محمد مهاجری، فعال سیاسی نوشت: کارنامه یک‌ساله بایدن ناموفق است و اگر همین روال ادامه یابد چه‌بسا نه او که حزب دموکرات را هم با خود به زیر بکشد. به ‌این ‌ترتیب، ما فقط دو سال فرصت داریم که مستقیم با اروپایی‌ها (و به صورت غیرمستقیم با امریکایی‌ها) به تفاهم برسیم.

توافق موقت در وضعیت امروزی، انتخاب چندان بدی هم نمی‌تواند باشد / تا پایان دوره بایدن، فرصت طلایی برای تنفس دادن به اقتصاد تحریم‌زده کشورمان وجود دارد

به گزارش سلام نو، محمد مهاجری در شرق نوشت: حتما بهتر بود مذاکرات برجام همان چندی قبل که توسط عباس عراقچی انجام می‌شد، به اتمام می‌رسید. اگر چنین شده بود ثمرات درخت آن را الان می‌شد چید. اما بازی سیاست، منافع ملی را تباه کرد تا رسیدیم به گفت‌وگوهای وین که چند هفته‌ای است با مدیریت دکتر علی باقری در جریان است.  هر روز که می‌گذرد، مسیر پرسنگلاخ‌تر می‌شود و موانع تازه‌ای در راه پدید می‌آید. طرف‌های مقابل حریص‌تر می‌شوند و از نقاط ضعف ما و دعواهای سیاسی داخلی کشورمان به سود خود بهره می‌برند. حالا رسیده‌ایم به جایی که موضوع «توافق موقت» گزینه جدی روی میز است.

توافق موقت، در شرایط معمولی و عادی، حتما انتخاب خوبی نیست، اما در وضعیت امروزی، انتخاب چندان بدی هم نمی‌تواند باشد. دولت بایدن، دولت یک‌دوره‌ای است. او به احتمال بسیار زیاد کاندیدای دوره بعدی نخواهد بود. کارنامه یک‌ساله او ناموفق است و اگر همین روال ادامه یابد چه‌بسا نه او که حزب دموکرات را هم با خود به زیر بکشد. به ‌این ‌ترتیب، ما فقط دو سال فرصت داریم که مستقیم با اروپایی‌ها (و به صورت غیرمستقیم با امریکایی‌ها) به تفاهم برسیم.

درست است که سه سال تا پایان دولت بایدن باقی مانده، اما یک سال آخر را به‌ دلیل گرم شدن بازار انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌توان وقت مفید به‌ حساب آورد. با این توضیح، اگر مذاکرات به نتیجه برسد، از الان تا پایان دوره بایدن، فرصت طلایی برای تنفس دادن به اقتصاد تحریم‌زده کشورمان وجود دارد. توافق وین (که هر روز وقت تلف کردن در آن، لطمات اقتصادی برای‌مان به همراه دارد) می‌تواند به رفع تحریم‌های نفتی و بانکی منجر شود و در کنار آن، از رهگذر ارتباط با شرق (به‌ ویژه چین و هند) راه‌های توسعه هموار و زیرساخت‌های مناسب برای آینده میان‌مدت فراهم آید. 

طبیعتا در شرایطی که اوضاع اقتصادی نسبتا تثبیت شده باشد، تصمیم‌گیری برای آینده، با اعصاب راحت‌تر صورت می‌گیرد. دولت البته برای این توافق موقت، باید زمینه لازم را برای آماده‌سازی افکار عمومی حامیان خود تدارک ببیند، چراکه با شعارهای غیرعملی که در ماه‌های گذشته توسط دولت و حتی شخص رییس‌جمهور در جریان تبلیغات انتخابات داده شد، ممکن است افسردگی حامیان را باعث شود. 

البته از آنجا که تریبون‌های صدا و سیما و رسانه‌های دولتی و حامی رییس‌جمهور، نماز جمعه، احزاب و تشکل‌های سیاسی اصولگرا و... با تصمیم دولت همراه خواهند شد، قاعدتا نباید مشکل حادی پیش‌ آید، ضمن اینکه این فرآیند می‌تواند محبوبیت دولت کنونی را که حتی از ۲۸ خرداد (روز برگزاری انتخابات) پایین‌تر آمده است ترمیم کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید