تایلند فقط برای آن کارها نیست، برای این کارها هم هست. کشور زیبای تایلند با فرهنگ غنی و اصیلی که دارد سالانه جشن‌ها و فستیوال‌های متنوعی را برگزار می‌کند. جشن نور یکی از جشن های مورد علاقه مردم تایلند است که توسط افراد معتقد به آیین بودا برگزار میشود و فلسفه این جشن زیبا نورانی و درخشان کردن درون انسان هاست.

فستیوال فانوس ها در تایلند

به گزارش سلام نو به نقل از فلای تودی، کشور زیبای تایلند در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، جشنواره‌های فرهنگی بی‌شماری هم دارد که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از جمله مراسم‌های فرهنگی این کشور، جشن‌هایی هستند که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند. جشن فانوس تایلند (Thailand Lantern Festival) یکی از تماشایی‌ترین جشن‌ها در این کشور است که هم بین مردم محلی و هم توریست‌ها طرفداران زیادی دارد. 

جشن فانوس تایلند | جشن نور

فستیوال فانوس یکی از جشن‌های محبوب در بین مردم تایلند است و توسط افرادی که به آیین بودایی اعتقاد دارند، برگزار می‌شود. بر اساس برخی از روایت‌ها، دلیل برگزاری این جشن قدر دانی از آمدن بهار در شب ماه کامل است و مردم به نشانه سپاس‌گزاری فانوس‌هایشان را به سمت آسمان روانه می‌کنند. یکی دیگر از دلایلی که فلسفه ‌این جشن باشکوه بیان می‌کند، نورانی و درخشان کردن درون انسان است؛ چرا که نور فانوس‌ها موجب می‌شود درون انسان پر از روشنایی و نور شود و روح را پاکیزه می‌کند. مردم بومی تایلند قبل از رها کردن فانوس‌ها آرزو می‌کنند و گاها آرزوی خود را بر روی آنها می‌نویسند.

فستیوال فانوس ها در تایلند

جشن فانوس تایلند چگونه برگزار می‌شود؟

جشن فانوس تایلند در واقع به دو صورت مختلف برگزار می‌شود:

· جشن فانوس‌های شناور یا لوی کراتونگ (Loy Kratong) که طی آن مردم بومی تایلند در هر جای این کشور، شمع‌های روشنی را به رودخانه‌ها و جویبارها می‌سپارند.

· فستیوال یی پنگ (Yi Peng) که در اکثر شهرهای کشور به اجرا درمی‌آید اما به صورت پررنگ‌تر در شهرهای شمالی به خصوص در چیانگ مای اجرا می‌شود. در این جشن مردم با فرستادن فانوس کاغذی، آرزوی شانس و اقبال نیک می‌کنند.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این دو جشنواره داریم:

جشنواره فانوس های آسمانی | یی پنگ

این جشن غالبا در شمال کشور تایلند برگزار می‌شود. از لحاظ لغوی یی به معنای عدد دو و پنگ به معنای ماه کامل است؛ از این رو این فستیوال در دومین ماه تقویم چینی یا تایلندی، در زمان ماه کامل جشن گرفته می‌شود.

در این جشنواره هزاران فانوس کاغذی که در زبان تایلندی به آن خم لویی می‌گویند، به سمت آسمان رها می‌شوند و به پرواز در می‌آیند. امروزه در تمامی شهرهای تایلند می‌توانید شاهد جشن نور یی پنگ باشید اما خوب است بدانید باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین این فستیوال در شهر چیانگ مای تایلند برگزار می‌شود. گردشگران و مشتاقان بازدید از این رویداد بزرگ می‌توانند با تهیه بلیط هواپیمای چیانگ مای، خود را به آنجا برسانند.

جشنواره فانوس های شناور | لوی کراتونگ

لوی کراتونگ نیز یکی دیگر از قدیمی‌ترین جشن‌های تایلند است که مردم محلی در هرجای کشور آن را برگزار می‌کنند. از لحاظ لغوی لوی به معنای شناور کردن و کراتونگ به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته‌ شده از برگ موز است. جشنواره لوی کراتونگ به این گونه است که مردم شناورهایی از برگ درخت موز یا گندم می‌سازند، روی آن شمع یا عود قرار می‌دهند و در نهایت به نزدیک‌ترین رودخانه به محل زندگیشان رفته و آن را روی آب شناور می‌کنند. هدف از این کار، ادای احترام و البته تشکر از الهه آب‌ها بوده، همچنین همراه با این کلک‌ها مردم ناخن یا موی خود را رها می‌کنند تا ناپاکی و پلیدی را از خود دور کنند. این مراسم در شهر سوخوتای، پایتخت سابق کشور تایلند پررنگ‌تر از سایر مناطق کشور برگزار می‌شود.

فستیوال فانوس ها در تایلند

تاریخچه برگزاری جشن فانوس تایلند

با توجه به شواهد موجود، تاریخچه این جشن به زمان سلطنت‌های باستانی شرق قاره آسیا برمی‌گردد. در گذشته راهبان بودایی که قصد دیدار و عرض ادب به ساریرا را داشتند، برای ادای احترام فانوسی را روشن می‌کردند. این رسم رفته رفته گسترش بیشتری پیدا کرد و بعد از آن به دستور پادشاهان بودایی برای مردم عادی نیز به صورت اجبار در آمد. سال‌ها بعد مردم بومی تایلند برای حفظ آیین و رسوم گذشته به روشن کردن فانوس در معابد ادامه دادند؛ تا جایی که امروزه جشنواره فانوس و نور تایلند به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین فستیوال‌های این کشور تبدیل شده است و توریست‌های زیادی را به تایلند می‌کشاند.

فستیوال فانوس ها در تایلند

زمان برگزاری فستیوال فانوس تایلند

جشنواره فانوس کشور تایلند بر اساس تاریخ تایلندی و چینی برگزار می‌شود که این تاریخ نسبت به تقویم میلادی جابجایی و چرخش دارد؛ اما به طور معمول این جشنواره در ماه‌های اکتبر و نوامبر (وقتی که ماه کامل باشد) مصادف با آبان ماه جشن گرفته می‌شود. البته تاریخ دقیق برگزاری این فستیوال یک الی دو ماه قبل‌تر به صورت دقیق به اطلاع هم می‌رسد.

در حال حاضر زمان برگزاری جشن فانوس تایلند ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۸ آبان ۱۴۰۰ اعلام شده است.

این مراسم معمولا از ساعت ۶ عصر با سرود بودا و مدیتیشن آغاز می‌شود. پس از آن مردم شروع به روشن کردن فانوس‌ها کرده و بعد از دعا و نیایش راهب‌های بودایی، فانوس‌ها را رها می‌کنند.

محل برگزاری جشنواره فانوس تایلند

مرکز اصلی برگزاری این مراسم شهر چیانگ مای تایلند است. تعداد بی‌شماری از مردم بومی تایلند و همچنین گردشگران برای دیدن یا شرکت کردن در جشن فانوس به این شهر سفر می‌کنند.

فستیوال فانوس ها در تایلند

تهیه بلیط شرکت در جشن فانوس

این فستیوال که تقریبا در همه جای شهر جشن گرفته می‌شود، در گذشته نه چندان دور به صورت کاملا رایگان بوده است، امروزه به دلیل استقبال گردشگران و شلوغ شدن شهر و سخت شدن کنترل مراسم، مکانی مخصوص برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته می‌شود و مشتاقان برای حضور در مراسم باید بلیط آن را تهیه کنند.

در برخی از مناطق هنوز هم می‌توان به صورت رایگان در مراسم شرکت کرد اما اگر می‌خواهید شاهد تمامی مراسم‌ و آوازهای بودایی باشید و جشنی فراموش نشدنی را تجربه کنید، تهیه بلیط بهترین گزینه است.

فستیوال فانوس ها در تایلند

قوانین شرکت در جشن فانوس

با نگاه به این که مراسم اغلب در معابد بودایی برگزار می‌شود، سعی کنید از پوششی استفاده کنید که شانه‌ها و پاها را بپوشاند؛ استفاده از دامن و شلوار کوتاه در مراسم مجاز نیست. زمان اجرای مراسم دعای بودایی، برای احترام به اعتقادات سکوت را رعایت کنید. صرف غذا، نوشیدن مشروبات الکلی و همچنین سیگار کشیدن در هنگام برگزاری مراسم ممنوع است

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید