واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد حسن روحانی کسی باشد که به این سادگی دنبال تشکیل دولت سایه برود، آن هم سایه دولتی که رئیسش ابراهیم رئیسی است.

حسن روحانی و تشکیل دولت سایه؛ شیخ دیپلمات به میدان سیاست باز می‌گردد؟

سلام نو سرویس سیاسی: این روزها خبر دیدار حسن روحانی با محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، علی لاریجانی و محمدرضا باهنر حسابی جلب توجه کرده است. اصولگرایان از این می‌گویند که مگر این آدم چه گلی به سر مملکت زده‌اند که حالا سودای دولت سایه دارند؟ اصلاح‌طلبان می‌گویند که از روحانی و لاریجانی اصلاح‌طلب در نمی‌آید و نباید ساده بود. رادیکال‌ها هم می‌گویند که رقبای رئیسی دنبال تخریب دولت هستند.

این خبر را محمد علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به برنا داد و گفت: سران اصلاحات می‌خواهند جمهوریت نظام را احیا کنند. اسحاق جهانگیری هم در جلسات روحانی با سران اصلاحات حضور دارد و همفکری می‌کند. آقای محسن هاشمی اخیرا با آقای روحانی و لاریجانی دیدار کرده و به زودی آقای مرعشی هم جلسه‌ای را با آقای روحانی خواهد داشت. احزاب همگی دولت درسایه هستند، جلسات مشترکی را درخصوص تشکیل دولت در سایه داشته‌ایم و صحبت‌هایی شده است.

پیرو حرف‌های علیزاده بسیاری از تشکیل دولت در سایه روحانی حرف زدند. برخی اقدام شیخ دیپلمات را مثبت ارزیابی کردند و برخی دیگر آن را نکوهیدند.

علیرضا خجسته‌پور، قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد که حداقل دیدار باهنر با روحانی در جهت تشکیل دولت سایه نبوده است و باهنر دیدارهای مختلفی با اعضای هیئت دولت، روسای قوای سه گانه، نمایندگان مجلس فعلی و نمایندگان سابق دارد و مواضع و پیشنهادات خود را در آن دیدارها ابراز می‌کند اما اینکه نتیجه جلسه دیدار ان روحانی و باهنر به منظور تشکیل دولت سایه باشد چنین چیزی صحیح نیست. قائم مقام باهنر تاکید کرد که باهنر از اولین کسانی بود که از ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

عباس آخوندی هم در توییتر خود به این دیدارها و احتمال ائتلاف دوباره با روحانی واکنش نشان داد و نوشت:

دوران این ائتلافها گذشته و امکان هدف‌گذاری اصلاحی ندارند. گروه‌های سیاسی در حال حاضر فاقد سرمایه اجتماعی و ابزار مؤثرند. وقتی که ۱-مواضع آنان بر اثر مصلحت‌سنجی‌ شفاف نیست،۲-رفتارشان با جامعه صادقانه نیست و۳-واقعیت خارجی و سهم خود را در آن نمی‌پذیرند، ائتلاف نه ممکن و نه سودمند است.

واقعیت هم این است که به نظر نمی‌رسد حسن روحانی کسی باشد که به این سادگی دنبال تشکیل دولت سایه برود، آن هم سایه دولتی که رئیسش ابراهیم رئیسی است. روحانی معادلات درونی نظام را می‌فهمد و به خوبی آرایش نیروها را درک می‌کند. از سوی دیگر او آنقدر محافظه‌کار است که مطلقا حرکتی نمی‌کند که باعث شود مسیر شبیه احمدی‌نژاد، خاتمی یا حتی هاشمی در برابرش قرار بگیرد.

با این همه منتشر کننده اصل این خبر معتقد است که این دیدارها دیر یا زود باعث کنش سیاسی حسن روحانی می‌شود. به نوشته این رسانه پس از ماجرای اخیر پیش آمده درباره یکی از اساتید دانشگاه که نزدیک به دولت روحانی بود، دو نفر از مقامات برجسته دولت قبل که از آنها به‌عنوان تئوریسن‌های عملیات روانی دولت روحانی یاد می‌شد، به روحانی نامه نوشتند و از وی خواستند به این مسئله ورود رسمی کند.

از طرف دیگر رسانه‌های دولت انتقادات عبدالناصر همتی از ابراهیم رئیسی را در چهارچوب حرکت حسن روحانی می‌بینند و معتقد هستند که رئیس جمهور سابق دیر یا زود زبان به نقد رییس جمهور فعلی می‌گشاید، پیش بینی که چندان با مزاج حسن روحانی سازگار نیست. با این همه باید صبر کرد و دید حسن روحانی به دنبال چیست؟ آیا او به دنبال حرکت دادن مهره‌ای در شطرنج سیاست ایران است یا صرفا برای حفظ روابط خود دیدارهای دوره‌ای برگزار می‌کند؟

کد خبرنگار: ۹
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • قنبری IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    تنها گزینه ای که مردم دارند محاکمه روحانی است بقیه حرف ها شبیه طنز و جوک است. روحانی طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی باید محاکمه و مجازات گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید