کمتر کسی است که در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر زندگی کرده باشد و روز تعطیل با نوای گوش خراش وانتی های دوره گرد بیدار نشده باشد.

چگونه از وانتی های دوره گرد به پلیس و شهرداری شکایت کنیم؟ / فیلم

به گزارش سلام نو، در شرایطی که خریدارانِ دوره گرد وسایل اضافی منزل یا به قول خودشان آهن آلات و ضایعات، حتی صبح های جمعه نیز با بلندگوهای گوش خراش خود در کوچه ها می گردند و خواب را در تنها روز تعطیل بسیاری از شهروندان در هفته از آنها می گیرند، یک کارشناس سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران به خبرنگار ما پیشنهاد داد که برای خلاص شدن از دست وانتی های دوره گرد، شماره پلاک آنها را به پلیس ۱۱۰ و سامانه ۱۳۷ شهرداری گزارش کند.

وانتی های دوره گرد همیشه روی اعصاب مردم هستند. وانتی های دوره گرد حتی روزهای تعطیل هم دست‌بردار نیستند و بازهم به دنبال خرید وسایل دست دوم منزل در کوچه ها پرسه می زنند. وانتی های دوره گرد، هر روز بدون تعطیلی از ساعت ۹ تا ۱۷ در کوچه های شهر پرسه می زنند و به دنبال آهن آلات و ضایعات می گردند. صدای گوش خراشی که از بلندگوهای وانتی های دوره گرد به گوش می رسد، یکی از آواهای آزاردهنده ای است که همه روزه اهالی کلانشهرها بخصوص مردم تهران با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این میان اما یک کارشناس سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران، راهکاری جالب را برای رهایی از دست وانتی های دوره گرد پیشنهاد داد. 

نوای گوش خراش وانتی های دوره گرد در گوش اهالی کلانشهرها 

 «آهن آلات، ضایعات، دمپایی پاره خریداریم. آب گرمکن های نفتی و برقی، کپسول های گاز، اجاق گاز خریدارم.» این جملاتی آشنا برای بسیاری از اهالی پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور است. بخصوص برای آنهایی که هر روز در کوچه های محل کار یا زندگی خود با وانتی های دوره گرد مواجه می شوند و ناچارند که ساعت ها به نوای گوش خراش این وانتی ها گوش بسپارند. وانتی هایی که ظاهرا به هیچ وجه تعطیلی ندارند و حتی روزهای آسایش مردم هم دست از سر آنها برنمی دارند.

کمتر کسی است که در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر زندگی کرده باشد و روز تعطیل با نوای گوش خراش وانتی های دوره گرد بیدار نشده باشد. با این که قطعا کسی نمی خواهد نان افرادی را که از راه های شریف کسب درآمد می کنند، آجر کند، اما بسیاری از شهروندان به دنبال کمی آسایش و آرامش بخصوص در روزهای تعطیل خود هستند و البته خانواده هایی هم که در منزل خود از بیماران نگهداری می کنند، بیش از سایر شهروندان از دست این وانتی ها در عذاب هستند. 

نکته جالب این که وقتی که شهروندان برای خلاص شدن از دست وانتی های دوره گرد به پلیس ۱۱۰، کلانتری محل یا سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداری تهران گلایه می کنند،  اغلب راه به جایی نمی برند و ماموران نیروی انتظامی یا عوامل شهرداری کمتر حاضر می شوند که برای برخورد با وانتی های دوره گرد به خودشان زحمت بدهند و عمدتا تماس های شهروندان با پلیس یا شهرداری به پیگیری لازم از سوی این نهادها ختم نمی شود. 

ایجاد آلودگی صوتی توسط وانتی های دوره گرد تخلف است 

بعد از تماس های مکرر با پلیس ۱۱۰ و سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداری تهران و ثبت اعتراضاتش نسبت به حضور مکرر وانتی های دوره گرد در برخی کوچه ها و خیابان های شهر در روزهای متوالی و حتی روزهای تعطیل و پیگیری نشدن این تماس ها از سوی عوامل نیروی انتظامی و شهرداری، با راه حلی جالب از سوی یکی از کارشناسان سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران مواجه شد. 

این کارشناس سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: براساس ماده ۲۹ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، ایجاد هر گونه آلودگی صوتی از جمله مصادیق آلودگی هوا محسوب می شود و نیروهای پلیس و شهرداری تهران وظیفه دارند که در صورت مشاهده این مساله، با عواملی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند، برخورد می کنند. از جمله مصادیق آلودگی صوتی موجود در شهر نیز می توان به نوای گوش خراش وانتی های دوره گرد اشاره کرد. 

وی افزود: وقتی تعداد زیادی وانتی دوره گرد هر روز از یک کوچه یا محله خاص عبور می کنند، طبیعتا تماس های شهروندان با سامانه ۱۳۷ یا حتی پلیس ۱۱۰ نمی تواند به برخورد با وانتی های آن منطقه منجر شود. چون قطعا از زمانی که شهرداری یا پلیس گزارش مربوط به یک وانتی را دریافت می کنند تا وقتی بخواهند خود را به آن وانتی برسانند، فرد متخلف از محله خارج شده است. 

این کارشناس ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی نیروهای پلیس یا شهرداری با وانتی دوره گرد مشابه دیگری مواجه می شوند، احتمالا قبل از این که بخواهند با او برخورد کنند، راننده وانت بلندگوی گوش خراش خود را خاموش می کند و مدرک تخلف ایجاد آلودگی صوتی را از بین می برد. در این شرایط هم دیگر پلیس یا شهرداری نمی توانند با آن وانتی برخورد کنند. 

اهل محله دست به دست هم تخلفات وانتی های دوره گرد را گزارش کنند 

این کارشناس سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران توضیح داد: تنها راهکاری که اهالی یک منطقه می توانند از دست وانتی های دوره گرد در محله خود راحت شوند، این است که وقتی یکی از آنها را می بینند که مشغول ایجاد آلودگی صوتی و از بین بردن آسایش شهروندان است، پلاک وانتی دوره گرد را یادداشت کنند و از اقدام او برای ایجاد آلودگی صوتی نیز فیلمبرداری کنند. بعد هم همزمان چند نفر از اهالی محله با پلیس ۱۱۰ و سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و گزارش مزاحمت یک وانتی خاص را به پلیس و شهرداری گزارش کنند. 

وی در ادامه گفت: در چنین شرایطی وقتی پلیس و شهرداری می بینند که یک پلاک خاص به عنوان عامل مزاحمت برای شهروندان از سوی افراد مختلف به آنها معرفی شده است، چاره ای ندارند جز این که با آن وانتی برخورد و بلندگوی او را ضبط کنند. همچنین براساس آیین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون هوای پاک، نیروی انتظامی وظیفه دارد که وانتی های دوره گرد را که اقدام به ایجاد آلودگی صوتی می کنند، بار اول، ۱۰۰ هزار تومان و مرتبه دوم ۲۰۰ هزار تومان جریمه کند. در مرتبه سوم هم مبلغ جریمه به یک میلیون تومان می رسد و پلیس باید خودروی راننده دوره گرد را توقیف کند. 

وقتی با یک وانتی برخورد شود، دوره گردهای دیگر سمت محله شما نمی آیند 

این کارشناس با بیان این که وقتی با یک وانتی دوره گرد در یک محله خاص برخورد شود، وانتی های دوره گرد دیگر به هیچ وجه سمت آن محله نمی آیند، اظهار داشت: مردم باید توجه داشته باشند که عمده وانتی های دوره گرد تهران از یک یا دو محله یعنی از محله های پاسگاه نعمت آباد یا میدان امام حسین (ع) در سایر محلات پایتخت پخش می شوند و تمام وانتی هایی که به یک محله می آیند، یکدیگر را می شناسند.

این کارشناس سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی ماموران پلیس یا شهرداری تهران، یک وانتی دوره گرد را در یک محله خاص جریمه کنند یا بلندگوی او را بگیرند، دیگر هیچ کدام از وانتی های دوره گرد پایشان را به آن محله نخواهند گذاشت. 

وی در پایان تصریح کرد: اهالی یک محل اگر می خواهند از دست وانتی های دوره گرد خلاص شوند، چاره ای ندارند جز این که تعدادی از آنها دست به دست یکدیگر بدهند و شماره پلاک یکی از وانتی های دوره گرد را که هر روز به محله آنها می آید، به پلیس و شهرداری گزارش کنند. عوامل نیروی انتظامی و شهرداری تهران نیز در این شرایط چاره ای ندارند جز این که براساس قانون هوای پاک، با وانتی های دوره گردی که اقدام به ایجاد آلودگی صوتی می کنند، برخورد نمایند.

کد خبرنگار: ۱۵
۲۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • رضاورزنده IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    4 2
    با سلام برای شکایت از وانتی ها ضایعاتی بخاطر کلاه برداری که ار بنده شده کجا برم یا چکار کنم شماره تماس وانتی را فقط تواتستم گیر بیارم لطفان خواهشان راهنمایی کنین
  • رضاورزنده IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 2
    با سلام برای شکایت از وانتی ها ضایعاتی بخاطر کلاه برداری که ار بنده شده کجا برم یا چکار کنم شماره تماس وانتی را فقط تواتستم گیر بیارم لطفان خواهشان راهنمایی کنین
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 1
      امان از طمع
  • رضاورزنده IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 3
    با سلام برای شکایت از وانتی ها ضایعاتی بخاطر کلاه برداری که ار بنده شده کجا برم یا چکار کنم شماره تماس وانتی را فقط تواتستم گیر بیارم لطفان خواهشان راهنمایی کنین
  • رضا IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    3 2
    سلام یک وانتی ضایعاتی وسیله ای را نشانش دادم وگفتم مس است اما وانتی با قسم واینکه کار من این هست ومیگم الومنیم است با مبلغی از من گرفتن چندبار تاکید. کردم اقا اگه مس باشه چی بازم قسم شماره تلفن خواستم اول نداد با پافشاری من شماره گرفتم شب معلوم شد که مس بوده وزنگ زدم ج نداد پیام دادم خیلی بی ادب میگه نمیدم وسیله.. راهنمایی کنین چکار کنم
  • سلیمان IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    12 1
    وقتی هیچ کسی از اهالی محله مشتری این دوره گرد های مزاحم نباشه،دیگه سمت اون محله نمیرن اما فقط کافیه یک نفر ازشون چیزی بخره یا مثلا ضایعات کهنه بهشون بده،اونوقت دیگه دست بردار نیستن متاسفانه این راهکارهای شکایت به پلیس و شهرداری که گفته شد هیچ فایده ای نداره.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    9 1
    متاسفانه شهرداری و اداره بازرگانی(صمت ) نهادهای انتظامی و فرهنگی و ناجا با آنها برخورد موثر و نتیجه بخش نمی کنند.و این وانتی ها سبب بیماری روانی می شوند حق الناس را رعایت نمی کنند و حقوق عامه مردم را لگدمال و پایمال می کنند.در شهر پرند در فاز۶ ما از دستان وانتی ها خواب و آرامش نسبی نداریم.متاسفانه فرهنگ‌ پایین آمده و همه چیز پول ودرامد شده و انسانیت و احترام از بین رفته هست.
  • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    1 0
    سلام من نمیدانم چرا در زعفرانیه یا ولنجک دیده نمی شوند من در این دو محل سکونت داشتم تا حال صدا نشنیدم . اما منزل مادرم ستارخان هست آرامش ندارن . ماموران در ۲منطقه بالا بدون شکایت هر وانت بانک و یی را ببینند بدون اغماض پارکینگ بخاط ر همین اون طرفها پیداشون نمیشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید