برخلاف سال‌های گذشته که تنها وظایف نهادها صرفا درباره یک تالاب مشخص می‌شد، امروز ماجرا فرق می‌کند و موضوع مورد بحث کل حوضه آبخیز است و دیگر صرفا تالاب‌ها نیستند.

 کاهش ۱۴ هزار قطعه‌ای تعداد پرندگان مهاجر تهران / یکی از تالاب‌های مهم تهران خشک شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران از کاهش ۱۴ هزار قطعه‌ای تعداد پرندگان مهاجر تهران در سال جاری خبر داد.

امیرعباس احمدی رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: تالاب بندعلیخان که به عنوان تالابی فصلی در استان تهران شناخته می‌شود، امسال آبگیری نداشت و ما حضور جمعیت پرندگان مهاجر را در آن شاهد نبودیم. 

به گفته وی، سرشماری‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که تعداد پرندگان مهاجر تهران از سال گذشته تا امسال از ۲۴ هزار فرد به کمتر از ۱۰ هزار فرد تقلیل یافته است.  

رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به نقش بارش‌های اخیر  در تامین نیاز آبی تالاب‌ها و رودخانه‌های تهران اظهار کرد: ورودی آب به این منابع آبی دست ما نیست. بارش‌های امسال نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر بوده است. 

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم درباره مدیریت نیاز آبی، جمعیت است. استان تهران علی‌رغم اینکه یک درصد از خاک کشور را دربر گرفته اما بیشترین بارگذاری از لحاظ جمعیت و صنایع را دارد و فشار حاصل از این بارگذاری، سبب کمرنگ شدن رد پای اکولوژیک در این استان شده است. 

وی حل مشکلات مربوط به مدیریت منابع آبی را نیازمند مدیریت جامع زیست بومی دانست و  اظهار کرد: مدیریت جامع زیست بومی طرحی نو و جدید است که در ۱۰، ۱۵ سال اخیر در کشورهایی که عضو کنوانسیون رامسر هستند، اجرا می‌شود. در این روش مدیریتی ذی‌نفعان اثرگذار و تاثیرپذیر در این حوزه جمع می‌شوند و مدیریت تالاب‌ها و رودخانه‌ها بر اساس حقوق و مسئولیت‌ها زون‌بندی می‌شود. 

رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: مدیریت جامع زیست بومی جاجرود نیز در بخش‌هایی پیشرفت خوبی داشته اما شرایط شیوع ویروس کرونا اجازه نداده که جلسات ما برگزار شود. امیدواریم با بهبود شرایط این جلسات نیز با حضور ذی‌نفعان این موضوع برگزار شود.  

احمدی ضمن تاکید بر دیدگاه جدید سازمان محیط زیست در مدیریت منابع آبی به‌خصوص تالاب‌ها گفت: برخلاف سال‌های گذشته که تنها وظایف نهادها صرفا درباره یک تالاب مشخص می‌شد، امروز ماجرا فرق می‌کند و موضوع مورد بحث کل حوضه آبخیز است و دیگر صرفا تالاب‌ها نیستند. 

رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران  تغییرات اقلیمی را یکی از عناصر مهم تاثیرگذار روی منابع آبی کشور دانست و اظهار کرد: یکی از عناصر مهم در این زمینه، تغییر اقلیم و افزایش دما است در کل کره زمین دیده می‌شود. کشور ما و استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و این موضوع سبب شده تا در مجموع میانگین بارش ما پایین و در سطح کمی منابع آبی ما تاثیرگذار باشد. با اینکه تامین آب شرب اولویت اولی برای ماست اما نیاز آبی نیز باید تامین شود و حل این مشکل همانطور که اشاره شد نیازمند تشکیل شورای آب است.

احمدی‌ در پایان گفت: شعار امسال کنوانسیون رامسر، ارزش، مدیریت، احیا و عشق ورزیدن به تالاب‌هاست. ما باید تالاب‌ها را دوست داشته باشیم و این منابع ارزشمند را به آیندگان تحویل دهیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید