تعداد نمایندگانی که طی نامه ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شده و نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح آمادگی کردند به ۱۰۲ نفر رسیده است.

اسامی نمایندگان مجلس  که حامی طرح شفافیت آرا هستند

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، با توجه به مطالبه جدی جامعه، شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های نمایندگان در دوران رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد و  طرح شفافیت آرا نمایندگان یکی از اولین طرح‌هایی بود که با شروع مجلس یازدهم به صحن آمد.

این طرح پس از چند ماه بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بالاخره ۱۵ بهمن سال گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد، اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان ۱۵۳ رأی موافق داشت، اما به واسطه آن که تصویب آن نیاز به دو سوم آرای نمایندگان داشت، رأی لازم را نیاورد.

بر اساس ماده ۱۱۷ آیین نامه داخلی که نصاب رأی‌گیری در مجلس، کمیسیون، کمیته و شعبه در موارد مختلف را تعیین کرده، در مورد اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، اکثریت دو سوم نمایندگان حاضر برای به تصویب رسیدن، لازم است و طرح شفافیت آرای نمایندگان تنها ۳ رأی مثبت تا تصویب شدن فاصله داشت.

پس از رد این طرح بیش از ۵۰ نماینده به هیأت رئیسه مجلس برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان نامه زدند. بدین ترتیب در ۲۸ بهمن سال گذشته، درخواست بررسی مجدد طرح شفافیت در صحن علنی مطرح شد. در همین جلسه محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، تصریح کرد که ضعف‌ هایی در طرح شفافیت آرا وجود دارد، اما با رأی نمایندگان و در مدار بررسی مجدد قرار گرفتن آن، مشکلات آن رفع خواهد شد تا طرح به شکل پخته تری به صحن برگردد.

در مرداد امسال، برخی نمایندگان در عمل به وعده خود، خبر از نهایی شدن طرح شفافیت برای بازگشت به صحن علنی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دادند. در نهایت  این طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی و جزئیات آن تصویب شده و این طرح هم اکنون آماده ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص سرنوشت طرح شفافیت آراء و دلیل تاخیر مطرح شدن مجدد آن در صحن علنی، گفت: کمیسیون آیین‌نامه داخلی مدت زیادی است که این طرح را تقدیم هیات رئیسه کرده است و گزارش اکنون در دستور هیات رئیسه قرار دارد، هر زمانی که هیات رئیسه این را به صحن بیاورد، قاعدتاً باید رسیدگی شود.

نماینده مشهد بیان کرد اینکه دغدغه‌های نمایندگان در بازبینی طرح مورد توجه قرار گرفت است گفت: این طرح تاکنون دوبار به صحن آمده است، در نسخه اول دامنه شفافیت خیلی بازتر و وسیع‌تر دیده شده بود و شفافیت بیشتری مدنظر بود که خود من کاملا موافق آن طرح هستم، یعنی فکر می‌کنم که ما هرچه شفافیت را بیشتر کنیم، بهتر است اما آن طرح در صحن رأی نیاورد، مخالفین به کمیسیون آمدند و دغدغه‌های خود را مطرح کردند، پس از آن نتیجه این شد که کمیسیون نسبت به طرح قبلی یک مقدار دست پایین‌تر را بگیرد. نسخه ای که اکنون در نوبت طرح در صحن، قرار دارد؛ آن دغدغه‌ها را برطرف کرده است اما به همان میزان از شفافیت هم کاسته شده است.

۱۰۲ نماینده خواستار شفافیت آرایشان شدند

در روزهای گذشته جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شده و نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح نسبت به آرای خود اعلام آمادگی کردند. این نامه در ابتدا حدود ۶۰ امضا داشت که هم اکنون تعداد امضاهای این نامه، به ۱۰۲  امضا افزایش یافته است.

سمنان، ایلام، خوزستان بدترین وضعیت مشارکت در طرح شفافیت

بر اساس آمار تفکیکی استان ها، نمایندگان استان بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد  با مشارکت ۱۰۰ درصدی نمایندگان  و استان ‌های سمنان و ایلام بدون هیچگونه مشارکت بدترین آمار را در درخواست اجرای داوطلبانه شفافیت آرا دارند.

کدام نمایندگان مجلس حامی طرح شفافیت آرا هستند؟+ اسامی

نکته قابل توجه اینجاست که خوزستان با وجود داشتن ۱۸ کرسی در مجلس، با امضای تنها یکی از نمایندگان این استان؛ آمار معنی داری در این رابطه ثبت کرده است. استان‌های اصفهان با مشارکت ۵۷ درصد و تهران با مشارکت ۵۴ درصدی نمایندگان در میانه این جدول قرار گرفته اند.

بدیهی است که مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم نظارتی زمانی می‌تواند انتظار شفافیت از مجموعه‌ها و نهادهای دیگر داشته باشد که در بحث شفافیت در عملکرد و آرای نمایندگان پیشقدم باشد. کارنامه غیرقابل قبول مجلس دهم در خصوص این طرح جلوی چشم مردم است و مردم انتظار دارند این حرکت مهم و بزرگ بدست مجلسی که از ابتدا مجلس انقلابی نام گرفته تحقق یابد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید