تالاب هورالدورق یا شادگان یکی از مهم ترین تالاب های بین المللی ایران است اما در سال‌های اخیر به علت خشکسالی، سد سازی وکم شدن ذخایر آب رودخانه‌ها، آب تالاب کم شده است.

تالاب شادگان جاذبه منحصر به فردی در صد کیلومتری اهواز

به گزارش سلام نو منصور عمادی از تجربیات سفر خود به اهواز نوشت: دست هنرمند طبیعت، در هر گوشه‌ای جاذبه‌ی منحصر به فردی خلق می‌کند. از کوه و جنگل گرفته تا دریا و کویر. تالاب‌ها نیز یکی دیگر از جنبه‌های دیدنی طبیعت هستند که ویژگی‌های بسیار جالبی دارند و از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت هستند. تالاب‌ها ترکیبی از خشکی و آب هستند و گونه‌های مختلف گیاهی، آبزیان، پستانداران، خزندگان و پرندگان زیادی به ویژه پرندگان مهاجر را در خود پناه می‌دهند و اکوسیستم مهمی را در طبیعت به وجود می‌آورند. کشور ما هم دارای تعداد بسیار زیادی تالاب است به طوری که از ۴۲ نوع تالاب موجود، ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد. به مناسبت نزدیک شدن به دوم فوریه، «روز جهانی تالاب‌ها» قصد داریم یکی از دیدنی‌ترین تالاب‌های کشور را به شما معرفی کنیم؛ تالاب شادگان.

تالاب شادگان از مهم‌ترین تالاب‌های بین المللی ایران است که در استان خوزستان واقع شده و درکنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسیده است. در این تالاب بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی و مهاجر دیده می‌شود وپستاندارانی مثل گربه جنگلی، گرگ، گراز و دلفین بینی بطری که در حال انقراض است نیز در این تالاب زندگی می‌کنند.

آب این تالاب از رودهای جراحی و نهر بحره و طغیان رود کارون در زمستان تأمین می‌شود. همچنین بارش‌های فصلی و مد خلیج فارس نیز باعث افزایش آب تالاب می‌شود. آب قسمت‌های شمالی تالاب شیرین و قسمت‌های میانی و جنوبی به علت ورود آب خلیج فارس از طریق خورهای ساحلی، دارای آب شور می‌باشند. در سال‌های اخیر به علت خشکسالی، سد سازی وکم شدن ذخایر آب رودخانه‌ها، آب تالاب نیز کم شده است. به ویژه در فصول گرم سال قسمت‌هایی از تالاب خشک می‌شود. همچنین عبور لوله‌های نفت فرسوده و تخلیه فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی باعث افزایش آلودگی آب شده و حیات جانداران تالاب را به خطر انداخته است.

از جمله جاذبه‌های این تالاب، می‌توان روستای صراخیه را نام برد. روستایی که آب تالاب از میان آن می‌گذرد و فضای جالبی را به وجود آورده است. خانه‌های روستا کنار آب قرار گرفته‌اند. دیوارهای حصیری دور خانه‌ها کشیده شده و رفت و آمد در این روستا با قایق انجام می‌پذیرد. به همین دلیل این روستا به ونیز ایران معروف شده است. زنان این روستا با برگ درخت خرما و نی‌های تالاب حصیر بافی می‌کنند. عبابافی و جاجیم بافی نیز از دیگر صنایع دستی این منطقه است. از آنجایی‌که گاومیش‌ها برای خلاص شدن از هوای گرم علاقه زیادی به شنا کردن در آب دارند، این تالاب مکان مناسبی برای پرورش گاومیش است.

روستای صراخیه ایستگاه قایق سواری کوچکی دارد که مسافران می‌توانند با قایق‌های باریک موجود به گردش در تالاب بپردازند. قایقران‌ها اکثراً نوجوان عرب زبان هستند و نمی‌توان اطلاعات چندانی از آن‌ها گرفت. خانه‌ها و نخلستان‌های ساحلی، کودکانی که در قایق‌های کنار آب بازی می‌کنند، مرغ، خروس، مرغابی و گاومیش‌هایی که بی توجه به حرکت قایق‌ها از خنکی آب لذت می‌برند، مناظر زیبا و منحصر به فردی هستند که مسافران می‌توانند در ابتدای مسیر ببینند.

قایق بعد از عبور از روستا با سرعت بیشتری وارد دالانی می‌شود که نیزارها دو طرف را محاصره کرده‌اند و مسیر رفت و آمد قایق‌های گردشگری و اهالی بومی منطقه است. عمق آب تالاب زیاد نیست ودر قسمت‌هایی کف تالاب دیده می‌شود. در میانه‌ی راه جزیره‌ای وجود دارد که تعدادی آلاچیق برای استراحت گردشگران در این بخش درنظر گرفته شده است. در طول مسیر تعدادی از پرندگان تالاب نیز دیده می‌شوند.

تالاب شادگان که هورالدورق نیز نامیده می‌شود، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و برای رسیدن به این تالاب باید از طریق جاده اهواز – آبادان و سپس سه راه دارخوین به سمت شادگان رفت. همچنین از اتوبان آبادان – ماهشهر نیز مسیری برای دسترسی به تالاب شادگان وجود دارد. این منطقه در تابستان هوای بسیار گرم است و زمستان‌های معتدل دارد. تیم کرگدن نارنجی سفر به این منطقه به ویژه در ایام نوروز را به شما توصیه می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید