پل بند گرگر بنایی از مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر است. بند گرگر بر فراز مجموعه آسیاب‌ها و آبشارها قرار دارد که مسیر رودخانه گرگر را مسدود نموده و با بوجود آوردن اختلاف سطح، آب رودخانه به تونل های سه گانه مجموعه هدایت می گردد.

پل بند گرگر مجموعه‌ای بر فراز آسیاب‌های شوشتر

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، این پل بند در ۸۰۰ متری پایین دست بند میزان قرار گرفته و یکی از دروازه‌ های ششگانه تاریخی شوشتر نیز بوده است.

پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دورهٔ ساسانیان بازمی‌ گردد. کاربرد این بند، انحراف آب از رودخانه دست ساز و تاریخی گرگر و هدایت آب به سمت تونل های آسیاب های آبی است.

پل بند گرگر در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این پل بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکوبا شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده است. شایان ذکر است که نظام ابی تاریخی شوشتر به عنوان موزه آب دنیا در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید