گزارش محرمانه دولت انگلیس حاکی است که ایران توسط شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری در سراسر جهان قطعات موردنیاز جهت ساخت پهپادها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است. اکثر این شرکت‌ها در رادار تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار ندارند.

ادعای الجزیره درباره گزارش محرمانه انگلیس در مورد ایران

به گزارش سلام نو به نقل از کیهان، الجزیره در گزارشی عنوان کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند واقعیت پیشرفت برنامه پهپادی ایران را انکار نماید زیرا توانسته گام‌های بسیار بلندی به پیش بردارد. این سرمایه‌گذاری واقعی ادامه‌دار به تهران این امکان را می‌دهد تا با در دست داشتن گزینه‌های بسیاری رقبای منطقه‌ای خود را با سرعت در هم کوبد.

شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید: صنعت پهپادی ایران، چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد. شبکه الجزیره در گزارش خود اعلام کرد: اولین پهپاد در ایران به نام «قدس مهاجر» توسط شرکت صنایع فضایی قدس جهت انجام عملیات تجسس و شناسایی در جنگ ساخته شد و بدین ‌ترتیب نسل مهم‌ترین پهپادهای ایرانی موسوم به «مهاجر» شکل گرفت که با یک موتور کار می‌کرد و دارای یک دوربین ساده بود و برد آن بیشتر از چند کیلومتر نبود که توسط یک بی‌سیم ساده هدایت می‌شد و به همین دلیل در هنگام مواجه شدن با کمترین پارازیت به آسانی سرنگون می‌شد.

مهاجر علی‌رغم ساختار ساده آن برای ایرانیان یک نقطه تحول واقعی در جهان پهپادها به شمار می‌رفت که از ابتدا تا انتهای جنگ آن را به‌کار بردند و به‌دنبال آن «مهاجر ۲» از راه رسید و ایرانیان ۲۰۰ فروند از آن ساختند و نمونه انتحاری آن را تولید کرده و نام «رعد ۸۵» بر آن نهادند و چندین دستگاه از این پهپادها را به ونزوئلا فروخت که معامله بسیار پرسودی برای ایران بود.

«مهاجر ۳» به خدمت گرفته نشد و پیشبرد آن با شکست مواجه شد و به‌دنبال آن «مهاجر ۴» و نوع پیشرفته‌تر آن یعنی «مهاجرB۴» از راه رسید و حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب از آن استفاده کردند .ایرانی‌ها پس از آن مدل «مهاجر N۲» را ساختند که از مهاجر ۲ قوی‌تر و مدرن‌تر بود و همزمان می‌توانست تصاویر گرفته شده را به مرکز ارسال نماید.

مهاجر ۵ در میان نبود تا آنکه نمونه پیشرفته‌تر این مدل یعنی «مهاجر ۶» از راه رسید و از سه سال پیش به کار گرفته شد. سپاه هم‌اکنون از این پهپادها برخوردار است که از اکثر سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد برتر است. تهران شماری از این مدل را به کاراکاس فروخت و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه به‌ویژه الحشدالشعبی در عراق آن را به‌کار گرفتند.

هر چند بخش عمده ناوگان ایران در ابتدا در مقایسه با هواپیماهای آمریکا اسباب‌بازی به‌نظر می‌رسند اما تهران به‌طور کاملاً جدی به برنامه خود ادامه داد. پیشرفت برنامه پهپادی ایران هم اکنون حد و مرز نمی‌شناسد و به هر جا که تهران بخواهد نفوذش را گسترش بخشد، پیش می‌رود. در همین رابطه حوثی‌ها در یمن جزو مهم‌ترین کاربران هواپیماهای ایرانی در منطقه به شمار می‌روند. آنان با استفاده از پهپادهای «قاصف ۱ و ۲» تاکنون بارها شهرهای جنوب عربستان و تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص را با ۲۵ پهپاد ایرانی مورد حمله قرار دادند.

حزب‌الله و دولت سوریه و برخی از گروه‌های عراقی هوادار ایران از پهپادهای یاد شده استفاده می‌کنند هر چند ایران همواره دست داشتن در حملات شکل گرفته در خاورمیانه را تکذیب کرده، اما این مانع از آن نشده تا آمریکا برخی از مسئولان مهم برنامه پهپادی را مورد تحریم قرار دهد. البته این تحریم‌ها تا کنون نتوانسته برنامه جاه‌طلبانه ایران را متوقف کند زیرا ساخت هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایران به‌طور کلی بر خرید قطعات موردنیاز به معرض فروش گذاشته شده در اینترنت مبتنی است و بدین ‌ترتیب خرید و فروش به‌سادگی صورت می‌گیرد.

گزارش محرمانه دولت انگلیس حاکی است که ایران توسط شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری در سراسر جهان قطعات موردنیاز جهت ساخت پهپادها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است. اکثر این شرکت‌ها در رادار تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار ندارند. ایران با موفقیت فناوری‌های یاد شده را بازسازی می‌کند و به‌طور کامل نمی‌توان مانع از فروش آنها شد.

هیچ‌کس نمی‌تواند واقعیت پیشرفت برنامه پهپادی ایران را انکار نماید زیرا توانسته گام‌های بسیار بلندی به پیش بردارد. این سرمایه‌گذاری واقعی ادامه‌دار به تهران این امکان را می‌دهد تا با در دست داشتن گزینه‌های بسیاری رقبای منطقه‌ای خود را با سرعت در هم کوبد، بدون آنکه متحمل مجازات‌های سنگین شود. ایرانیان علی‌رغم قرار داشتن در محاصره اقتصادی شدید، برنامه پهپادی خود را تقریبا از هیچ ساختند تا در تغییر معادلات قدرت در منطقه و جهان نقش ایفا کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید