۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 55328655

برج خلیفه مرتفع ترین ساختمان جهان است که در سال ۲۰۱۰ در دبی ساخته شد و ۸۲۸ متر ارتفاع دارد.به پاس قدر دانی از کمک های شیخ ابوظبی برای ساخت این برج نام او را بر روی این برج نهادند.

برج خلیفه شاهکاری در دبی

به گزارش سلام نو به نقل از فلای تودی، برج خلیفه تنها جاذبه معروف دبی نیست ولی قطعا معروف‌ترین سازه این شهر و خاورمیانه و حتی جهان به شمار می‌رود. برج خلیفه دبی رکوردهای مختلفی را به نام خود ثبت کرده است؛ از بلندترین آسمان خراش دنیا گرفته تا مرتفع‌ترین آتش بازی سال نو، تنها بعضی از رکوردهای برج خلیفه هستند.

برج خلیفه، چیزی بیشتر از بلندترین آسمان خراش ساخت دست بشر است.

آشنایی با برج خلیفه دبی | Burj Khalifa

قرار بود که در ابتدا، برج خلیفه یک سازه مسکونی باشد اما طراح برج، نقشه اولیه را تایید نکرد و ۲۷ طبقه دیگر به همراه یک آنتن آلومینیومی را به نقشه ساخت این برج افزود. بعدها و در سال ۲۰۰۷، یک دکل ارتباطات تلویزیونی و رادیویی هم به طراحی این برج اضافه شد.

حالا برج خلیفه در مجموع ۲۰۹ طبقه دارد که به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ ۱۶۳ طبقه اصلی برج به اضافه ۴۶ طبقه بنای مخروطی. این سازه به یکی از نمادهای دبی تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری این شهر است.

برج خلیفه شاهکاری در دبی

معماری برج خلیفه دبی

طراحی و ساخت این برج توسط آدریان اسمیت (Adrian Smith)، معمار مشهور صورت گرفت. طرح پیشنهادی آدریان، الهام گرفته از نمونه‌های معروف معماری اسلامی مثل مسجد سامرا بود که تغییراتی در آن انجام شد. سوسن عنکبوتی که گیاه بومی قاره آمریکاست هم منبع الهام طراحی ظاهری برج خلیفه بود.

در نهایت به خاطر پایداری بیشتر و بهینه‌سازی فضا برای واحدهای مسکونی و هتل، برج به صورت سه جانبه و به شکل «Y» ساخته شد. ساخت برج خلیفه دبی به این صورت باعث شد تا این سازه علاوه بر استقامت بالا، امکان استفاده بیشتری از نور طبیعی را داشته باشد.

این سازه در برابر باد و گرمای طاقت‌فرسای دبی مقاوم است. برای اطمینان از مناسب بودن فشار و دمای برج، ۴۰ تونل به نام تونل‌های باد ساخته شده تا باد از یک سوی ساختمان داخل و از سمت دیگر خارج شود و به این صورت، هوا جریان یابد. این تونل‌ها طرحی بسیار هوشمندانه در برج خلیفه به حساب می‌آیند.

اگر دقت کرده باشید، در نمای کلی برج شکستگی‌هایی وجود دارد که گویی دورتادور برج، پیچیده شده‌اند. همین ویژگی در طراحی برج، نه تنها مقاومت ساختمان در برابر باد بالاتر می‌برد بلکه روی برج، تراس هم ایجاد کرده است. البته طراحان برج، برای مقاوم سازی آن در برابر زلزله هم نقشه‌های خوبی پیاده کردند؛ آنها در هنگام ساخت برج در قالب‌های بتنی، فولاد کار گذاشتند

برج خلیفه شاهکاری در دبی

بخش های مختلف برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی بخش‌های مختلفی دارد و گاهی پیش آمده که بازدیدکنندگان در یک نوبت بازدید، موفق به گشتن در تمامی بخش‌های آن نشده‌اند. بخش‌های مختلف این برج عبارتند از:

هتل آرمانی | Armani Hotel Dubai

هتل آرمانی برج خلیفه دبی، مجموعه‌ای پنج ستاره و یکی از معروف‌ترین هتل‌های این شهر است. نام و سبک طراحی داخلی این هتل، رنگ و بوی برند معروف ایتالیایی، جورجیو آرمانی (Giorgio Armani) دارد.

هتل آرمانی در مجموع ۱۱ طبقه از برج خلیفه را در اختیار دارد و دارای یک ورودی مخصوص است. تنوع اتاق‌های این هتل بالا و امکانات رفاهی آن بسیار کامل، مدرن و چشم‌گیر است. 

برج خلیفه شاهکاری در دبی

پارک برج خلیفه

در محوطه بیرونی برج خلیفه، پارکی به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد که طرحش از گل صحرایی Hymelis، الهام گرفته شده است. برای آبیاری این پارک از آب حاصل از میعانات سیستم برودتی دورن برج استفاده می‌شود.

سکوهای برج خلیفه دبی

شما هم عکس‌ها و ویدئوهایی را در شبکه‌های اجتماعی با موضوع منظره بیرونی برج خلیفه دیده‌اید؟ بیشتر این تصاویر از سکوهای برج و در ارتفاع ۴۵۲ متری از سطح زمین گرفته می‌شوند. اگر به این شهر مدرن سفر کردید و به بازدید از این برج رفتید؛ حتما به طبقه ۱۲۴ و سکوی At The Top سر بزنید. دومین سکوی تماشای برج، At The Top SKY نام دارد که در طبقه ۱۴۸ و در ارتفاع ۵۵۵ متری از سطح زمین قرار دارد.

در زمان بازدید از سکوهای برج این نکته را به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید بدون اجازه به این سکوها بروید. برای بازدید از سکوهای برج خلیفه نیاز است تا از ورودی مخصوص و با هماهنگی مسئولان برج وارد شوید.

برج خلیفه شاهکاری در دبی

رستوران اتمسفر دبی | Atmosphere Grill & Lounge

رستوران اتمسفر، عنوان مرتفع‌ترین رستوران دنیا را دارد و نام آن در کتاب رکوردهای گینس هم دیده می‌شود. این رستوران در ارتفاع ۴۲۲ متری از سطح زمین و در طبقه ۱۲۲ برج خلیفه قرار گرفته و تمرکزش بر سرو انواع غذاهای بین‌المللی است.

خوراک میگو، مرغ سیاه، جگر چرب، ماهی چوتورو، گوشت با چربی، حلزون تازه صید شده، گوشت خشک گاو، نیوکی (نوعی غذای سنتی ایتالیایی)، خوراک زوچینی، ریسوتو و خوراک ذرت دودی تنها بعضی از غذاهای معروف این رستوران هستند.

اگر در سفر به دبی قصد دارید به رستوران اتمسفر بروید؛ یادتان باشد که حتما لباس‌های معقول و رسمی به تن کنید و از پوشیدن شلوارک، کفش‎های جلو باز و دمپایی لا انگشتی، بپرهیزید.

برج خلیفه شاهکاری در دبی

آسانسورهای برج خلیفه

در مجموع، برج خلیفه ۵۷ آسانسور و هشت بالابر دارد. ظرفیت این آسانسورها حداکثر ۱۴ نفر و سرعت معروف‌ترینشان ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

آسانسورهای برج خلیفه، یکی از عوامل جذابیت بازدید از این سازه هستند اما از بین آنها، آسانسورهای مخصوص خدمات برج رکورددارند. این آسانسورها علاوه بر ارائه خدمات جابه‌جایی افراد و بار، مناسب فعالیت‌های آتش نشانی هم هستند و در مجموع، ۵ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم ظرفیت جابجایی دارند. بد نیست بدانید آسانسورهای خدمات برج خلیفه، بلندترین آسانسورهای خدماتی جهان محسوب می‌شوند.

آبنمای دبی | شاهکاری در کنار برج خلیفه

آبنمای موزیکال دبی در کنار برج خلیفه قرار دارد و با این که بخشی از مجموعه نیست مورد توجه بازدیدکنندگان این برج قرار می‌گیرد. این آبنما که ساختش ۲۱۸ میلیون دلار هزینه داشته، ۲۷۵ متر طول دارد و آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متر بالاتر از پرتاب می‌کند. آبنمای دبی، ۶۶۰۰ لامپ با ۲۵ رنگ مختلف دارد که در مناسبت‌های مختلف روشن می‌شوند.

برج خلیفه شاهکاری در دبی

راهنمای بازدید از طبقات برج خلیفه دبی

بعد از ورود به برج، به یک محوطه سه طبقه‌ای به نام لژ سلطنتی یا پُدیوم (Podium) می‌رسید. بعد از آن با توجه به مسیر خود، از طریق پله‌ها یا آسانسور به بخش‌های دیگر می‌روید. با اینکه تمام بخش‌های برج خلیفه قابلیت بازدید ندارند اما در ادامه بخش‌هایی از برج را که مجاز به بازدید از آنها هستید یا می‌توانید از خدماتشان استفاده کنید را نام می‌بریم:

طبقه همکف: دِ کافه (The Cafe)

طبقه ۵: کلاب برج (The Burj Club )

طبقه همکف تا ۸: هتل آرمانی

طبقه ۹ تا ۱۶: آرمانی رزیدنس (Armani Residence)

طبقه ۱۹ تا ۳۷: واحدهای اقامتی

طبقه ۳۸ و ۳۹: هتل آرمانی

طبقه ۴۳: اسکای لابی ( شامل سالن ورزشی، جکوزی، استخرها، اتاق استراحت)

طبقه ۴۴ تا ۷۲: بخش واحدهای اقامتی

طبقه ۷۶: اسکای لابی (شامل سالن ورزشی، جکوزی، مرتفع ترین استخر جهان، اتاق استراحت)

طبقه۷۷ تا ۱۰۸: واحدهای اقامتی خصوصی

طبقه ۱۲۱ تا ۱۲۱ و طبقه ۱۲۵ تا ۱۳۵: واحدهای تجاری

طبقه ۱۲۲: رستوران اتمُسفر

طبقه ۱۲۳: اسکای لابی (شامل سالن تجاری و کتابخانه برج)

طبقه ۱۲۴: سکوی بازدید

طبقه ۱۳۹ تا ۱۵۴: واحدهای تجاری

طبقه ۱۴۸: سکوی دید اسکای

طبقه ۱۵۲ تا ۱۵۴: استراحتگاه (Lounge)

طبقه ۱۵۸، بلندترین مسجد جهان

سایر طبقه‌های برج ابزار و امکانات ارتباطی و تجهیزات مکانیکی و مخابراتی را در خود دارند. 

برج خلیفه شاهکاری در دبی

امکانات برج خلیفه دبی

در بازدید از برج خلیفه دبی می‌توانید از امکانات و محوطه‌های زیر استفاده کنید:

اتاق مادر و کودک

اتاق سرگرمی کودکان

اتاق نگهداری از کودکان گم شده

اتاق اشیای گم شده

اتاق نگهداری از چمدان

سالن برگزاری مراسم در طبقه ۱۱۲ برج خلیفه

محوطه مخصوص افراد توانجو

باشگاه بدنسازی

استخر، سونا، جکوزی

کافه و رستوران

تلسکوپ

سرویس بهداشتی

سیستم تهویه هوا در همه طبقه‌ها

اینترنت پر سرعت

دستگاه خرید بلیط

امکان چاپ عکس های گرفته شده

راهنمای بازدید از برج خلیفه دبی

صندلی چرخدار

و …

برج خلیفه شاهکاری در دبی

قوانین بازدید از برج خلیفه دبی

برای بازدید از برج خلیفه باید قوانین زیر را رعایت کنید:

وسایلی همچون اسپری، قوطی خالی اسپری، سلاح شیمیایی، مواد منفجره و وسایل آتش بازی، اسکیت یا هر نوع کفش چرخدار، الکل، چاقوهای چندکاره، اسلحه گرم و مهمات، بطری شیشه‌ای، چاقو و اسپری فلفل را به همراه نبرید.

هیچ‌گونه خوراکی و نوشیدنی را نمی‌توانید به داخل برج خلیفه ببرید.

تمام بازدیدکنندگان تنها ۳۰ دقیقه اجازه تردد در طبقه ۱۴۸ را دارند. این در حالی است که می‌توان بدون محدودیت زمانی در طبقه ۱۲۵ ماند.

تمامی کیف‌ها و چمدان‌های خود را باید به اتاق نگهداری چمدان بسپارید؛ هرچند می‌توانید یک ساک دستی کوچک همراه خود ببرید.

ورود حیوانات خانگی به برج خلیفه دبی ممنوع است.

در صورت شرایط نامساعد جوی، اجازه تردد در بالکن‌های برج را نخواهید داشت و البته وجهی هم که بابت خرید بلیط پرداخت کرده‌اید به شما برگردانده نمی‌شود.

برج خلیفه شاهکاری در دبی

رکوردهای برج خلیفه

برج خلیفه دبی رکورددارعناوین مختلفی است. برخی از آنها عبارتند از:

بلندترین سازه و آسمان خراش جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر

بیشترین تعداد طبقات جهان

مرتفع‌ترین طبقه مسکونی در جهان

بلندترین تاسیسات آسانسوری جهان

بلندترین سکوی تماشا در فضای باز جهان

مرتفع‌ترین استخر جهان (طبقه ۷۶)

مرتفع‌ترین مسجد جهان (طبقه ۱۵۸)

مرتفع‌ترین باشگاه ورزشی جهان (طبقه ۱۴۴)

مرتفع‌ترین رستوران جهان (طبقه ۱۲۲)

استفاده از ۴۰۰۰ تن فولاد برای ساختن برج خلیفه

برج خلیفه شاهکاری در دبی

برج خلیفه دبی کجاست؟

برج خلیفه دبی در بلوار شیخ محمد بن راشد یک و در مرکز شهر، قرار دارد. برای رسیدن به برج خلیفه باید وارد جاده شیخ زاید (Sheikh Zayed) شوید. سپس از خروجی جاده مرکز شهر (Inancial Centre Road) خارج شده و بعد با کمک تابلوهای راهنما به سمت دبی و برج خلیفه بروید.

برای رفتن به برج خلیفه می‌توانید از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید:

اگر قصد دارید با مترو به این برج بروید، با خط  قرمز مترو خود را به ایستگاه برج خلیفه برسانید.

اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، باید در ایستگاه دبی مال از اتوبوس پیاده شوید و ۸۰۰ متر باقی مانده تا برج را با تاکسی بروید.

اگر قصد دارید از تاکسی استفاده کنید، در هر کجای شهر می‌توانید به مقصد برج خلیفه، تاکسی بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید