تبعات شکست در مذاکرات هم بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه خواهد بود. در چند هفته اخیر ما شاهد هدف قرار گرفتن ابوظبی در امارات متحده عربی توسط حوثی‌ها بودیم و همزمان تشدید تنش می‌تواند اوضاع را در عراق هم پیچیده کند.

تبعات سنگین و خطرات شکست مذاکرات وین

به گزارش سلام نوب، روزنامه اعتماد به نقل از ولی نصر، تحلیلگر ارشد حوزه سیاست خارجی و استاد روابط بین‌الملل همزمان با ازسرگیری مذاکرات در وین در گفت‌وگو با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان درباره تبعات عدم توافق نوشت: یکی از خطرها یک تنش دیگر در خاورمیانه است که دولت مستقر در واشنگتن نمی‌تواند از عهده تبعات آن برآید، چراکه فعلا شدیدا درگیر پرونده اختلاف با روسیه در اوکراین است.

او معتقد است اگر این مذاکرات به توافق منتهی نشود ایران با تشدید تحریم‌ها علیه خود و همچنین تشدید بحران در منطقه روبه‌رو خواهد بود. تبعات شکست در مذاکرات هم بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه خواهد بود. در چند هفته اخیر ما شاهد هدف قرار گرفتن ابوظبی در امارات متحده عربی توسط حوثی‌ها بودیم و همزمان تشدید تنش می‌تواند اوضاع را در عراق هم پیچیده کند.

ولی نصر با اشاره به اینکه به نتیجه مذاکرات خوش‌بین است، گفت: به نظر من هر دو طرف به پیروزی این مذاکرات و رسیدن به یک توافق نیاز دارند. ایران در این مذاکرات تلاش می‌کند از برنامه هسته‌ای خود به عنوان ابزاری برای رسیدن به رفع تحریم استفاده کند و الان هم دست تهران در این حوزه پر است. ایالات متحده هم به هیچ‌وجه به دنبال بحران اساسی دیگری در خاورمیانه و جنگ با ایران نیست و بیشتر به دنبال این است که بر پرونده‌های چین و روسیه تمرکز کرده و از حجم تنش در منطقه بکاهد.

در حال حاضر هر دو طرف اراده سیاسی برای رسیدن به توافق را دارند اما مشکل اینجاست که چگونه به این توافق دست پیدا کنند. به نظر من همه به این نتیجه رسیده‌اند که در بهترین حالت هم عمر توافق با تهران کوتاه خواهد بود، چراکه این توافقی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده از آن خارج شد و همزمان قانع کردن ساختار سیاسی در واشنگتن به اجرایی کردن دوباره این توافق آسان نیست و بسیاری از سیاستمداران امریکایی خواهان رسیدن به توافق بهتری با ایران هستند.

در این سوی میدان نیز ایرانی‌ها تضمین می‌خواهند که ایالات متحده تحریم‌ها را بردارد و همزمان این رفع تحریم هم ادامه پیدا کند. بنابراین می‌توان گفت که توافق ممکن است اما در این قبیل مذاکرات در لحظه آخر شکست کل پروسه هم ممکن است.

ولی نصر در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه اجرای دوباره برجام از تبعات کمتری برای ایالات متحده نسبت به ادامه سیاست فشار حداکثری برخوردار است، گفت:حتی کسانی که در واشنگتن مخالف برجام هستند نیز به این نتیجه رسیده‌اند که در نتیجه سیاست فشار حداکثری، برنامه هسته‌ای ایران اکنون توسعه پیدا کرده است. همزمان دولت جو بایدن دایما تکرار می‌کند که این ایران است که باید تصمیم سخت خود را بگیرد اما این دقیقا برعکس است و این به ایالات متحده بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد یا می‌تواند توافقی را امضا کرده و به آن پایبند هم بماند؟ چراکه شما می‌توانید در وین توافق کنید اما اگر مخالفت‌ها با آن در واشنگتن بسیار جدی باشد یا تحریم‌ها برداشته نشوند به راحتی از هم فرو می‌پاشد.

نصر با تاکید بر اینکه امکان شکست مذاکرات وجود دارد، می‌گوید: «تبعات این شکست برای ایران، ایالات متحده و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. گزینه‌های بعدی یا پلن بی ‌می‌تواند جنگ باشد که هیچ کس در منطقه و امریکا که به تازگی از افغانستان عقب‌نشینی کرده به دنبال آن نیست یا تحریم‌های بیشتر علیه ایران که می‌تواند به مقابله به مثل تهران منتهی شود. پیش از این نیز ما شاهد تنش‌هایی در عربستان و امارات و همچنین هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس بودیم. هیچ‌ کس نمی‌خواهد به گزینه جایگزین توافق فکر کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید