ولیعهد سعودی امروز (سه‌شنبه) میزبان ژنرال پرایوت چان اوچا نخست‌وزیر و وزیر دفاع تایلند در اولین سفر او به عربستان بعد از ۳۰ سال قعطی روابط بود.

دیدار بن‌سلمان با نخست‌وزیر تایلند پس از ۳۰ سال
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا،  ولیعهد سعودی امروز (سه‌شنبه) میزبان ژنرال پرایوت چان اوچا نخست‌وزیر و وزیر دفاع تایلند در اولین سفر او به عربستان بعد از ۳۰ سال قعطی روابط بود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان و پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند در جلسه مذاکرات رسمی به تبادل دیدگاه‌ها و رایزنی و هماهنگی درباره مسائل عدیده از جمله مسائل مربوط به منافع مشترک دو کشور پرداختند.

 در این جلسه شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه، عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور و عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز، وزیر گارد ملی حضور داشتند.

روزنامه شرق در این باره نوشته است: دیدار چان او چا پس از دهه‌ها نزاع دیپلماتیک صورت می‌گیرد که در سال ۱۹۸۹ در پی دزدی جواهرات از خانه یکی از امیران سعودی درگرفت. به گزارش ایندیپندنت، ماجرای «الماس آبی» در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. در آن سال، کریانکرای تچامونگ، کارگر تایلندی، ۹۱ کیلو جواهرات و سنگ‌های قیمتی از قصر امیر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی، دزدید. ارزش این جواهرات بیش از ۲۰ میلیون دلار برآورد شد. در نتیجه، نزاعی درگرفت که تا امروز هنوز حل نشده است.

پلیس تایلند بعدها برخی از آن جواهرات را پیدا کرد و به امیر سعودی بازگرداند اما مقام‌های سعودی گفتند بیشتر آنها قلابی بوده است. مهم‌تر از همه آن که قیمتی‌ترین قطعه آن مجموعه که یک الماس آبی نادر ۵۰ قیراطی بود، هرگز پیدا نشد. دولت تایلند در بیانیه‌ای گفت که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از پرایوت دعوت کرده است که به عربستان سعودی برود. دیدار دو روزه نخست‌وزیر تایلند امروز آغاز می‌شود.

در بیانیه بانکوک می‌خوانیم: «این نخستین بازدید رئیس‌های دولت‌های دو کشور در بیش از ۳۰ سال است». به نوشته این بیانیه، پرایوت با هدف «تقویت و ارتقای روابط دو کشور» با ولیعهد عربستان سعودی دیدار می‌کند.

دولت عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این بازدید در پی گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد که به انطباق دیدگاه‌ها در بسیاری از مسائل مورد نگرانی مشترک منجر شده است».

عربستان سعودی و تایلند روابط دیپلماتیک خود را قطع نکردند اما این روابط به سطح کاردار تقلیل داده شد و مدت‌هاست که سفیری به دو کشور اعزام نشده، اگرچه دو کشور اولین بار در سال ۱۹۶۶ مبادله سفیر کرده بودند. برقراری روابط بین ریاض و بانکوک حتی به پیش‌ازآن، به سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد. بارزترین نمونه آن، صدور صدها هزار ویزای کار برای شهروندان تایلندی است که در عربستان سعودی کار می‌کردند.

در پی «ماجرای الماس آبی» میزان حضور کارگران و دانشجویان تایلندی در عربستان سعودی بسیار کاهش یافت. ریاض سفر بین دو کشور را همچنان محدود نگه داشته است، اگرچه در برخی موارد، سفر مسلمانان تایلندی برای مراسم حج تسهیل شده است. وزیر امور خارجه تایلند نیز در سال ۲۰۰۴ به ریاض سفر کرد و با ولیعهد وقت، امیر عبدالله بن عبدالعزیز، دیدار کرد. در سال ۲۰۰۵، عربستان به جوامع سونامی‌زده تایلند کمک مالی کرد. همچنین، وزیر خارجه تایلند در مقام نماینده پادشاه آن کشور در تشییع جنازه ملک فهد در آگوست ۲۰۰۵ شرکت کرد.

ریاض مدت‌هاست پلیس تایلند را متهم کرده است که تحقیق درستی درباره آن سرقت وسیع نکرده و جواهرات قیمتی به مأموران ارشد دولت تایلند رسیده است.

در سال ۱۹۹۰، شخصیتی اقتصادی از طرف دولت عربستان سعودی به تایلند رفت تا دراین‌باره تحقیق کند اما ناپدید شد. چندروز پیش از ناپدیدشدن او،‌ سه دیپلمات سعودی در بانکوک به ضرب گلوله کشته شده بودند. پنج مرد، از جمله یکی از مأموران ارشد پلیس تایلند، به اتهام دست‌داشتن در قتل آن شخصیت اقتصادی سعودی درحال محاکمه بودند اما در سال ۲۰۱۴ دادگاه به علت نبود شواهد کافی آنها را آزاد کرد.

تایلند مدت‌هاست می‌کوشد روابط خود را با عربستان سعودی بهبود ببخشد، چون این رابطه را هم برای صنعت گردشگری خود و هم برای وسعت‌بخشیدن به فرصت‌های کاری برای شهروندان تایلندی ضروری می‌داند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید