شهرستان جلفا پیشتر یکی از بخش‌ های شهرستان مرند محسوب می‌ شد که به دلیل تجاری بودن و مهم بودن به شهرستانی مستقل تبدیل شد.

 جلفا شهری با آثار تاریخی کم‌نظیر در تبریز

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی در ارتفاع ۷۱۰ متری از سطح دریا، در شمال کوه کیامگی‌ داغ و در حاشیه جنوبی رود ارس واقع شده است. این شهرستان از جنوب به شهرستان‌های مرند و ورزقان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود می‌شود. جلفا دارای آب و هوایی سرد و نیمه خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی نسبتاً سرد و ملایم است. 
شهرستان جلفا شامل دو بخش«سیه‌رود» و «مرکزی»، سه شهر«جلفا»، «هادی‌شهر» و «سیه‌رود» و پنج دهستان است.
جلفا با آثار تاریخی کم‌نظیر، موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی مناسب و نزدیکی به منطقه آزاد صنعتی و تجاری ارس (یکی از مهم‌ترین قطب‌های بازرگانی ایران) دارای اهمیت تجاری، سیاسی و گردشگری در سطح بین‌المللی است. از مهم‌ ترین آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان می ‌توان به آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی، برج دوزال، کلیسای سنت استپانوس، کلیسای ننه مریم، آسیاب خرابه، روستای اشتبین، کلیسای مریم مقدس، زیارتگاه بابا یعقوب، قلعه علی‌بیگ و حمام تاریخی جلفا اشاره کرد.

 وجود منابع غنی آب، مراتع و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و هم‌چنین پتانسیل بالای این منطقه برای رشد و توسعه صنعتی، معدنی، کشاورزی، دامداری، خدماتی، علمی و آموزشی نقش مهمی در اقتصاد مردم این منطقه ایفا می‌کند. این شهر دارای مزارع فراوان پنبه بوده و شغل بیشتر مردم این منطقه بافندگی است. 
مردم جلفا آذری بوده و به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه محلی خود سخن می‌گویند. مردم این شهر مسلمان و شیعه هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید