بلومبرگ در گزارشی به قلم بیلیا آرخیپوف و جاناتان تیرون به بررسی اظهار نظرهای روسیه در خصوص توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

توافق هسته‌ای ایران تا آوریل اجرایی می‌شود

به گزارش سلام نو، بلومبرگ در این باره نوشته است فرستاده روسیه به گفتگوها، اکنون عقیده دارد دیپلمات‌ها به زودی به توافق دست خواهند یافت، و اینکه توافق احیا شده، ممکن است تا ماه آوریل اجرایی شود.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگوهای هسته‌ای ایران، چنین برآورد کرد که دستیابی به توافق بیش از آنچه که قبلا تصور می‌کرد، به طول خواهد انجامید. این در حالی است که آمریکا هشدار داده پنجره نجات توافق در حال بسته شدن است.

میخائیل اولیانوف در این باره شامگاه چهارشنبه در گفتگو با «روسیه – ۲۴» گفت "اگر گفتگوها با سرعت کنونی ادامه داشته باشد، در اصل، نگاه واقع‌گرایانه آن است که توافق تا آخر ماه فوریه حاصل شود." وی افزود توافق نیز می‌تواند تا ماه آوریل اجرایی شود. وی ماه گذشته اعلام کرد عقیده دارد پایان گفتگوها برای احیای توافق، ممکن است اوایل ماه فوریه باشد.

جو بایدن رییس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد "اکنون زمان کنار کشیدن" از تلاش برای احیای توافق ایران نیست. همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اوایل هفته کنونی اعلام کرد مذاکرات با هدف احیای توافق، اکنون در دور هشتم خود است و نمی توان اجازه داد این مذاکرات بیش از حد طولانی شود.

اولیانوف اعلام کرد ایران ممکن است گفتگوهای مستقیم را با آمریکا "نسبتا زود" آغاز کند، و اینکه توافق احیا شده، باعث لغو تحریم های واشنگتن علیه صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. او به این موضوع اشاره‌ای نکرد که آیا این موضوع به معنای آن است که یک توافق جدید، لغو تحریم‌ها را علیه نفت ایران احیا خواهد کرد، یا آنکه مجازات‌ها را به طور یکجا لغو خواهد کرد.

ایران و کشورهای قدرتمند جهان تلاش کرده‌اند برخی از اختلاف‌ها و تفاوت‌های کلیدی و مهم در خصوص احیای توافق سال ۲۰۱۵ را حل و فصل کنند؛ توافقی که از بین رفتن یکپارچگی آن باعث شد تهران به شکلی عمده، فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. اگر طرفین بتوانند توافق را احیا کنند، انتظار می رود آمریکا تحریم‌های خود را علیه ایران لغو کند، و این موضوع باعث خواهد شد ایران بتواند به سادگی بیشتری، نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند. نفت یکی از منابع کلیدی درآمد ایران است.

اوایل هفته کنونی بود که وزیر امور خارجه ایران و یک مقام امنیتی عالی این کشور، از احتمال گفتگوهای مستقیم با آمریکا خبر دادند، به شرط آنکه تهران احساس کند یک توافق "خوب" در دسترس است.

با وجود این، تندروهایی که در تهران و نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم این کشور هستند، ظاهراً این موضع را نپذیرفتند. روزنامه کیهان که یک روزنامه فوق محافظه کار است، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را اوایل هفته کنونی بابت آنچه که باز گذاشتن احتمال گفتگوهای مستقیم با آمریکا توصیف شد، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید