افزایش تقاضا برای اوراق وام مسکن احتمالا به آن معنی است که روند صعودی معاملات مسکن که از نیمه دوم سال، شروع شده در بهمن ماه همچنان ادامه دارد.

 قیمت اوراق وام مسکن در آستانه رکورد شکنی! / گرانی مسکن در راه است ؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، قیمت اوراق مسکن دوباره به آستانه رکوردشکنی رسید. بهای اوراق وام مسکن که در دی ماه رکورد بی سابقه ۱۲۷ هزار تومان را شکسته بود، حالا دوباره به نیمه بهمن نرسیده در آستانه پس گرفتن این رکورد است. 

قیمت اوراق مسکن امروز در مرز ۱۲۳ هزار تومان بود. میانگین قیمت هر برگه اوراق مسکن به ۱۲۲ هزار و ۹۳۴ تومان رسید. این موضوع در حالی رخ می دهد که قیمت هر برگه اوراق مسکن بعد از صعود به رکورد تاریخی ۱۲۷ هزار تومان در دی ماه، در بهمن نزولی شد و در ابتدای بهمن ماه هر برگه اوراق وام مسکن به ۱۱۱ تا ۱۱۴ هزار تومان رسید اما حالا دوباره قیمت اوراق مسکن روند صعودی در پیش گرفته است.

آن هم در شرایطی که بانک مسکن برای کاهش قیمت اوراق وام مسکن، طرحی را مصوب کرده است که بر مبنای آن افراد می توانند اوراق را نصف قیمت بخرند اما در عوض سود بیشتری پرداخت کنند و وام خود را زودتر تسویه کنند. 

با این حال به نظر می رسد که تقاضای بالا برای اوراق وام مسکن، قیمت آن را دوباره صعودی کرده است و احتمالا روند صعودی خرید و فروش مسکن در بهمن ماه هم ادامه دارد. 

البته گزارش های بانک مرکزی هم حاکی از آن است که معاملات مسکن در بازار نیمه دوم سال مدام صعودی بوده است. 

نگاهی به آمار معاملات در فروردین امسال هم نشان می‌دهد شمار معاملات در اولین ماه زمستان به حدود پنج برابر معاملات مسکن در فروردین ماه رسیده است. 

گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ۱۴۰۰ را حدود ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی نشان داده و حالا گزارش همین مرجع نشان می‌دهد که تعداد معاملات ثبت شده در بنگاه‌های ملکی در دی ماه به ۹ هزار و ۸۱۶ واحد رسیده و به این ترتیب شمار معاملات دی ماه نسبت به اول سال حدود پنج برابر شده است.

گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که تعداد معاملات مسکن در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۱۷۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که معاملات بازار مسکن در آذر ماه هم رشد حدود ۲۸۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند و در آبان ماه هم رشد بسیار شدید بوده است. 

فعالان بازار مسکن درباره علت افزایش معاملات مسکن در نیمه دوم امسال می گویند که بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به سایر بازارها موجب ورود آنها به بازار مسکن شده است. همچنین آنها می گویند که با کند شدن آهنگ رشد مسکن، تقاضای انباشته به بازار ورود کرده است. در حال حاضر بازدهی بازار مسکن به حدود ۲۰ درصد رسیده است که این میزان تقریبا نصف نرخ تورم عمومی است. 

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میانگین هر مترمربع مسکن تهران به حدود ۳۳ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که گزارش بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در این ماه حدود ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده است. با این حساب در یک دوره ۱۰ ماهه حدود ۴ میلیون تومان به میانگین قیمت مسکن در تهران افزوده شده و به این ترتیب هر ماه میانگین قیمت مسکن حدود نیم میلیون تومان رشد داشته است.

گفتنی است ارزش هر برگه وام مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و سقف وام برای زوجین تهرانی ۴۵۰ میلیون تومان است. بنابراین یک زوج تهرانی برای دریافت سقف ۴۵۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۹۰۰ برگه اوراق خریداری کنند که قیمت هر برگه به طور میانیگن در حال حاضر حدود ۱۲۲ هزار تومان است. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید