نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی دو فوریتی طرح افزایش زمان مجلس در بیان تذکرات آیین نامه‌ای رای مثبت دادند.

نمایندگان با بررسی دوفوریتی طرح افزایش زمان تذکرات در مجلس موافقت کردند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در نشست علنی امروز- چهارشنبه(۶بهمن ماه)- مجلس شورای اسلامی بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده۲۰۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ۱۶۱ رای موافق و ۳۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

محمدرضا دشتی اردکانی در تشریح این ماده الحاقی خطاب به نمایندگان گفت: به دلیل وقت کم صحن علنی مجلس و شرایط خاص کشور که مستمراً حوادث غیرمترقبه ای ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل و حوادث ناشی از تصادفات اتفاق می‌افتد، اجرای تبصره ماده ۲۰۶ قانون آیین نامه داخلی که پیش بینی نطق دو دقیقه ای شده است، برای ۵ نفر از نمایندگان عملاً کارایی لازم را ندارد و بر این اساس افزایش تعداد ناطقین برای تذکر شفاهی لازم به نظر می رسد.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود وقت در صحن علنی باید میزان زمان تذکرات کاهش یابد، به علت نیاز نمایندگان برای تذکر به مسئولان دستگاه های اجرایی و استانی عملاً نمایندگان مجبورند با روش های دیگری مانند اخطار و تذکر آیین نامه ای درخصوص این موارد که در راستای اعمال حقوق نمایندگی و پیگیری امور مهم و غیرمترقبه حوزه انتخابیه است، استفاده کنند که بدیهی است این موضوع روش درستی نیست.

این نماینده مردم در مجلس مطرح کرد: انتخاب روش دیگری مانند اعطای وقت یک دقیقه ای برای دادن تذکرات شفاهی برای مسئولان دستگاه های اجرایی و استانی می تواند نیاز واقعی نمایندگان را در این بازه برطرف کند. حالا نقص آیین نامه داخلی مجلس هم نادیده گرفته نمی شود، که ضروری است همکاران توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عملاً نطق نمایندگان و تذکرات شفاهی و کتبی آنها در انتهای وقت صحن علنی مطرح می شود، به نظر می رسد ساماندهی زمان پایانی جلسات علنی که معمولا به دلیل وقت اذان ظهر باید تعیین گردد، اختصاص زمان مناسب برای نمایندگان جهت طرح تذکرات شفاهی و کتبی خود موجب توجه بیشتر به زمان پایانی صحن علنی شده و امکان حضور بیشتر نمایندگان را در اوقات پایانی فراهم خواهد کرد. در این راستا لازم است برای مدیریت بهینه اوقات پایان جلسات صحن علنی تصمیم گیری شود و پیش بینی اختیاری برای رئیس جلسه در اوقات پایانی جلسات صحن برای اعطای وقت یک دقیقه ای به تعدادی از نمایندگان می تواند به بهره گیری بهینه از این وقت کمک کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: امکان تذکر برای نمایندگانی که در آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی شده است، جزو یکی از ابزارهای نظارتی مهم نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی آنهاست. بر این اساس ضروری است تا هر چه بیشتر امکان استفاده از این حق قانونی برای نمایندگان فراهم شود. دسترسی بیشتر نمایندگان برای اعلام تذکرات در این خصوص از طریق اصلاحیه فعلی می تواند ارتقای ابزارهای نظارتی مجلس به نحو مناسب تری را فراهم سازد.

احمد حسین فلاحی در مخالفت با این طرح گفت: تذکر حق قانونی نمایندگان است، اما با این همه تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان در مجلس خطاب به دستگاه‌های  اجرایی کشور  بازخوردی نداشته و اثر بخش نبوده است. اگر همین میزان  از وقت برای تذکرات شفاهی نمایندگان به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند نتیجه بخش باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس فراتر از نظارت، باید پیگیر پرونده های ارسالی  به قوه قضاییه باشد و دستاوردهای آنها را بررسی کند دستگاه قضا هم باید در این زمینه با مجلس همکاری کند.

وی افزود: مقصران وضع موجود کشور که پرونده آنها به قوه قضاییه ارسال شده باید جواب دهند و نتیجه تحقیق و تفحص از آنها باید مشخص شود و صرف تذکر شفاهی در این زمینه نتیجه بخش نخواهد بود.

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در موافقت با این طرح گفت: نمایندگی فرصتی است که همکاران بتوانند در جایگاه قانون‌گذاری، علاوه بر تدوین قانون خوب، پیگیر مشکلات مردم باشند.

وی افزود:در کشور ما هر سال دو حادثه غیر مترقبه رخ می‌دهد و نمایندگان حوزه های انتخابیه می‌خواهند از زبان مردم صحبت کنند و این فرصت خوبی برای ارائه مشکلات مردم است. از همکاران می‌خواهم با موافقت با این طرح با افزایش وقت تذکر شفاهی فرصت بیشتری برای نمایندگان فراهم کنند. 

به گزارش ایرنا، براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس، در کلیه مواردی که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل  (۸۸) قانون اساسی، از رئیس‌جمهور یا وزیر درباره یکی از وظایف آنان حق سؤال دارند، می ‏توانند درخصوص موضوع مورد نظر به رئیس‌جمهور و وزیر مسئول کتباً تذکر دهند.هیأت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنی مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می‏ نماید.

تبصره- قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر پنج نفر از نمایندگان می‌توانند هر کدام به مدت دو دقیقه تذکر شفاهی‌ دهند و در صورتی که متقاضیان بیش از پنج ‌نفر باشند به قید قرعه تعیین ‌می‌شوند. نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ‌ماه بیش از یک ‌بار تذکر شفاهی دو دقیقه‌ای فوق را بدهند و حق واگذاری به نماینده دیگر را ندارند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید