۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 55328686

فرهنگ کشور ترکیه تلفیقی از فرهنگ سنتی و مدرن است به همین علت مورد توجه کثیری از مهاجران قرار گرفته است و نیز هزینه زندگی در این کشور بسیار ارزان می باشد.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از فلای تودی، ترکیه کشوری واقع در جنوب غربی آسیا است که در هر دوقاره آسیا و اروپا قرار دارد. به دلیل قرار گرفتن این کشور در دو قاره، فرهنگ ترکیه ترکیبی از فرهنگ سنتی و مدرن است و به همین دلیل همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران و مهاجران قرار می‌گیرد. از طرف دیگر هزینه‌های پایین زندگی در ترکیه، اقتصاد ترکیه که همواره رو به رشد است و از همه مهم‌تر ارزان بودن اقامت ترکیه باعث مهاجر پذیری بالای این کشور شده است.

اقامت ترکیه

پایین بودن هزینه زندگی در ترکیه نسبت به کشورهایی مثل کانادا، استرالیا و کشورهای اروپایی باعث شده است تا بسیاری این کشور را برای اقامت و زندگی انتخاب کنند. اقامت در ترکیه نیز مانند اقامت در هر کشور دیگری اصول و روش‌های خاص خود را دارد که هر مهاجری قبل از مهاجرت به ترکیه باید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشد.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

به طور کلی اقامت ترکیه به دو گونه است: ۱- اقامت موقت ۲- اقامت دائم

اقامت موقت ترکیه یا همان اقامت کوتاه مدت ترکیه اجازه اقامتی است که به شخص اجازه می‌دهد برای مدت محدودی در ترکیه بماند. اقامت موقت ترکیه یا به قصد بازدید و گردش در ترکیه است که به آن اقامت توریستی ترکیه می‌گویند و یا به منظور فعالیت‌های تحصیلی، کاری و اقتصادی است.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

اقامت دائم ترکیه اقامتی است که به شخص اجازه اقامت دائمی و یا اقامت بلند مدت ترکیه را می‌دهد. معمولا مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم ترکیه بین ۵ تا ۸ سال است. و این اقامت معمولا پس از تمدید چندین بار اقامت موقت امکان پذیر است. اقامت دائم در ترکیه به یکی از طرق خرید ملک در ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و اجاره ملک در ترکیه صورت می‌پذیرد. بدین صورت که پس از اخذ اقامت یکساله ترکیه باید بتوانید شرایط اخذ ویزای موقت ترکیه را حفظ کنید تا پس از گذشت ۵ سال( به صورت متوالی) تا ۸ سال اجازه اقامت دائمی در ترکیه به شما داده شود.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

اقامت توریستی ترکیه

اقامت توریستی ترکیه یا اقامت ترکیه از طریق ویزای توریستی خود به ۲ روش‌ انجام می‌پذیرد:

اقامت توریستی ترکیه بدون ویزا

برای دریافت این نوع اقامت که ۳ ماهه است ایرانیان نیازی به دریافت ویزای ترکیه ندارند و به راحتی می‌توانند با پاسپورتی که حداقل ۶ ماه اعتبار دارد وارد خاک ترکیه شوند. البته با این نوع ویزا اجازه هیچ گونه فعالیت کاری، تجاری و تحصیلی را در ترکیه نخواهید داشت، و فقط اجازه سیاحت و گردشگری در ترکیه به شما داده خواهد شد.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

اقامت توریستی ۶ ماهه ترکیه

در صورتیکه بخواهید بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشید باید برای اخذ ویزای توریستی ترکیه اقدام کنید. مدت اعتبار این ویزا ۶ ماه است. البته با این نوع ویزا نیز مجوز کار و تحصیل در ترکیه برای شما صادر نخواهد شد. مدت زمان لازم برای صدور این نوع ویزا ۱۵ روز است. در صورتیکه در طول این مدت اقامت، قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشید ملزم به دریافت دفترچه اقامت نیز خواهید بود.

اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک کم هزینه‌ترین و آسان‌ترین نوع اقامت موقت در ترکیه است. در این روش می‌توان خانه یا اتاق هتلی را به مدت یک سال اجاره کرد و با ارائه مدرک لازم به اداره مهاجرت ترکیه ظرف کمتر از یک ماه، مجوز اقامت یکساله در ترکیه به شما داده خواهد شد. طی ۳۰ الی ۹۰ روز نیز می‌توانید کارت اقامت ترکیه را دریافت کنید. در صورت استمرار این اقامت تا ۸ سال( ۵ سال متوالی) موفق به دریافت اقامت دائمی ترکیه خواهید شد. اجاره خانه در ترکیه با توجه به موقعیت آن از ۸۰۰ لیر تا ۳۰۰۰ لیر خواهد بود.

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک آسان‌ترین و بی دردسرترین روش برای کسانی است که تمکن مالی قابل قبولی دارند. با خرید ملک در ترکیه می‌توانید اقامت یکساله ترکیه و در صورت تمدید اقامت موقت تا ۸ سال( ۵ سال متوالی) موفق به دریافت اقامت دائمی ترکیه خواهید شد. با خرید ملک در ترکیه علاوه بر خودتان، به اعضای خانواده‌تان نیز اجازه اقامت موقت در ترکیه داده خواهد شد. متوسط قیمت خانه در شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر ۳۰۰ هزار لیر است، اما در شهرهای دیگر می‌توانید با قیمتی پایین‌تر نیز صاحب خانه شوید.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری یا ثبت شرکت نیز امکان پذیر است. بدین صورت که فرد می‌تواند با راه اندازی تجارتی و سرمایه گذاری در ترکیه و سپس دریافت اجازه کار اقامت یکساله ترکیه و در صورت فعال بودن شرکت طی ۵ سال موفق به اخذ اقامت ترکیه به صورت دائم خواهد شد.

اقامت تحصیلی ترکیه

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

از طریق اقامت تحصیلی و یا اقامت دانشجویی ترکیه می‌توانید در آزمون‌های مختلفی که برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در ترکیه در نظر گرفته شده شرکت کنید و پس از قبولی در آزمون ورودی وارد دانشگاه شوید.

آزمون ورودی کارشناسی در ترکیه با نام آزمون یوس(YOS) شناخته می‌شود و هر سال یکبار در اردیبهشت ماه( ماه اپریل) برگزار می‌شود که برای تمام دیپلم‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش یکسان است. این آزمون شامل ۸۰ سوال هوش، ریاضی و هندسه است.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

آزمون کارشناسی ارشد در ترکیه با نام YDS شناخته می‌شود و زمان اخذ پذیرش دوره کارشناسی ارشد در دو ترم بهار و پاییز انجام می‌پذیرد.

برای تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا کافی است که با توجه به رشته‌هایی که سالی ۲ بار از طرف دانشگاه‌های ترکیه اعلام می‌شوند، درخواست خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید تا در صورت موافقت در دانشگاه مربوطه مشغول تحصیل شوید. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های پزشکی ترکیه از اعتبار علمی بالایی برخوردار هستند و بسیاری از آن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران نیز می‌باشند. در نتیجه می‌توانید برای تحصیل پزشکی در ترکیه و تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز اقدام کنید. طول دوره پزشکی ترکیه ۶ سال و طول دوره دندانپزشکی ۵ سال است.

هزینه تحصیل در ترکیه نیز با توجه به دانشگاهی که فرد در آن مشغول به تحصیل می‌شود و با توجه به رشته و مقاطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. این هزینه از ترمی ۳۰۰ دلار در دانشگاه‌های دولتی تا هزاران دلار در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه متغیر است.

زبان آموزش در دانشگاه‌های ترکیه نیز انگلیسی و ترکی می‌باشد که باید برای آن‌ها حتما مدرک ارائه شود.

اقامت ترکیه از طریق استخدام

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

برای اقامت ترکیه از طریق استخدام یا همان کسب اقامت کاری ترکیه کافی است تخصص ویژه‌ای داشته باشید و شرکتی ترکیه‌ای از شما دعوت به همکاری نماید و شما را به عنوان پرسنل خود بپذیرد. در صورتی که شما در زمینه‌ای تخصص داشته باشید امکان رد شما از طرف شرکت‌های ترکیه‌ای پایین است، مگر اینکه شخصی که پاسپورت ترکیه را دارد با تخصص شما بیکار باشد. در این صورت اولویت استخدام با شخصی خواهد بود که تابعیت ترکیه را دارد. در نتیجه با شرایط موجود امکان استخدام و کار در ترکیه برای یک ایرانی پایین خواهد بود. اما این امر غیرممکن نیست و بسیاری از ایرانیان با شرایط موجود موفق به اخذ اقامت ترکیه از طریق کار و در نهایت اخذ اقامت دائم ترکیه شده‌اند.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

از طریق ازدواج با یک شهروند ترک نیز می‌توان اقامت ترکیه را به دست آورد. البته برای این نوع اقامت حتما باید مدارکی ارائه کنید که صوری نبودن ازدواج شما را ثابت کند. معمولا کسب اقامت ترکیه از طریق ازدواج ۳ تا ۵ سال طول خواهد کشید و در طول این مدت پلیس ترکیه تحقیقاتی را برای اطمینان از صوری نبودن ازدواج انجام خواهد داد.

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

شرایط اخذ اقامت ترکیه

اقامت در ترکیه به مدت ۵ تا ۸ سال( اقامت ۵ ساله باید متوالی باشد.)

داشتن تمکن مالی و درآمد کافی برای اداره خود و یا خانواده

عدم سوء پیشینه

عدم دریافت کمک اجتماعی طی سه سال گذشته

داشتن بیمه معتبر پزشکی

پایبندی به قوانین ترکیه

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید