پیش از این، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای خصمانه مبنی بر اینکه ایران حامی تروریسم و منبع بی‌ثباتی است، در جدیدترین ادعای مضحک خود گفت که تهران ضعیف‌تر از چیزی است که بنظر می‌رسد.

رایزنی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، مشاوران امنیتی سران آمریکا و رژیم صهیونیستی طی جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی، ضمن صحبت درباره تقویت روابط امنیتی بین تل‌آویو-واشنگتن، درباره ایران و لزوم متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور رایزنی کردند.

«جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از طریق ویدئوکنفرانس، دیدار و گفتگو کرد.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای درباره این دیدار توضیح داد: «جلسه مجازی گروه مشورتی استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل (SCG) تشکیل شد. نمایندگان ارشد سیاست خارجی، نظامی و سازمان‌های اطلاعاتی مربوطه نیز به آنها پیوستند. دو طرف در مورد تمرینات آموزشی نظامی آتی گفتگو کردند و از نظارت آمریکا در مانور هوایی اخیر که توسط ارتش اسرائیل انجام شد، استقبال کردند».

در این بیانیه با اشاره به اینکه ایران هم جزو موضوعات اصلی مورد گفتگوی طرفین بود، آمده است: «این مقامات همچنین در مورد تحولات منطقه‌ای مهم از زمان نشست قبلی در ماه دسامبر، از جمله پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند. سالیوان تاکید کرد در حالی که ایالات متحده همچنان به دیپلماسی به عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی متعهد است، همزمان در حال آماده‌سازی گزینه‌های جایگزین با هماهنگی شرکای خود در صورت شکست دیپلماسی است».

بر اساس این بیانیه، مقامات واشنگتن و تل‌آویو همچنین توافق کردند که در هماهنگی نزدیک در مورد طیف کامل موضوعات مورد نظر دوجانبه باقی خواهند ماند و در برابر همه تهدیدات علیه امنیت خود متحد بمانند.

پایگاه خبری «آکسیوس» نیز طی مطلبی در این‌باره، نوشت که برگزاری این نشست از این جهت اهمیت دارد که تمرکز کاخ سفید بیشتر روی اوکراین متمرکز شده و مذاکرات با ایران هم اولویت بالایی دارد و همزمان دولت «جو بایدن» معتقد است که باید زمان بیشتری را برای مشورت با تل‌آویو اختصاص دهد.

آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی نوشت که رایزنی‌ها در این نشست مجازی، شامل بحث در مورد وضعیت مذاکرات وین و استراتژی پیشروی بود.

با این حال، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی هنوز به سوالات درباره این نشست پاسخ نداده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های ارشد اسرائیلی همچنین به آکسیوس گفتند: «حتی پس از مذاکرات امروز، آنها همچنان نگران هستند که بحران اوکراین توجه بین‌المللی را از بحران هسته‌ای ایران دور کند و همکاری آمریکا و روسیه در این موضوع را سخت‌تر نماید».

با شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بین تهران و طرف‌های برجام که با حضور آمریکا به عنوان عضو خارج شده از توافق در حال انجام است، مقامات رژیم صهیونیستی نیز در کنار شرکای غربی خود، لفاظی و جوسازی علیه این گفت‌وگوها را از سر گرفته‌اند.

پیش از این، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای خصمانه مبنی بر اینکه ایران حامی تروریسم و منبع بی‌ثباتی است، در جدیدترین ادعای مضحک خود گفت که تهران ضعیف‌تر از چیزی است که بنظر می‌رسد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با شیخ احمد ناصر آل محمد الصباح همتای کویتی خود در واشنگتن دیدار کرد و گفت: ما درباره ایران بحث کردیم. آمریکا از حمایت کویت برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی می‌کند. 

بلینکن با تکرار ادعاها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و در پی نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد: توافق هسته‌ای موثرترین راه برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است. 

وی در تداوم هراس واشنگتن از نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، از همکاری نزدیک کویت با آمریکا در نهادهایی چون "کارگروه ایران در شورای همکاری خلیج فارس و ایستادگی در مقابل اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران درمنطقه" قدردانی کرد. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده است و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که هیات جمهوری اسلامی ایران در وین به سر می‌برد تا به توافقی پایدار و قابل اتکا در زمینه رفع تحریم‌ها برسد.

به گزارش ایرنا، باوجود پیشرفت هایی در روند مذاکرات وین و در حالی که همچنان برخی مسائل کلیدی باقی‌مانده و طرف‌های غربی، به ویژه آمریکا از اتخاذ تصمیمات سیاسی به بهانه‌های مختلف طفره می‌روند، صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز برای دست یابی به توافق نهایی رو به پایان است.

هرچند جمهوری اسلامی ایران ضرب‌الاجلی را در مذاکرات تعیین نکرده و با هدف دست یابی به توافق نهایی در گفت‌وگوها حضور دارد اما اگر طرف‌های مقابل ظرف روزهای آینده اراده‌ای از خود برای پیشرفت مذاکرات نشان ندهند، ادامه گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید