارند و در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع ۱۲ متر قابل رویت است. در قسمتهایی از مسیر شیب زیاد و پوشیده بودن مسیر از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می‌کند.
آب شوری که از گنبد سرچشمه می‌گیرد به زمین‌های کشاورزی اطراف و آبهای شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد نموده است که در این مورد به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور ، اقدام به ایجاد حوضچه هایی نموده اند که آب شور درآن تبخیر گردد و نمک آن هم قابل استفاده گردد و با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می‌شود.

سیمای فیزیکی منطقه

منطقه از یک رشته کوه تشکیل شده که به صورت گنبد نمکی از داخل زمین بیرون آمده به طوریکه نوک گنبد هنوز بدون تغییر از بافت طبیعی اطراف پوشیده از بادام کوهی می باشد ولی قسمت های جانبی گنبد تحت تاثیر فشارهای درونی زمین به صورت نمک ظاهر شده است و به علت نمکی شدن بافت خاک دارای پوشش قابل توجهی نمی باشد .

اهمیت منطقه

این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگیهای منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر گنبدهای نمکی موجود در استان دارای چشم اندازهای منحصر به فرد به خصوص آبشار نمکی ، قندیلهای متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد . در داخل این گنبد چشم اندازهای متعددی وجود دارد که حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشکیل قندیلهای نمکی متنوع با زیبائیهای خاص خود را به وجود آورده است . همچنین در داخل این تپه –ستون های بسیار عظیم نمکی وجود دارد که نظر هر بیننده را به خود جلب می نماید .  از این پتانسیلهای طبیعی می توان در جنبه های  آموزشی و تفرجی استفاده کرد .
این منطقه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست تحت حفاظت قرار دارد.

توصیه های ایمنی

به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره‌های غار و بطور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می‌شود به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از آنجایی که آب آشامیدنی در داخل و همچنین در نزدیکی غار در دسترس نیست می‌بایست از قبل پیش بینی‌های لازم بعمل آید و حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. محیط کوه  غالبا از سنگهای ناپایدار و نمکی تشکیل شده است از این رو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود.

مسیر دسترسی:

غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع است. با حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی سبک به دهانه غار می‌رسیم.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید