واکسن های فعلی کووید۱۹ پروتئین‌های سنبله را هدف قرار می‌دهند که احتمال جهش بیشتری نسبت به پروتئین‌های داخلی دارند. به عنوان مثال، نوع Omicron دارای جهش‌های متعددی در پروتئین‌های سنبله است که احتمالا به آن اجازه دهد تا از تاثیر واکسن فرار کند. ب

کشف مهم محققان برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از برنا؛ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد سلول‌های T ایجاد شده از سایر کروناویروس‌ها می‌توانند ویروس SARS-CoV-۲ را شناسایی کنند؛ ویروسی که باعث بروز بیماری کووید۱۹می‌شود. در مطالعه جدید، محققان کالج امپریال لندن دریافتند که وجود این سلول‌های T در زمان قرار گرفتن در معرض کووید۱۹ می‌تواند شانس ابتلا را کاهش دهد.

 این یافته‌ها می‌تواند طرحی برای نسل دوم واکسن‌های جهانی برای جلوگیری از ابتلا به انواع سویه‌های کووید۱۹، از جمله امیکرون ارائه دهد. دکتر ریا کوندو، نویسنده اصلی پژوهش مذکور از موسسه ملی قلب و ریه امپریال، در بیانیه‌ای اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-۲ همیشه منجر به عفونت نمی‌شود، و ما مشتاقیم دلیل آن را بفهمیم . افرادی که سطوح بالاتری از سلول های T ناشی از ابتلا به سرماخوردگی را دارند، کمتر به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند.

دکتر کوندو افزود: در حالی که این یک کشف مهم است، اما تنها نوعی حفاظت است، و من تاکید می‌کنم که هیچ‌کس نباید به تنهایی به آن تکیه کند. در عوض، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کرونا این است که به طور کامل واکسینه شوید، از جمله دریافت دز تقویت‌کننده. برای این مطالعه، کوندو و همکارانش نمونه خون ۵۲ نفر را که با فردی مبتلا به کووید۱۹ تاییدشده در سپتامبر ۲۰۲۰ زندگی می‌کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در بین ۲۶ نفری که مبتلا به کووید۱۹ نشده بودند، "سطوح بالاتر قابل توجهی" از سلول‌های تی ناشی از ابتلای آنها به کروناویروس‌های سرماخوردگی وجود داشت.

سلول‌های T مورد تحقیق در این مطالعه دارای «واکنش متقابل» در نظر گرفته شده و می‌توانند پروتئین‌های SARS-CoV-۲ را تشخیص دهند. آنها با هدف قرار دادن پروتئین‌های داخل ویروس SARS-CoV-۲، به جای پروتئین‌های سنبله روی سطح که به ویروس اجازه حمله به سلول‌ها را می‌دهند، محافظت می‌کنند.

واکسن های فعلی کووید۱۹ پروتئین‌های سنبله را هدف قرار می‌دهند که احتمال جهش بیشتری نسبت به پروتئین‌های داخلی دارند. به عنوان مثال، نوع Omicron دارای جهش‌های متعددی در پروتئین‌های سنبله است که احتمالا به آن اجازه دهد تا از تاثیر واکسن فرار کند. به گفته محققان، داده‌ها نشان می‌دهد که مرحله بعدی توسعه واکسن کرونا می‌تواند بر پروتئین‌های داخلی متمرکز شود؛ پروتئین‌هایی که می‌تواند حفاظت پایداری را ایجاد کند زیرا پاسخ‌های سلول T طولانی‌تر از پاسخ‌های آنتی‌بادی که در عرض چند ماه پس از واکسیناسیون محو می‌شوند، باقی می‌مانند.

نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر حفاظت از سلامت در برابر عفونت‌های تنفسی امپریال، تصریح کرد: واکسن‌های جدیدی که شامل این پروتئین‌های داخلی و حفاظت‌شده هستند و پاسخ‌های محافظتی گسترده‌ای از سلول‌های T ایجاد می‌کنند باید بتوانند در برابر انواع فعلی و آینده SARS-CoV-۲ محافظت کنند.

شایان ذکر است که نویسندگان این تحقیق با اشاره به اینکه مطالعه مذکور حجم نمونه کوچکی داشته و فاقد تنوع قومی بود، اعلام کرده‌اند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا فارغ از محدودیت‌ها، تاثیر دقیق سلول‌های تی ایجاد شده در سرماخوردگی را بر ایمنی از ابتلا به کرونا مشخص نماید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید