یک کارشناس بازار سهام گفت: با توجه به تصمیماتی که از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صورت گرفت، پنج مصوبه به بازار اعلام شد که این مصوبات می‌تواند ابهامات اقتصادی پیش رو را کاهش دهد

پیش بینی بورس برای فردا شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ / دو سناریوی مهم پیش روی بورس

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بورس پس از پشت سر گذاشتن روزهای سراسر منفی چهارشنبه شاهد سیگنال‌های مثبت از سوی دولت بود. پنج مصوبه در راستای کاهش ابهامات بازار سرمایه ابلاغ شد که در صورت اجرا می‌توان به بهبود اوضاع بازار سهام امیدوار بود.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: با توجه به تصمیماتی که از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صورت گرفت، پنج مصوبه به بازار اعلام شد که این مصوبات می‌تواند ابهامات اقتصادی پیش رو را کاهش دهد. عمدتا ریزش‌های بازار به دلیل ابهاماتی بود که در آینده اقتصاد را تهدید می‌کرد.

وی ادامه داد: این ابهامات باعث خروج برخی افراد از بورس به رغم تحمیل ضررهای سنگین شد. در بررسی مصوبات اخیر می‌بینیم که در خوراک پتروشیمی، سوخت مصرفی کارخانجات فولاد و نرخ گاز سوخت فولاد تعدیل صورت گرفت. نرخ خوراک به سقف ۵۰۰۰ تومان، سوخت فولادی‌ها ۴۰ درصد از سقف ۲۰۰۰ تومان و نرخ سیمانی‌ها ۱۰ درصد نرخ خوراک تعیین شد. این موضوع ریسک‌های تحمیلی به شرکت‌های پتروشیمی را کاهش می‌دهد.

فلاحیان افزود: از طرف دیگر در بحث فروش اوراق مصوب شد فروش به صندوق‌های با درآمد ثابت حداقل ۵۰ درصد جریان ورود نقدینگی باشد که این عاملی برای جلوگیری از خروج نقدینگی هر چه بیشتر از بازار سهام است. نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ۹۰ درصد نرخ ارز سامانه نیما تعیین شد که این موضوع بسیار بر صنعت بانکداری و همچنین کاهش نرخ بهره بین بانکی اثرگذار است. با توجه به اینکه نرخ بهره به عنوان اهرم در بازارهای مالی عمل می‌کند، کاهش آن تاثیر مثبتی بر بازار می‌گذارد.

عقلانیت به بورس برمی‌گردد؟

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: با توجه به این موضوعات ما نمی‌توانیم دقیق بگوییم که بازار به روند قبل برمی‌گردد یا صعودی می‌شود. متاسفانه ترس و خروج سرمایه‌ای که از بازار داشتیم بیش از اندازه بوده و اعتمادی که از دست رفته به این سادگی برنمی‌گردد. به نظر می‌رسد در هفته آینده صنعت پتروشیمی و بانکی از طرف صندوق‌ها و شرکت‌های بزرگ حمایت شود. اگر این حمایت ادامه‌دار باشد اعتماد هم به بازار برمی‌گردد.

فلاحیان عنوان کرد: در حال حاضر دو سناریو برای بازار سهام متصور هست. اول اینکه خریدها از طرف حقوقی‌ها و شرکت‌های بزرگ ادامه داشته باشد و روند مثبت به بازار برگردد. سناریو بعد این است که متاسفانه ترس حاکم بر بازار همچنان بر خریدهای احتمالی غلبه کند و قیمت‌های سهام را به سمت منفی و صف فروش بکشاند که اگر این اتفاق بیفتد شاهد ریزش‌هایی بیشتر از قبل خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به مصوبات اخیر احتمال تحقق سناریو اول بیشتر است. اما تحلیل‌ها در چند ماه اخیر نشان داده بازار به اخبار مثبت هم واکنش خاصی ندارد مشابه واکنش بازار به گزارشات مثبت شرکت‌ها. با این تفاسیر امیدواریم در هفته آینده و با توجه به کاهش ابهامات بودجه و اقتصاد بتوانیم شاهد عقلانیت در بازار سهام باشیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید