رئیس کل گمرک ارزش ۲۳ تن مرغ وارداتی از ترکیه را معادل ۱۴ میلیارد و ۵۵۵ میلیون ریال اعلام کرد.

جمع‌آوری ۲۳ تن مرغ وارداتی آلوده از تهران و شهرهای دیگر؛ ماجرا چه بود؟!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، علیرضا مقدسی در نشست خبری امروز خود درباره ورود ۲۳ تن مرغ از ترکیه و ترخیص نشدن آن‌ها اعلام کرد: معادل ۲۳ تن مرغ معادل ۲۰۰ روز  در سردخانه مورد تایید دامپزشکی نگهداری شد و قرار بوده تا دامپزشکی مجوز آن‌ها را صادر کند که صدور این مجوز طولانی شد تا درنهایت گمرک متوجه شد که این تعداد مرغ در سردخانه موردنظر وجود ندارد. 

وی افزود: پس از این بررسی‌ها، دامپزشکی اعلام کرد که ۲۳ تن مرغ وارداتی نمی‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و در نهایت این تعداد مرغ در تهران و شهرهای دیگر پیدا و جمع آوری شد. در این زمینه، گمرک گزارش جرم کرده است. 

رئیس کل گمرک ارزش ۲۳ تن مرغ وارداتی از ترکیه را معادل ۱۴ میلیارد و ۵۵۵ میلیون ریال اعلام کرد. 

کشورهای مقصد صادرات

رئیس کل گمرک گفت:‌ در ۱۰ ماهه امسال معادل ۲۳۴ هزار اظهارنامه واردات داشتیم که از نظر وزنی به میزان ۳۳ میلیون تن بوده است و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است. از نظر ارزشی نیز واردات کشور معادل ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار بوده و با رشد ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

وی افزود: در این مدت، معادل ۵۴۰ هزار اظهارنامه صادرات داشتیم که وزن آن ۱۰۰ میلیون تن بوده و ۷ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، ارزش صادراتی آن نیز معادل ۳۸ میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار بوده که با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

مقدسی عمده کشورهای مقصد صادرات کشور را عراق، چین، ترکیه، امارات، افغانستان اعلام کرد و گفت: عمده کشورهایی که از آن‌ها واردات داریم، امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس است. در بخش کشفیات قاچاق کالا طی ۱۰ ماهه امسال معادل ۲۰۳۲ پرونده به ارزش ۲۸ هزار میلیارد ریال داشتیم.

وی ادامه داد: میزان کشفیات گمرک در زمینه انواع مواد مخدر ۱۱۶۱ کیلوگرم است.

اظهار نظر رئیس گمرک درباره پرونده کره‌های وارداتی 

رئیس کل گمرک درباره پرونده کره‌های وارداتی هم گفت: این پرونده در ابتدا به دفاتر ستادی ارجاع شده و هم اکنون در محل صدور رای در کمیسیون بدوی رسیدگی به اختلافات گمرکی قرار دارد. این کمیسیون همچون مراجع قضایی در خصوص این پرونده رای خواهند داد. چنانچه بعد از صدور رای اعتراضی در این خصوص وجود داشت، پرونده در کمیسیون تجدید نظر ارسال خواهد شد. این کمیسیون متشکل از دستگاه‌های مختلفی است که تصمیم گیری در مورد پرونده انجام می‌شود. حتی در مرحله بالاتر امکان اعتراض به دیوان عدالت اداری وجود دارد. سوالی که مطرح است توجه ویژه به این پرونده است. باید توجه داشت که هیچ فشاری در این خصوص وجود ندارد و رسیدگی به آن به صورت گروهی انجام می‌شود.

وی افزود: گمرک نمی‌تواند هیچ زمانی برای اعلام رای در خصوص پرونده اعلام کند چراکه فرایند پرونده مانند بسیاری از پرونده های دیگر توسط تعدادی خبره در کمیسیون در حال رسیدگی است. فرایند رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست طولانی است. چرا که در چندین مرحله امکان رسیدگی به اعتراض صاحب کالا وجود دارد.

واکنش گمرک به پرونده شرکت کروز 

وی به سوال ایسنا درباره اعلام نماینده دادستان در دادگاه پرونده شرکت کروز مبنی بر دریافت رشوه حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان گمرک پاسخ داد: در خصوص این پرونده که مربوط به سنوات گذشته است، بررسی‌های قضایی در حال رسیدگی است و اکنون در مرحله تفهیم اتهام قرار دارد که در این مرحله نمی‌توان به طور قطعی در این زمینه اظهارنظر کرد و باید تا زمان اعلام رای قطعی صبر کرد. 

آخرین وضعیت دستگاه‌های ایکس ری در گمرک 

مقدسی با بیان اینکه قیمت هر دستکاه ایکس ری ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیارد تومان است، گفت: اکنون در ۱۷ مبادی مهم کشور ۱۸ دستگاه ایکس ری کامیونی مستقر شده است و این دستگاه‌ها هر یک دقیقه یک کامیون یا کانتینر را اسکن می‌کنند. از سوی دیگر برای تهیه ۱۸ دستگاه دیگر نیز از ظرفیت منابع مالی بخش خصوصی استفاده شده است. توجه داشته باشید این ایکس ری‌ها ساخت ایران است که بین ۹ تا ۱۸ ماه دیگر از این ایکس ری‌ها استفاده می‌شود.

مجوزهای ترخیص باید ۷ روزه صادر شود 

وی درباره علل رسوب کالاها در گمرک گفت: به عنوان مثال یا ثبت سفارش دریافت نشده و کالا وارد مبادی و بنادر شده یا مدت زمان اعتبار ثبت سفارش سپری شده که هر دو فرایند زمان بر است. همچنین مشکل دیگر درباره دپوی کالاها تامین و تخصیص ارز است. تا زمانی که اسناد فروش به خریدار ارایه نشود، امکان ترخیص فراهم نیست. بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی، دولت باید طی هفت روز مجوزهای ترخیص صادر شود تا فرایند ترخیص کالا زمان بر نباشد.

آخرین وضعیت اتصال سامانه‌های گمرک به سامانه جامع تجارت 

رئیس کل گمرک درباره آخرین وضعیت اتصال سامانه‌های گمرک به سامانه جامع تجارت اظهار کرد: در این باره شش تکلیف احصا کرده‌ایم تا براساس آن‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی اطلاعات گمرک به سامانه جامع تجارت متصل شود و تا نیمه اول سال آینده این اطلاعات به سامانه جامع  تجارت متصل خواهد شد. 

مقدسی درباره آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی نیز گفت: از ٢۶ قلم کالاهای اساسی ٧ قلم مشمول ارز ترجیحی مابقی مشمول ارز نیمایی می‌شوند. از ابتدای امسال تا ابتدای ماه جاری ٢١ میلیون تن کالای اساسی با ارز ترجیحی به ارزش ١٢ میلیارد دلار وارد کشور شد. همچنین در همین مدت زمان ٢۵ میلیون تن کالای اساسی با ارز نیمایی و ترجیحی به ارزش ١۵ میلیارد دلار وارد کشور شده و در حال حاضر موجودی و دپو کالای اساسی به ۵ میلیون تن‌ می‌رسد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید