وزارتخانه‌های امور خارجه کشورهای دانمارک و نروژ با انتشار بیانیه‌هایی خواستار خروج شهروندان خود از خاک اوکراین شدند.

دانمارک و نروژ خواستار خروج شهروندانشان از اوکراین شدند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه دانمارک با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان خود در اوکراین خواست ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

جپ کوفود وزیر امور خارجه این کشور نیز در نشست رسانه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تهدیدات روسیه علیه اوکراین، تاکید کرد که شهروندان دانمارک نیز مثل سایر اتباع خارجی باید خاک اوکراین را ترک کنند.

همچنین وزارت امور خارجه نروژ هم نسبت به وضعیت امنیتی جدی و غیرقابل پیش‌بینی در مرز اوکراین و روسیه هشدار داده است و از شهروندان خود خواست خاک اوکراین را ترک کنند.

آنکنن هاوتفلدت وزیر امور خارجه نروژ به شهروندان این کشور در اوکراین توصیه کرد تا به کشور متبوع خود بازگردند.

ساعتی پیش وزارت امور خارجه انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای از شهروندان انگلیسی خواست فورا خاک اوکراین را ترک کنند.

وزارت مزبور دستورالعمل مسافرتی جدیدی را منتشر کرد و در قالب آن توصیه‌هایی در اختیار شهروندان بریتانیایی برای مسافرت به اوکراین قرار داد.

در این توصیه به روز شده آمده است: شهروندان بریتانیایی در اوکراین باید همین حالا تا زمانی که راه‌های تجاری همچنان در دسترس است، این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه بیانیه خود اینگونه نوشت: از ژانویه ۲۰۲۲، تقویت نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین، تهدید اقدام نظامی را افزایش داده است. به واسطه این تهدید فزاینده، وزارت امور خارجه بریتانیا تصمیم به خارج کردن بیشتر کارکنان سفارت از کی یف را گرفته است. سفارت همچنان باز است اما قادر به ارائه کمک‌های کنسولی حضوری نخواهد بود.

این اقدام به تبعیت از تصمیم دولت آمریکا اتخاذ شد که پیشتر از شهروندان آمریکایی خواسته بود به اوکراین سفر نکنند.

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از همه شهروندان آمریکایی در اوکراین خواست همین حالا این کشور را ترک کنند.

در این میان، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس عصر جمعه در نشستی مجازی با سران آمریکا، ایتالیا، لهستان، رومانی، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ناتو گفت وگو کرد و نسبت به امنیت اروپا به دلیل تهدید ادعایی روسیه علیه اوکراین، ابراز نگرانی کرد.

آمریکا و ناتو که سیاست فشار بر روسیه و تضعیف این کشور را دنبال می‌کنند، مدعی هستند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. مقام‌های عالی روس بارها به صراحت اعلام کرده‌اند چنین طرحی در دستور کار مسکو نیست.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید