دوره قاجار جزء دوره هایی به شمار می رود که در آن هنر معماری ایرانی از رونق خوبی برخوردار بوده و بناهای زیبایی در این دوره شکل گرفته اند؛ بناهایی که همگی در اوج هنرمندی بنا شده و در سراسر ایران پراکنده گشته اند.

عمارت مشیر دیوان سنندج، یادگاری از قاجار در غرب کشور

به گزارش سلام نو به نقل از ایران هتل آنلاین، یکی از عمارت های تماشایی با نام عمارت مشیر دیوان سنندج در دل این شهر قرار دارد.

عمارت مشیر دیوان سنندج، یادگاری از قاجار در غرب کشور

آشنایی با عمارت مشیر دیوان سنندج

زمانی که وارد محله ای قدیمی به نام سرتپوله در شهر سنندج می شوید، با عمارتی مواجه خواهید شد که هنری اصیل را در معرض دید همگان قرار داده است. این عمارت باشکوه که تمام ویژگی های هنر معماری دوره قاجار را داراست، توسط میرزا یوسف مشیر دیوان بنا شده و به نام صاحبش مشهور گشته است. این ساختمان وسیع از قسمت های مختلفی تشکیل شده که شامل: هفت حیاط، اتاق های متعدد، سرویس های بهداشتی عمومی و خصوصی و آبنماهای متعدد است. در تمام حیاط ها آبنما و فواره هایی تعبیه شده که به خوبی، صفا و صمیمیت آن زمان را یادآور می شود. ستون ها، حجاری های انجام شده بر روی سنگ و پنجره های چوبی در تمام قسمت های خانه ما را به یاد خانه های مادر بزرگانمان با اتاق های چند دری می اندازد و توجه همه را جلب می کند. زمانی که تابش نور خورشید در پنجره های رنگی عمارت مشیر دیوان منعکس شده و رنگ های متعددی تولید می گردد، یکی از زیباترین صحنه ها را به وجود می آورد و توجه هر بازدید کننده ای را محو زیبایی خارق العاده اش می کند.

عمارت مشیر دیوان سنندج، یادگاری از قاجار در غرب کشور

این مکان که تا مدت ها استانداری کردستان بوده، در جای جای خود خلاقیت و هنرمندی را به یادگار گذاشته است. مگر می شود که قدم به این عمارت بگذارید و از زیبایی طرح ها، گچ بری های جذاب، ستون های تزئین شده، تزئینات آجری، پنجره های کارشده و نقش های مزین شده بر پیکره بنا به وجد نیایید. تزئینات سردر ورودی عمارت و تزئیناتی که در تالار بنا و اتاق تشریفات کار شده است، از ویژگی های زیبا و منحصر به فرد عمارت مشیر دیوان به شمار می رود. کلاه فرنگی و شیروانی زیبای این عمارت که با مقرنس کاری و گچ بری های قجری تبدیل به شاهکاری تماشایی شده، دل ازهر بیننده ای را می رباید و هر شخص را محو این همه ذوق سرشار خواهد کرد. قسمتی دیگری از بنا را ایوانی با صفا تشکیل می دهد که با نرده های چوبی جلوه خاصی را به خود گرفته است.

نقوش حک شده بر روی نرده های چوبی و گچ بری های کنگره دار از ویژگی های خاص معماری دوره قاجار است که در این مجموعه به کار گرفته شده و بنایی شگفت انگیز و زیبا را پدید آورده است. تمام اتاق های این بنا تزئینات خوش رنگ و نگار و اسلیمی را به خود گرفته اند و به طور کلی شما می توانید تمام اصول معماری را یک جا در این بنای دیدنی مشاهد کنید. هنگامی که بخواهید قدم به عمارت مشیر دیوان بگذارید پی به شکوه و جذابیتش خواهید برد زیرا سردر ورودی با تزئینات و مقرنس کاری هایی به غایت ماهرنانه و زیبا مزین شده است. صنعت گره چینی به طرزی هنرمندانه ای توسط معماران ایرانی در این بنا به کار برده شده تا در ساختن مجموعه ای بی نظیر، چیزی کم گذاشته نشود.

عمارت مشیر دیوان سنندج، یادگاری از قاجار در غرب کشور

از آنجایی که جلسات مهم در تالارهای این عمارت برگزار می شده است، تالارهای این بنا همگی با بهترین مصالح ساخته و تزئین شده اند و ارسی های پرکار یکی از ویژگی های جذاب این اتاق ها به شمار می روند. زمانی که وارد این عمارت می شوید، در جایگاهی هشت ضلعی قرار می گیرید که محل مخصوص دربان بوده و در گذشته افرادی که به این عمارت می رفتند باید به این قسمت بنا مراجعه کرده و مشکل خود را بیان نموده و سپس بعد از کسب اجازه وارد اتاق های اصلی می شدند. در سمت راست همین هشتی، انباری بزرگی قرار دارد و سمت چپ هشتی نیز به اتاق مستخدمین راه دارد؛ اما این هشتی آنقدر هنر و زیبایی را در خود جای داده که همین اول کار شما را مجذوب خود خواهد کرد. سقف هشتی همگی با آجرهای کوچک تزئین شده و به شکل طاق سنبلی، خفته و شیوه راسته کار شده است. حیاط عمارت نیز دنیایی از جاذبه های دیدنی را در خود دارد. از سربینه، خلوتی تا خزینه همگی با نقش های جانوری و گیاهی تزئین و تبدیل به یکی از حمام های زیبای قدیمی شده است. سکوهایی که در عمارت ساخته شده اند نیز همگی با الهام از شیوه معماری کلاسیک و آجرکاری های این قسمت تبدیل به بخش جذاب دیگر از کل مجموعه شده اند.

عمارت مشیر دیوان سنندج، یادگاری از قاجار در غرب کشور

امکانات عمارت مشیر دیوان

هنگام بازدید از جاذبه های دیدنی یکی از مهم ترین موضوعات برای گردشگران امکانات محل مورد نظر است. به این منظور در کنار عمارت مشیر دیوان سنندج جهت رفاه حال گردشگران، امکاناتی از قبیل: رستوران، بوفه مواد غذایی، پوشش شبکه، اقامتگاه و دسترسی به وسایل نقلیه تعبیه شده است. در کنار این جاذبه تاریخی مکان های دیدنی و باستانی دیگری مانند: عمارت آصف (خانه کرد) و عمارت سالار سعید ( موزه سنندج) نیز قرار دارد که می توانید از آن ها نیز دیدن فرمایید. 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید