تغییراتی در ضرایب بر اساس رده عملکردی معابر پیش‌بینی شده و ضرایب از یک تا ۱.۸ تغییر می‌کند؛ ۲۰ درصد هم ضریب خوش‌حسابی در نظر گرفته شده است؛ همچنین ضریب ۱.۵ برای ساعات اوج ترافیک در نظر گرفته شده که همه این‌ها نیاز به مصوبه شورای شهر دارد.

نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در تهران افزایش یافت

به گزارش سلام نو به نقل از شهر، لایحه شهرداری برای تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای امروز در صحن شورای شهر تصویب شد.

در چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهردار تهران درخصوص «تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۱» بررسی و اعضا نظراتشان را مطرح کردند. 

در این جلسه سیدمجتبی شفیعی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره موضوع «تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۱» گفت: بر اساس مصوبه قبلی شورای شهر، شهرداری مکلف است که تا پایان امسال ۲۰ هزار جای پارک را در مناطق ۲، ۶ و ۷ به صورت مکانیزه ساماندهی کند که این اقدام در مراحل پایانی آن قرار دارد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: بر اساس لایحه جدید مربوط به عوارض پارک حاشیه‌ای بر اساس بررسی‌های اولیه پیشنهاد شده که تغییراتی نسبت به عوارض گذشته ایجاد شود و حداکثر ۲۵ تا ۲۸ درصد به نرخ پارک حاشیه‌ای افزوده شود که این مسأله منوط به تصویب اعضای شورا است. 

شفیعی ادامه داد: البته برای نیم‌ ساعت اول پارک نرخ رایگان و برای دو ساعت نرخ از هزار و ۲۵۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین برای خودروهای سواری و وانت برای بیش از دو ساعت از هزار و ۶۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ تغییر نرخ خواهیم داشت. 

وی اظهار کرد: تغییراتی در ضرایب بر اساس رده عملکردی معابر پیش‌بینی شده و ضرایب از یک تا ۱.۸ تغییر می‌کند؛ ۲۰ درصد هم ضریب خوش‌حسابی در نظر گرفته شده است؛ همچنین ضریب ۱.۵ برای ساعات اوج ترافیک در نظر گرفته شده که همه این‌ها نیاز به مصوبه شورای شهر دارد. 

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی پس از استماع سخنان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بیان کرد: برای سال آینده بین ۲۵ تا ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه پارک حاشیه‌ای تعریف شده و از همکاران می‌خواهیم با توجه به حساسیت پارک حاشیه‌ای در ۲۲ منطقه تهران این امکان را به وجود آوردند تا عدالتی در این زمینه رخ دهد. 

احمد صادقی نیز بیان کرد: پیشنهاد دارم که شهرداری با مشارکت بخش خصوصی نسبت به هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای بدون عامل انسانی اقدام کند. 

ناصر امانی نیز عنوان کرد: سقف مجاز برای افزایش عوارض در این‌گونه لوایح حداکثر ۲۰ درصد است. 

حبیب کاشانی اظهار کرد: واقعاً سوال این است که در قبال این افزایش قیمت چه خدماتی به مردم می‌دهیم؟ اگر خدماتی اضافه می‌کنیم، اعلام شود و مردم باید احساس کنند مابه ازای این پول چه خدماتی به آنها ارائه می‌شود. 

در ادامه احمد علوی گفت: قرار بر این بود که پارک حاشیه‌ای یکی از منابع درآمدی شهرداری تهران باشد و در پارک حاشیه‌ای فعلی درآمدی برای شهرداری ندیدم. 

مهدی اقراریان نیز عنوان کرد: تجربه‌ای در دنیا در حوزه پارک حاشیه‌ای وجود دارد و قرار بر این بوده که تبدیل به یکی از منابع درآمدی پایدار باشد. 

وی افزود: اشغال محل پارک حاشیه‌ای توسط مغازه‌داران باعث نارضایتی شهروندان شده به‌ نحوی که مغازه‌دار به خود اجازه می‌دهد با مانعی محل پارک حاشیه‌ای را بگیرد. 

اقراریان ادامه داد: ۶ ماه از عمر شورا گذشت، موضوع اینجاست که تدبیر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای حل این مساله چیست؟ پیشنهادم این است که امکان فروش سالانه پارک حاشیه‌ای به مغازه‌هایی که خیابان را اشغال کردند، وجود دارد و عوارضی که از این محل تأمین می‌شود، می‌تواند صرف ساخت پارکینگ شود. 

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران عنوان کرد: شهرداری به تکلیف خود برای ساخت پارکینگ عمل نکرده است؛ اکنون فصل بودجه است و معتقدم دوستان در حوزه درآمدزایی، می‌توانند با خلاقیت محل‌هایی را برای درآمدزایی خلق کنند. 

همچنین میثم مظفر گفت: عرض معابر مناسب نیست و اگر معابر کم عرض را به پارک اختصاص دهیم، اساساً اشتباه است. 

لازم به ذکر است؛ یک فوریت لایحه در چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده بود و در پایان با ۱۹ نفر موافق، یک نفر مخالف و یک نفر غایب با تصویب برخی اصلاحات، لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای رأی آورد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید