سخنگوی پنتاگون گفت: بخش عمده‌ای از نیروهای آمریکایی که در حالت آماده‌باش شدید قرار گرفته‌اند برای تقویت نیروهای واکنش سریع ناتو هستند، اما افزود که آنها برای هرگونه احتمالات دیگر نیز آماده خواهند بود.

آماده‌باش ۸۵۰۰ نیروی آمریکایی برای استقرار احتمالی در شرق اروپا

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حدود ۸۵۰۰ نیروی آمریکایی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و اگر روسیه به اوکراین حمله کند، این‌ نیروها آماده دریافت دستوراتی برای استقرار در منطقه هستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت که حدود ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی بابت استقرار احتمالی در شرق اروپا در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

کربی گفت که "بخش عمده‌ای از" نیروهای آمریکایی که در حالت آماده‌باش شدید قرار گرفته‌اند برای تقویت نیروهای واکنش سریع ناتو هستند، اما افزود که آنها "برای هرگونه احتمالات دیگر نیز آماده خواهند بود."

جان کربی تاکید کرد که تا بعدازظهر دوشنبه هیچ تصمیم نهایی برای استقرار نیروها گرفته نشده است.

کربی گفت: ایالات متحده اقداماتی را برای افزایش آمادگی نیروهای خود در داخل و خارج انجام داده است، بنابراین آنها آماده هستند تا به طیفی از موارد احتمالی، از جمله پشتیبانی از نیروی واکنش ناتو در صورت فعال شدن، پاسخ دهند.

او خاطرنشان کرد که نیروی واکنش ناتو "شامل حدود ۴۰۰۰۰ سرباز چند ملیتی است."

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، این استقرار فقط زمانی انجام خواهد شد که پیمان نظامی ناتو تصمیم به فعال کردن یک نیروی واکنش سریع بگیرد "یا اگر وضعیت دیگری" پیرامون تجمع نظامی روسیه روی دهد. او افزود که برنامه‌ای برای استقرار نیرو در اوکراین وجود ندارد.

کربی گفت: این ثابت می‌کند که آمریکا تعهد به ناتو را خیلی جدی می‌گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با این حال اعلام کرد، پنتاگون به رغم تقویت آمادگی نظامی برای پاسخ دادن به هرگونه حمله احتمالی روسیه، به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در بحران اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، کربی در کنفرانسی خبری گفت: وزارت دفاع آمریکا به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در بحران اوکراین ادامه می‌دهد. همان طور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده، اگرچه به اولویت قرار دادن گفت‌وگو و دیپلماسی ادامه می‌دهیم اما باید آمادگی‌مان را نیز افزایش دهیم. آمریکا در راستای تعهداتش به امنیت و دفاع از ناتو و امنیت شهروندانش در خارج از کشور، طبق دستور رئیس جمهور و براساس توصیه‌های لوید آستین، وزیر دفاع اقداماتی را برای تقویت آمادگی نیروهایش در داخل و خارج از کشور اتخاذ کرده تا آنها برای پاسخ دادن به طیفی از موارد احتمالی از جمله حمایت از نیروی واکنش ناتو در صورت فعال شدنش آماده باشند.

این سخنگو همچنین گفت: واشنگتن گزینه اعزام نیروهای آمریکایی به اروپا به منظور تقویت جناح شرقی ناتو در بحبوحه بحران اوکراین را رد نمی‌کند.

کربی افزود: اگر هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی در اوکراین صورت گیرد، آمریکا آماده است تا ظرف پنج روز نیروهای بیشتری در اروپا مستقر کند.

وی تصریح کرد: همین امروز به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. برخی از این یگان‌ها به خاطر ماهیت وجودی و موقعیت کنونی‌شان در وضعیت آماده‌باش برای استقرار سریع هستند. ژنرال لوید آستین تصمیم گرفته تا در برخی از موارد زمان لازم برای اسقرار را حتی از چیزی که هست کوتاه‌تر کند. بنابراین در برخی مورادی که ۱۰ روز برای استقرار لازم بود، اکنون به پنج روز کاهش پیدا کرده است. این مساله به آن یگان بستگی دارد اما آنها باید هرگونه مقدماتی که لازم است را انجام دهند تا بتوانند این تعهد پنج روزه را عملی کنند.

کربی تصریح کرد: البته استقرار بالقوه نیروهای بیشتر آمریکایی در اروپا به خاطر تنش‌ها در اوکراین به تصمیم ناتو بستگی دارد.  

سخنگوی پنتاگون همچنین گفت:‌ آمریکا با دقت نشانه‌ها از پیشروی روسیه به طرف اوکراین را زیر نظر دارد اما تاکنون هیچ نشانه‌ای مشاهده نکرده است.

کربی افزود: ما با دقت مراقب چیزهایی که روس‌ها ممکن است انجام دهند که برای ما نشانه بالقوه‌ای از نوعی حمله قریب‌الوقع باشد، هستیم. ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم اما با دقت همه نشانه‌ها را تحت نظر داریم.

تنش‌ها به دنبال صف‌آرایی حدود ۱۰۰ هزار نیروی روس در نزدیکی مرز اوکراین بالا گرفته است، اما کرملین برنامه‌ریزی برای حمله را تکذیب کرده و واکنش غرب را شاهدی بر این می‌داند که مسکو هدف تخاصم قرار گرفته است، نه اینکه خودش محرک باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید