مدیریت محصول ممکن است برای شرکت‌های مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. گاهی اوقات مدیریت محصول فقط به تحقیق و توسعه یک محصول اشاره دارد. در موارد دیگر، ممکن است به راه‌اندازی و فروش یک محصول مربوط شود و در برخی، فقط به نگهداری یک محصول اشاره دارد.

مدیریت محصول کیست و چه نقشی دارد؟

مدیریت محصول از جمله شغل‌هایی است که در تجارت بیشترین تقاضا را دارد و شاید در ایران با عناوین مختلف دیگری شناخته شود. مدیریت محصول در توسعه خدمات و محصول بسیار تأثیرگذار است. مدیران محصول حرفه‌ای می‌توانند به سازمان خود برای کسب ارزش و سود بالا کمک کنند. با این حال، نقش مدیر محصول اغلب به اشتباه درک می‌شود و در سازمان‌ها به خوبی نشان داده نمی‌شود. پس در این مطلب سعی کرده‌ایم به این موضوع بپردازیم که مدیریت محصول کیست و چه نقشی دارد؟

 به طور خلاصه یک مدیر محصول بر نحوه تولید، توزیع، فروش و دریافت بازخورد در مورد یک محصول یا خدمات خاص تمرکز می‌کند. در واقع مدیر محصول مسئول استراتژی کلی کسب و کار برای یک محصول خاص است. یک مدیر محصول همچنین به تصمیم‌گیری در مورد  نحوه توسعه محصول نیز می‌پردازد.

بسیاری از مردم مدیران محصول را با مدیران پروژه اشتباه می‌گیرند. اما این دو، مسئولیت‌ها و اهداف متفاوتی دارند هرچند وظیفه آن‌ها با یکدیگر شباهت و همپوشانی دارد. یک مدیر محصول بر روی چشم‌انداز محصول برای یک محصول یا خدمات تمرکز می‌کند؛ اما یک مدیر پروژه مطمئن می‌شود که چشم‌انداز محصول یا خدمات به‌موقع و در چارچوب بودجه اجرا می‌شود.

بهتر است قبل از هرچیز به این موضوع بپردازیم که مدیریت محصول در اصل چیست؟

مدیریت محصول چیست؟

مدیریت محصول ممکن است برای شرکت‌های مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. گاهی اوقات مدیریت محصول فقط به تحقیق و توسعه یک محصول اشاره دارد. در موارد دیگر، ممکن است به راه‌اندازی و فروش یک محصول مربوط شود و در برخی، فقط به نگهداری یک محصول اشاره دارد.

در بسیاری از شرکت‌ها، مدیریت محصول تمام جنبه‌های چرخه عمر محصول را در بر می‌گیرد. بسته به محصولات و سلسله مراتب سازمان ممکن است یک یا چند مدیر محصول در یک شرکت وجود داشته باشد. شغل مدیریت محصول را تقریباً در هر صنعتی می‌توان یافت.

نقش مدیر محصول چیست؟

مدیران محصول روندها و رفتارهای بازار و مصرف‌کننده را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر محصول یا شرکت تأثیر می‌گذارد، مورد بررسی قرار می‌دهند. وظایف و مسئولیت‌های مدیر محصول بر موفقیت یک محصول، خدمات یا خط تولید متمرکز می‌شود که به موفقیت کلی یک شرکت یا برند کمک می‌کند.

مسئولیت‌ها و وظایف کلی یک مدیر محصول غالباً به صورت زیر است:

· تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری

· انجام تحقیق در مورد محصول، خدمات، رقبا و بازار

· تهیه برنامه برای بهبود یک محصول یا خدمات (توسعه، راه‌اندازی و غیره)

· هماهنگی و برقراری ارتباط با مدیریت، تیم‌ها و ذینفعان در مورد محصول یا خدمات

· جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل بازخورد در مورد یک محصول یا خدمات

· تهیه نقشه راه چندساله برای ارائه محصولات و خدمات

مدیر محصول باید چه مهارت‌ هایی داشته باشد؟

برای اینکه یک مدیر محصول موفق باشید، به یک مجموعه مهارت و دانش کافی نیاز دارید. فرادرس با ارائه آموزش‌های کامل و مختلف توسط اساتید مجرب و متخصص گزینه مناسبی برای کسب آموزش‌ها و مهارت‌های لازم در زمینه مدیریت محصول و رسیدن به موفقیت در کسب و کار است.

• آموزش مدیریت محصول — کلیک کنید

۱. مهارت‌ های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی به مدیران محصول کمک می‌کند تا با سهامداران شرکت، مدیران اجرایی و تیم‌های محصول همکاری بهتری داشته باشند، بازخورد بازار محصول را جمع‌آوری و اطلاعات و دیدگاه مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب منتقل کنند. همچنین این مهارت به شناسایی و ارزیابی چالش‌هایی که کاربران ممکن است با محصول داشته باشند، کمک می‌کند.

۲. تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک برای مدیران محصول ضروری است تا ایده‌هایی را که به بهترین نحو بر شرکت یا برند تأثیر می‌گذارند، اولویت‌بندی و اجرا کنند.

۳. مهارت های مدیریت

مهارت‌های مدیریت نیز به مدیران محصول قدرت می‌دهد تا به افراد و تیم‌ها کمک کنند تا در بالاترین سطوح خود عمل کنند.

۴. مهارت های طراحی و فنی

مهارت‌های طراحی، مدیران محصول را برای درک جنبه فنی آنچه که در ایجاد یک محصول یا خدمات انجام می‌شود، مجهز می‌کند.

۵. آگاهی از ترندهای روز

مدیران محصول موفق کاملا از ترندهای روز آگاه هستند؛ به طور مثال می‌توانند بسته‌بندی خوب و بد محصول برای جذب مشتری را تشخیص دهند و می‌دانند که چه تغییری می‌تواند یک محصول یا خدمات را بهتر کند.

مدیریت محصول کیست و چه نقشی دارد؟

وقتی به دنبال شغل مدیریت محصول بروید، می‌توانید مهارت‌های خلاقانه و سازمانی خود را هر روز به کار بگیرید. شما همچنین فرصت یادگیری و پیاده سازی طرح‌ها و فن‌آوری‌های در حال تحول را در طول حرفه خود خواهید داشت. با زنده کردن محصولات، خدمات و ایده‌هایی که به عملکرد بهتر کسب‌وکارها یا زندگی بهتر مصرف‌کنندگان کمک کنند، می‌توانید تفاوت واقعی در بازار ایجاد کنید.

چرا نقش مدیران محصول مهم است؟

۱.شفاف کردن و تعیین چشم انداز  

مدیران محصول چشم‌انداز و آینده محصول را تعریف می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که چه مشکلی را برای چه کسی و چه زمانی حل کنند. آن‌ها در مورد خواسته‌های مشتری، روندهای بازار، رقبا، قابلیت دوام محصول و اطلاعات امکان‌سنجی تولید محصول جدید تحقیق می‌کنند - و از تحقیقات خود برای ایجاد چشم‌انداز محصولی استفاده می‌کنند که مشتریان را خوشحال می‌کند و بازگشت سرمایه بالایی را ارائه می‌دهد.

مدیران محصول  همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که چشم‌انداز محصول در طول زمان همچنان بر خواسته مشتری متمرکز است، اما تعریف چشم‌انداز محصول تنها اولین قدم است.

مدیران محصول همچنین باید ذینفعان را متقاعد کنند که با چشم‌انداز هماهنگ شوند. آن‌ها همچنین باید با گوش دادن به بازخورد تیم و اطمینان از اینکه همه اعضای تیم دلیل چشم انداز محصول را درک می‌کنند و با آن موافق هستند، همسویی را در تیم محصول ایجاد کنند.

بدون مدیر محصول، هماهنگی بین بخش‌های مختلف توسعه محصول سخت می‌شود و هرکدام ممکن است به جهات مختلفی متمایل شوند. به طور مثال توسعه‌دهندگان امکان دارد بدون در نظر گرفتن نیاز بازار فقط بر امکان‌سنجی استفاده از فناوری برای تولید محصول متمرکز شوند، در حالی که بازاریاب و مدیر بازرگانی ممکن است بر روی جذب کاربر کوتاه‌مدت تمرکز کند و نگاهی بلند مدت به این موضوع نداشته باشد.

مدیر محصول همه این اولویت‌های مختلف را در ذهن نگه می‌دارد و بهترین راهکار را برای کاربران و سازمان انتخاب می‌کند.

مدیران محصول با گوش دادن به کاربران و حمایت از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های اصلی در مورد محصول، اهداف سازمان را به  خواسته مشتریان خود نزدیک می‌کنند.

• آموزش کسب و کار — کلیک کنید

۲. ایجاد هماهنگی بین بخش‌ های مختلف

مدیران محصول به عنوان واسطه بین چندین بخش در همسویی اهداف تجاری، مشتری و فناوری عمل می‌کنند.

مدیران محصول می‌توانند اهداف، نیازها و دیدگاه‌های مختلف را به نحوی بیان کنند تا برای همه قابل درک باشد. بدون مدیر محصول، یک شکاف ارتباطی بزرگ وجود خواهد داشت و احتمالاً مهندسان در دنیایی کاملاً جدا از مدیریت بالادست  قرار می‌گیرند، زیرا کسی برای بیان انتظارات بین آن‌ها وجود نخواهد داشت.

مدیران محصول رهبران تیمی هستند که سعی می‌کنند بهترین‌ها را از هر عضو تیم محصول به ارمغان بیاورند. آن‌ها تیم محصول را رشد می‌دهند، اعضای جدید را وارد می‌کنند، کل تیم را با چشم‌انداز محصول و نقشه راه هماهنگ می‌کنند - و مطمئن می‌شوند که ابزارها و منابع مناسب برای تحقق آن را دارند.

مدیران محصول موانع پیش رو برای ارائه محصول را پیش‌بینی، شناسایی و رفع می‌کنند.

۳. کمک به دستیابی به اهداف تجاری

مدیران محصول معیارهای محصول را با اهداف تجاری مرتبط می‌کنند و موفقیت را در طیف وسیعی از اهداف مانند سودآوری و درآمد، کیفیت محصول، جذب و حفظ مشتری می‌سنجند. این تخصص ترکیبی به آن‌ها کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی را بیابند که هم نیازهای مشتری و هم اهداف تجاری را مرتفع سازند و در نتیجه درآمد را به حداکثر و هزینه‌ها را به حداقل برسانند.

مدیریت محصول کیست و چه نقشی دارد؟

۴. حفظ یکپارچگی و کیفیت محصول در طول زمان

با رشد تعداد کاربران و توسعه بازار، بسیاری از تیم‌های محصول تحت فشار قرار می‌گیرند تا محصول را در مقیاس زیاد و یا ویژگی جدید تولید کنند. ویژگی‌ها و ایده‌های نو می‌توانند به محصولات کمک کنند تا به بخش‌های دیگر بازار برسند اما بدون برنامه‌ریزی دقیق، وضوح و یکپارچگی دیدگاه محصول اصلی از بین می‌رود.

مدیران محصول بر خدمات و محصولاتی که بازار واقعاً به آن نیاز دارد تمرکز می‌کنند و سعی می‌کنند تا با حفظ و بهبود کیفیت همیشه مشتریان را راضی نگه دارند..

حقوق مدیر محصول چقدر است؟

ملاحظات زیادی می‌تواند بر میزان درآمد مدیران محصول تأثیر بگذارد، از جمله موقعیت مکانی، صنعت، سطح تحصیلات و میزان تجربه.

چگونه مدیر محصول شویم؟

مدیران محصول دارای سوابق تحصیلی متنوعی هستند اما معمولاً حداقل به مدرک لیسانس در مدیریت ،MBA و یا یک زمینه مرتبط نیاز دارند. در این رشته‌های تحصیلی، معمولاً موضوعاتی مانند تبلیغات، بازاریابی، ارتباطات و آمار آموزش داده می‌شود.

مسیر شغلی مدیر محصول چیست؟

کار در این نقش درها را به روی مشاغل و صنایع متعدد باز می‌کند. مسیرهای مختلفی برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول وجود دارد و بسته به صنعت می‌تواند متفاوت باشد. مسیر موفقیت در یک شرکت فناوری با مسیر موفقیت در یک شرکت لوازم آرایشی متفاوت خواهد بود.

برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول معمولاً باید این مراحل را طی کنید.

۱. تحصیل کنید

سه مسیر تحصیلی رایج برای مدیران محصول عبارت‌اند از:

تحصیل در دانشگاه: معمولاً برای یادگیری مدیریت محصول رشته MBA در دانشگاه محبوبیت زیادی دارد. با دریافت مدرک لیسانس در این رشته می‌توان در این شغل استخدام شد. اگر در MBA پذیرفته شوید، یاد خواهید گرفت که مهارت‌های خود را به عنوان یک رهبر در مدیریت محصول تقویت کرده و توسعه دهید.

آموزش تخصصی از طریق مؤسسات: برخی مؤسسات چندین گواهینامه در زمینه‌های مختلف مدیریت از جمله مدیریت محصول ارائه می‌دهند.

یادگیری در حین کار: اگرچه این روش چندان متداول نیست، اما می‌توان مدیریت محصول را زیر نظر یک مدیر محصول حرفه‌ای آموزش دید. از طریق آموزش در حین کار، تمام مهارت‌های ضروری را یاد می‌گیرید و در عین حال آن‌ها را عملی می‌کنید. این مسیر اگرچه به نظر می‌رسد یک گزینه ایده‌آل است، اما شما نمی‌توانید از این طریق مدرک معتبری را دریافت کنید.

۲. مهارت‌ های لازم را به دست آورید

پیش‌تر مهارت‌های ضروری برای یک مدیر محصول را مورد بررسی قرار دادیم. در طول تحصیل، می‌توان این مهارت‌ها را از طریق موارد زیر کسب کرد:

· کار داوطلبانه

· دوره‌های کارآموزی

· فعالیت‌های فوق برنامه

· ارتباط با سایر مدیران محصول

۳. تجربه کاری خود را گسترش دهید

بیش از ۱۰۰ نفر برای هر آگهی شغلی درخواست می‌دهند، بنابراین باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا متمایز شوید. جدا از صلاحیت‌ها و تجربه کاری خود، یک پروژه جانبی را در نظر بگیرید که به شما امکان می‌دهد مهارت‌های خود نشان دهید. بسته به صنعت انتخابی شما، این مهارت‌ها می‌تواند هر چیزی باشد، از ایجاد یک برنامه یا ساخت یک وب‌سایت تا ایجاد یک کمپین جهت جمع‌آوری سرمایه. این پروژه کل چرخه عمر محصول را پوشش می‌دهد و نشان می‌دهد که شما مهارت‌های خود مدیریتی و خلاقیت بالایی دارید.

مدیریت محصول کیست و چه نقشی دارد؟

نکته کلیدی این است که نشان دهید مشکلی را شناسایی کرده‌اید، راه‌حلی برای آن پیدا کرده و محصول/خدمت را ایجاد کرده‌اید و آن را راه‌اندازی کرده‌اید.

هنگامی که تجربه و تحصیلات کافی دارید، می‌توانید برای نقش‌های مدیر محصول درخواست دهید.

در طول مصاحبه کاری، شما باید بتوانید نشان دهید که:

· می‌توانید شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کنید

· دانش فنی ساخت وب‌سایت را دارید

· نحوه کار با همه انواع رسانه‌های اجتماعی را بلد هستید

· می‌توانید روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات را با موفقیت مدیریت کنید

· یک فرد قابل اعتماد هستید

· می‌توانید بازخورد مصرف کننده را برای ساخت محصول بهتر تفسیر کنید

· در این حوزه تحصیل کرده‌اید و مدرک معتبر دارید

در حالی که ممکن است نزدیک شدن به شرکت‌های بزرگ وسوسه انگیز باشد، توصیه می‌شود که از شرکت‌های کوچک شروع کنید چراکه در این شرکت‌ها راه برای رشد هموارتر است و به این ترتیب، می‌توانید اشتیاق خود را برای این نقش تأیید کنید و نشان خواهید داد که می‌توانید قبل از کار در یک شرکت بزرگ، مسئولیت‌های خود را در مقیاس کوچک‌تر انجام دهید.

شرکت‌های بزرگ بین‌المللی می‌توانند برای کسانی که تجربه کافی ندارند، طاقت‌فرسا باشند. ابتدا برای آشنایی با این شغل وقت بگذارید. نسبت به بودجه و امکانات شما، دوره‌های مدیریت محصول زیادی به صورت آنلاین یا در مؤسسات آموزشی در دسترس هستند. از آنجایی که این حرفه بسیار پیچیده است، توصیه می‌شود دوره‌ای را بگذرانید تا به شما کمک کند برای مسئولیت‌های آینده خود آماده شوید.

فرادرس دوره مدیریت محصول را توسط اساتید مجرب و حرفه‌ای ارائه می‌دهد و شما با گذراندن این دوره‌ها می‌توانید مدرک معتبر نیز دریافت کنید  این مدرک به برجسته شدن رزومه شما کمک می‌کند و نشان می‌دهد که شما در مورد حرفه خود به‌عنوان یک مدیر محصول جدی هستید. همچنین فرادرس به صورت تخصصی آموزش اسکرام را در اختیار شما قرار داده است که دانش خود را بیش از پیش ارتقا دهید.

آموزش اسکرام برای مدیریت چابک — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید