بوژان روستایی کوهپایه ای و ییلاقی در نیشابور است. باغات سرسبز و آبشارهای زیبا این منطقه را به یکی از مراکز گردشگری و توریستی نیشابور تبدیل کرده است.

بوژان روستایی کوهپایه ای در نیشابور

به گزارش سلام نو مهدی یزدیان از تجربیات سفر خود به بوژان نوشت: حتی اگر صدها بار به روستای بوژان رفته باشید، ممکن است با اولین پیشنهاد سفر به این منطقه وسوسه شوید و دوباره بار سفر ببندید. البته منطقه‌ای کوهستانی با آبشارهای زیبا، رودخانه دائمی و طبیعت سرسبز و پر نشاط می‌تواند برای هر اهل سفری جذاب و دیدنی باشد.

بوژان روستائی کوهپایه‌ای است که در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود، در استان خراسان رضوی قرار دارد. در مورد نامگذاری این روستا به بوژان سه نظر مطرح است: ۱. به معنای رشد کرده ۲. نام گیاهی که برگ‌های ریز و ساقه‌های دراز دارد ۳. پسوند مکان مثل چشمه ساران یا مرغزاران.

معماری خانه‌های این روستا به شکل پلکانی است و ارتفاعات بلندی که مناسب کوهنوردی است، باغات سرسبز و آبشارهای زیبا این منطقه را به یکی از مراکز گردشگری و توریستی نیشابور تبدیل کرده است.

پیدا کردن راه روستای بوژان با استفاده از تابلوهای راهنمایی نصب شده در شهر کار سختی نیست. تعداد زیاد رستوران‌های ساخته شده در مسیر نشان دهنده این است که مسافرین زیادی به این روستا سفر می‌کنند و این منطقه به منطقه‌ای توریستی تبدیل شده است. تعداد زیادی از افراد به صورت خانوادگی و طبیعتگرد مبتدی و عده‌ای دیگر در غالب گروه‌های ورزشی و کوهنوردی برای دره نوردی، بازدید از آبشار، یا صعود به قله شیرباد -قله مرتفع خراسان- در این روستا تردد می‌کنند. حتی در طول جاده بوژان می‌توانید دوچرخه سواران خانم و آقا را ببینید که به سمت روستا رکاب می‌زنند.

پس از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی، به ورودی مسیر کناره رو خواهید رسید. برای رفاه حال مسافران چند پارکینگ مختلف در این قسمت ساخته شده است و می‌توانید ماشینتان را در آنها پارک کنید و بدون نگرانی راهی شوید. حالا باید حاشیه رودخانه به سمت آبشار را کوهپیمایی کنید. ارتفاع بوژان ۱۶۰۰ متر است که اگر آمادگی نسبی بدنی و کفش مناسب داشته باشید، با سرعت گام‌های متوسط ۳ ساعته به آبشار می‌رسید. برای رسیدن به آبشار دو راه دارید: می‌توانید کوهپیمایی طولانی‌تر را انتخاب کنید یا مسیری با کمی صخره نوردی در حاشیه رودخانه که چالش‌های بیشتری دارد را در پیش بگیرید. در طول مسیر چشمه‌های گوارا و دره‌هایی در دو طرف رودخانه می‌بینید که هرکدام مسیر و مقصد جداگانه‌ای دارند.

در انتهای دره پس از چند آبشار  بزرگ و کوچک، وارد دهلیزی سنگی با دیواره‌های بلند می‌شوید و با طی چند گام به آبشار اصلی می‌رسید. اگر به بالای آبشار بروید، وارد مجموعه آبشارهای بوژان می‌شوید. در تابستان –تیر ماه تا اواخر مرداد-، دره‌نوردی و فرود هیجان انگیز از مجموعه آبشارهای بوژان رایج است. گروه‌های زیادی از شهرهای دیگر شب را در محل آبشار اتراق می‌کنند و روز بعد از آبشارها فرود می‌آیند. فراموش نکنید این مسیر به یک راهنمای حرفه‌ای و دقت فراوان نیاز دارد.

 اگر بخواهید چند روز در منطقه بمانید، اسکان هم امکان پذیر است. روستائیان با بازسازی خانه‌های قدیمی خود یا ساخت ویلاهای جدید این امکان را مهیا کرده‌اند. با این کار می‌توانید به اقتصاد مردمان منطقه هم کمک کنید. این روستا با هوای خنک و تازه در شب‌های گرم تابستان میزبان نیشابوریان نیز می‌باشد.

در صورتی‌که زمان بیشتری را به بازدید اختصاص دهید و یا با برنامه‌ای فشرده‌تر پیش بروید، می‌توانید بعد از دیدن آبشارهای بوژان دوباره سری به نیشابور بزنید و از آرامگاه خیام، عطار و کمال الملک هم بازدید داشته باشید. با این کار گشت طبیعتگردی‌تان با تور باستانی و تاریخی به پایان می‌رسد و مطمئناً به یاد ماندنی و دوست داشتنی‌تر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید