بودجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۴ درصدی همراه بود و به ۲ هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱میلیون تومان رسیده است، اما همانطور که مشخص است این میزان برای کشوری با وسعت و کمبودهای ایران اندک است.

با دو دست آفتابه و لگن و بدون برنامه نمی‌توان با دبی و استانبول رقابت کرد

سلام نو – سرویس اجتماعی: «ویدئووال پنج بعدی درخواست کرده بودیم که فراهم نشد و تبدیل به ویدئو پروژکتور ۳۶۰ شد که آن هم محقق نشد و در نهایت دو ویدئو پروژکتور معمولی در اختیار ما گذاشتند.» این گوشه‌ای از چگونگی حضور ایران در اکسپوی دبی به روایت خشایار نیکزادفر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی، بود.

ایران با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار: تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر که حدود ۱۳ میلیون درهم امارات و معادل سه میلیون و هشتصد هزار دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است. با وجود این هزینه اما حضور ایران در اکسپوی ایران ضعیف و پر از حاشیه و حرف و حدیث بوده است.

حالا نگاهی به آمار ورودی گردشگران خارجی به کشور داشته باشیم. آمار ورودی گردشگری به ایران در سال ۱۳۹۷  اندکی بیش از ۷ میلیون نفر بود. بعد از آن به دلیل تحریم، کرونا و هزار و یک مسئله دیگر این آمار روز به روز کاهش پیدا کرد.

در طرف مقابل آماری قرار دارد که میزبان اکسپوی دبی است و تنها در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۷) میزبان بیش از ۸ میلیون گردشگر بوده است. در همان سال، یعنی سال ۲۰۱۹، ۵۲ میلیون گردشگر خارجی از ترکیه بازدید کردند تا این کشور رتبه یازدهم را در دنیا کسب کند. در این سال توریسم سهمی ۱۲.۷ درصدی از تولید ناخالص ترکیه داشت.

با امارات در جنوب، ترکیه در غرب و ارمنستان و گرجستان در شمال آیا می‌توان با دو پروژکتور، چند میلیون دلار هزینه و بدون هیچ برنامه و ایده مشخصی به صنعت توریسم ایران سامان داد؟ جواب از پیش مشخص است. خیر. به زبان ساده باید گفت که نمی‌توان با آفتابه و لگن به جنگ رستم با رخش و هفت دست اسلحه رفت.

بودجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۴ درصدی همراه بود و به ۲ هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱میلیون تومان رسیده است، اما همانطور که مشخص است این میزان برای کشوری با وسعت و کمبودهای ایران اندک است.

تنها در یک نمونه به گفته  سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در شرایط فعلی حدودا سرانه هر بنای تاریخی که متولی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد ۵ میلیون تومان است. این یعنی از تخت جمشید تا ابن باویه هر جا متولی میراث فرهنگی باشد تنها ۵ میلیون بودجه دارد! بودجه‌ای که در بسیاری از موارد خرج آب و برق آن مجموعه را هم نمی‌دهد، چه برسد به امنیت، مراقب و مرمت!

به جز بودجه ناچیز تکالیف، وظایف و انتظارات حوزه گردشگری هم هنوز مشخص نیست. در ترکیه که صنعت گردشگری قوام و دوام دارد و در دنیا شناخته شده است، هر روز برنامه جدیدی برای تبلیغ این کشور بر پا می‌شود. در یک نمونه آژانس تبلیغاتی اوگیلوی استانبول وظیفه داشت تا استراتژی برند جدیدی برای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تدوین کند.

در ایران کدام آژانس تبلیغاتی به صورت رسمی با عالی‌ترین نهاد مرتبط با گردشگری ایران همکاری کرده تا برند مناسبی در ذهن خارجی‌ها بسازد، آن هم در حالی که ما می‌دانیم خارجی‌ها با بمباران اخبار منفی درباره ایران مواجه هستند؟ چرا دولت وقتی چهره مشهوری مثل عزت‌الله ضرغامی را به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرده بودجه وزارتخانه او را چند صد در صدر افزایش نداده تا گردشگری ایران متحول شده و یک گام به اقتصاد بدون نفت نزدیک‌تر شویم؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید