محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: آقای رییسی که در دو سال ریاست خود بر قوه قضاییه شعار مقابله با فساد را با تبلیغات فراوان در صداوسیما و رسانه‌های حامی خود، در بوق و کرنا کرده بود، اینک لایحه مبارزه با آن را پس می‌گیرد. از این تصمیم چه بویی استشمام می‌شود؟

دولت رئیسی و یک بی‌تدبیری دیگر

به گزارش سلام نو، محمد مهاجری در شرق نوشت: هفته گذشته، رییس‌جمهور در نامه‌ای که خطاب به رییس مجلس نوشت، شانزده لایحه تقدیمی دولت قبل به مجلس را پس گرفت. در این ‌میان سه لایحه از اهمیت جدی برخوردار است و استرداد آنها پیام‌های منفی به جامعه مخابره می‌کند.

۱- یکی از این لایحه‌ها، «قانون جامع انتخابات» است که می‌توانست اصلاح روند پراشکال کنونی را کلید بزند. این لایحه سه سال قبل، از طرف دولت دوازدهم ارسال شده بود که متاسفانه به آخرین سال دوره قبلی مجلس برخورد کرد و پس از آن نیز مجلس یازدهم اراده‌ای برای به ثمر نشستن آن به خرج نداد.  پس گرفتن قانون جامع انتخابات، می‌تواند این شائبه را جدی کند که دولت، خواب‌هایی برای انتخابات مجلس دوازدهم (۱۴۰۲) و ریاست‌جمهوری (۱۴۰۴) دیده است!

۲- در بین لایحه‌هایی که درخواست استرداد شده، لایحه «مقابله با فسادهای اداری ـ مالی» است. در حالی که آقای رییسی در دو سال ریاست خود بر قوه قضاییه شعار مقابله با فساد را با تبلیغات فراوان در صداوسیما و رسانه‌های حامی خود، در بوق و کرنا کرده بود، اینک لایحه مبارزه با آن را پس می‌گیرد. از این تصمیم چه بویی استشمام می‌شود؟

۳- لایحه سوم مربوط به «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» است. در سال‌های اخیر، فشارهای اقتصادی زندگی بازنشستگان شریف را تهدید کرده و گرانی و تنگناهای دیگر، شرافت و کرامت آنها را نیز زیر سوال برده و حتی به تجمعات مختلفی در برابر ساختمان مجلس و سازمان برنامه و بودجه انجامیده است. دولت پیشین برای رفع مشکل بازنشستگان، لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا عزم خود را برای حل مشکل آنها نشان دهد.  حال مشخص شده که دولت سیزدهم، این لایحه را که می‌توانست از موج نارضایتی‌ها بکاهد، پس می‌گیرد. 

در مورد این لایحه به نظر می‌رسد، رفتار دولت در اوج بی‌تدبیری صورت گرفته و به نوعی از مجلس بازی خورده است؛ به ‌این‌ ترتیب که ظاهرا مجلس نخواسته این لایحه سخت را رد کند و هزینه تصویب نکردنش را بپردازد. کمترین هزینه‌اش برای مجلس، تشدید افت محبوبیت نمایندگانی است که به انتخابات ۱۴۰۲ چشم امید دوخته‌اند تا باز هم بتوانند بر کرسی‌های بهارستان تکیه بزنند.  استرداد لایحه، عملا توپی را که می‌توانست در زمین مجلس باشد، به زمین دولت بازگرداند. قطعا دولت برای توجیه کار خود یک دوجین عیب و ایراد به لایحه وارد می‌سازد و تلویزیون و رسانه‌های دولتی علیه آن مضمون کوک می‌کنند. اما دولت نمی‌تواند از پاسخگویی به تقاضای مشروع بازنشستگان فرار کند و با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهد شد؛ اما تا آن موقع، فعلا مجلس با یک گل زده به دولت، جلو است.

کد خبرنگار: ۱۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید