در حال حاضر با تعدد دستگاهها و مراجع برای محاسبه و اعلام خط فقر مواجه هستیم که به طور سلیقه‌ای و بر اساس اطلاعات خود خط فقر را تعریف می کنند

چرا تعیین حداقل دستمزد کارگران بر مبنای خط فقر نیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حمید نجف، درباره مبنا قرار گرفتن خط فقر به جای سبد معیشت در تعیین دستمزد کارگران، اظهار کرد: ما می توانیم در فرایند تعیین دستمزد به جای محاسبه هزینه سبد معیشت، خط فقر را لحاظ کنیم ولی به شرطی که تعریف ما از خط فقر علمی و واقعی باشد؛ چون قرار است اطلاعات مربوطه پایه تصمیم گیری های مهم و بزرگ و کلان در کشور باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تعدد دستگاهها و مراجع برای محاسبه و اعلام خط فقر مواجه هستیم که به طور سلیقه‌ای و بر اساس اطلاعات خود خط فقر را تعریف می کنند لذا چنانچه بخواهیم به جای سبد معیشت، ‌خط فقر را مبنا و ملاک قرار بدهیم باید یک دستگاه یا مرجع، اعلام کننده رقم خط فقر باشد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در تعریف خط فقر لازم است یک تیم قوی متشکل از بخش خصوصی، نمایندگان مجلس، نخبگان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران از حوزه های مختلف تشکیل شوند و به طور واقعی تورم و خط فقر را محاسبه کنند. بنابر این معتقدم ایرادی ندارد که به جای سبد معیشت از تعریف خط فقر برای تعیین حداقل مزد استفاده کنیم اما آمار و اطلاعاتی که قرار است به آن استناد شود باید پایه های علمی داشته باشد.

نجف با بیان اینکه در تعریف خط فقر مولفه های زیادی باید درنظر گرفته شوند، اظهار کرد: این مولفه ها نیازمند بروزرسانی هستند چون پبش نیاز تصمیمات بزرگ و کلان مدیریتی به شمار می روند و اگر مبنای اطلاعاتی در رقم خط فقر ضعیف و نادرست باشد نمی تواند به اتخاذ تصمیمات درست در کشور منجر شود.

به گفته وی در تعریف خط فقر، اطلاعاتی که به دست می آید مهم است چون با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، ‌ طلاق، اعتیاد، آمار زاد و ولد، افزایش جمعیت و دیگر شاخصه‌ها و مولفه ها ارتباط مستقیم دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید