زمین پوشیده از علف های سبز که با کوه های مزین به درختان اُرس محصور شده، هر بیننده ای را افسون می کند. هرچه بالاتر می روید کوهستان بکرتر و خلوت تر میشود، مه و کوهستان تابلویی رویایی برایتان به تصویر می کشند.

هزار مسجد، رشته کوهی سرسبز در مشهد

به گزارش سلام نو به نقل ازتریپ یار، رشته کوه هزار مسجد، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می ‌دهند که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد وخشک قره قوم ترکمنستان جدا می‌ کند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود ۳۱۴۰ متر در شمال غربی شهر مشهد واقع شده است.
پیمایش درون دره‌ ها و جنگل ‌های اُرس هزار مسجد، و طبیعت بکر و شاداب آن انسان را به وجد می آورد، جایی که آبشار، رود و جنگل، کوه و چمنزارهای زیباییش همه در غباری از مه پوشیده شده و جلوه ای بهشت گونه پیش چشمانتان خلق کرده است.

این رشته کوه همچنین درارای روستاهای حاصلخیز است و هر سال گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به خود می کشاند.

رشته کوه هزار مسجد با طول ۴۹۷ کیلومتر و با وسعت ۲۵۸۰۰ کیلومتر مربع در شمال استان خراسان واقع شده است. بلندترین نقطه آن قله هزار مسجد است که با ارتفاع حدود ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ متر در ۷۸ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار گرفته است.

این رشته کوه از شمال غرب به سمت جنوب شرق امتداد یافته‌ است. در دامنه ‌های سرسبز شمالی این رشته کوه منطقه کلات نادری، در کوهپایه‌ های شمالی آن دشت قره قوم ترکمنستان، در شمال غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد واقع شده است.

در ادامه آن رشته کوه مزداوند (مزدوران) به ارتفاع ۱۲۰۰ متر، قره داغ به ارتفاع ۱۶۵۰ متر، کپه داغ و بالخان ترکمنستان کشیده شده ‌است.

بخشی از کوه‌ های هزارمسجد را کپه داغ می ‌نامند و در امتداد جاده درگز – قوچان، این رشته کوه به نام الله اکبر خوانده می‌ شود.

رودخانه هریرود که در اینجا تجن نام گرفته و مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل می ‌دهد، شکافی در این تپه‌ ها باز کرده است، ارتفاع این تپه ها۲۵۰ متر می باشد. متداد رشته کوه هزار مسجد در جنوب منطقه سرخس، از تپه ‌هایی تشکیل شده ‌است که ارتفاع آن از ۸۰۰ متر تجاوز نمی ‌کند.

در این منطقه آبشارهای زیبایی نیز جاری هستند که میتوانید در مسیر خود از این آبشارها نیز دیدن کنید.

آبشار زو سیا

آبشار زو سیا (زاوی رش) در موقعیت جغرافیایی N۳۶۵۹۱۷ E۵۹۲۱۴۶ واقع شده است. این آبشار که به صورت پلکانی در دامنه ارتفاعات هزار مسجد در منطقه حفاظت شده ارس سیستان جاری است، بیش از پنجاه متر ارتفاع دارد. وجود جنگلهای ارس و پوشش گیاهی انبوه به همراه ارتفاعات زیبای هزارمسجد و چشمه ساران فراوان در منطقه جلوه ای ویژه به آن داده است. آبشار در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. فاصله آبشار تا شهرستان لائین در حدود بیست کیلومتر است و در جنوب غرب آن واقع شده است. برای دسترسی به آبشار باید مسیر دره جنوب لایین را تا آبشار طی نمود.

آبشار نور علی

برای رفتن به آبشار نورالی (نور علی) که در یکی از دره های منطقه واقع شده از راهی که به سمت چپ میرود و چند سنگ در اول راه به نشانه راه آبشار روی هم چیده اند به سمت پایین دره می روید که دره ای بسیار زیباست. حدود بیست دقیقه که دره را پیمودید از دور آبشار کم کم نمایان میشود. این آبشار فوق العاده زیبا یک آبشار چند طبقه است و برای رفتن به طبقات بالاتر آبشار راهی خطرناک وجود دارد که اگر تعادلتان بهم بخورد از شیبی تند به پایین دره پرت خواهید شد. پس بهتر آن است که از رفتن به طبقات بالای ابشار صرف نظر کنید. خوشبختانه اینجا هنوز آنقدر شلوغ نیست و بکر بودن آن از دلایل زیبایی آن است.

روستاهای منطقه

روستای لائین به دو بخش لائین کهنه و لائین نو تقسیم میشود. برای رسیدن به این روستا وارد جاده کلات –درگز میشویم و پس از طی سی کیلومتر جاده پر پیچ و خم به این روستای زیبا که دست کمی از شهر ندارد میرسیم.

منطقه توریستی بابا رمضان نیز فاصله چندانی با روستای لائین ندارد. بابا رمضان روستایی در کوه‌ های هزارمسجد در شمال استان خراسان رضوی است که در فاصله ده کیلومتری لائین نو در منطقه کلات واقع شده است.

کوه‌ های سر به فلک کشیده هزار مسجد منشأ بسیاری از چشمه ‌سارها و رودخانه از جمله رودخانه بابا رمضان است. باغات سرسبز بابا رمضان از جاذبه های گردشگری این منطقه هستند. جاده‌ ای خاکی پس از هشت کیلومتر ما را از لائین نو به این روستا می ‌رساند. (بیشتر روستاهای منطقه به زبان ‌های ترکی و کردی صحبت می‌ کنند.) در انتهای روستا امامزاده‌ ای قرار گرفته که پذیرای زائرانی از مناطق اطراف است. در این امامزاده امکانات مناسبی برای طبخ و خواب مهیا شده است. لازم به ذکر است روستای بابا رمضان کلات به عنوان اولین دهکده ارگانیک کشور موفق به دریافت گواهینامه ارگانیک بین المللی شده است. (محصول گردو و برنج)

برای دسترسی به کوه هزار مسجد، در جاده کوهستانی، سرسبز و  بسیار زیبای درگز به لائین نو و بعد با عبور  از جاده ای ناهموار، وارد روستای چهارراه می شویم. از اینجا به بعد باید مسیر  دره را پیاده طی کنیم.

مسیر دسترسی

هزار مسجد بین کلات و مشهد واقع شده که هم از سمت جاده سد کارده راه دارد و هم از کلات نادر. اگر از سمت کلات به این مکان میروید، به کلات که رسیدید به سمت لائین بروید. لائین کیلومتر۳۵جاده کلات به درگز واقع شده است که این مسیر نیز دیدنی های بسیار دارد. کمتر از پانصد متر قبل از رسیدن به پل لائین یک جاده سمت چپ قرار دارد که سمت احمد آباد، رباط، بابارمضان، خاکستر، چهارراه، لایین کهنه می رود تا رباط جاده شش کیلومتر آسفالت شده است. به رباط که برسید سمت راست به روستای بابارمضان می رود که تابلو زده پنج کیلومتر و سمت چپ سمت روستاهای خاکستر، چهارراه و لایین کهنه می رود.

اگر به تاریکی هوا برخوردید میتوانید شب را در بابا رمضان بخوابید و از آنجا راهی روستای چهارراه شوید یعنی دوباره برگردید رباط و از آنجا به مسیر و مقصد خود که کوههای هزار مسجد است ادامه دهید. تا روستای چهارراه سواری رفتن امکان پذیر است. دربین راه هم روستای سرسبز خاکستر قراردارد. به آخرروستای چهارراه که برسید یک دوراهی دیده میشود. راه سمت راست سوی لائین کهنه و راه مستقیم سمت منطقه ای بنام عرب چاه می رود. از اینجا به بعد فقط پیاده یا با ماشین کمک دار یا تراکتور یا موتور باید رفت و سوار ی به هیچ عنوان بالا نمیرود. حتی ماشین شاسی بلندی که کمک نداشته باشد ممکن است بعضی جاها گیر کند.

پس از سیر و سیاحت در کوه چهار ساعت تا برگشت به روستای چهارراه طول می کشد. بهتر است تا ظهر شروع به برگشتن کنید تا از باران و خیس شدن ناگهانی در امان بمانید که در اینصورت امکان شب مانی نیز نخواهید داشت.

توصیه های مسیر

در مسیر به چند دو راهی میرسید که باید راه سمت راست را انتخاب کنید یعنی مسیر آب را دنبال کنید.

یکی از دوراهی ها منطقه ای مربوط به شرکت آب هست که با نرده های آبی مشخص شده و روبروی آن کلبه ای گلی هست در این نقطه به سمت راست بروید،  البته از اینجا به بعد راه حدود یک کیلومتر خیلی خراب است و بعد دوباره بهتر میشود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید