مقاصد گردشگری ایران خلاصه به تخت جمشید، پاسارگاد، چهل ستون و نقش جهان نیست و ایران نیز مقاصد گردشگری راز آلود و گره خورده با افسانه‌ها کم ندارد.

سه جاذبه گردشگری ترسناک ایران؛ از کویر شیاطین در سمنان تا خانه مرگ در انزلی

سلام نو – سرویس اجتماعی: وقتی صحبت از مقاصد عجیب و غریب گردشگری می‌شود ذهن همه‌ی ما به سمت مکان‌هایی چون اهرام‌ها در مصر، استون هنج در انگلستان یا مثلث برمودا می‌رود و شاید حتی به ذهن ما خطور نکند که ایران هم مقصد گردشگری عجیب و غریب و جالب توجه کم ندارد.

بله درست متوجه شدید. تمام مقاصد گردشگری ایران خلاصه به تخت جمشید، پاسارگاد، چهل ستون و نقش جهان نیست که صرفا بیانگر تاریخ، شکوه، هنر و زیبایی باشد. ایران پر از نقاط بکر و قابل توجهی است که گاه می‌تواند به اندازه اهرام مصر با قصه‌ها، راز و حتی جادو گره خورده باشد.

ارگ بم و جنازه‌های عجیب

احتمالا از دیدن اسم ارگ بم در بالای لیست مقاصد عجیب گردشگری ایران تعجب کرده‌اید و این عمارت مشهور را فقط به خاطر زلزله ویرانگر بم، کنسرت شجریان و بازسازی پس از زلزله به خاطر دارید. اما داستان ارگ بم عجیب‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

ارگ بم در قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد (دوره امپراتوری هخامنشی) ساخته شده‌است و آن زمان بیشتر یک قلعه بوده. آن طور که از اسناد بر می‌آید در زمان حکومت اشکانیان، قلعه گسترش یافت و به ارگ بم تبدیل شد و این طور بود که هسته نخستین شهر بم شکل گرفت.

در نهایت در سال ۱۹۵۳ میلادی ارگ بم به عنوان یک مکان تاریخی مهم ملی شناخته شد، هر چند انجام عملیات میراثی جدی دو دهه بعد آغاز شد.

اما راز ارگ بم در جنازه کودکانی است که در دیواره‌های آن دفن شده بودند. نخستین بار بحث ۶۸کودک دفن شده در دیوار ارگ بم توسط نرگس احمدی در مجموعه مقالات سالانه پروژه نجات بخشی میراث فرهنگی بم در سال ۱۳۸۴ به شکل رسمی منتشر شد. بر مبنای این گزارش یکی از کارشناسان در لابه‌لای آوارهای دیوار ارگ بم به استخوان‌هایی برمی‌خورد که با بررسی‌های باستان شناسی مشخص می‌شود این استخوان ها متعلق به کودکانی است که همه پسر هستند.

فرزاد فروزانفر، کارشناس ارشد میراث در این مرحله از پژوهش برای تحقیقات بیشتر دعوت می‌شود. او در گفت وگو با روزنامه قانون در مورد نتیجه این تحقیقات گفت: "در طول تحقیق هیچ نوزادی ندیدم و تمام اسکلت‌ها متعلق به کودکان یک تا شش سال بود."

بخشی از کارشناسان میراث فرهنگی و مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جنازه‌های دفن شده را محصول دوران محاصره، جنگ و قحطی می‌دانند. اسکندر مختاری که مسئولیت پروژه نجات بخشی بم را تا سال ۱۳۸۸به عهده داشت اما ایده دیگری را مطرح می‌کند و با توجه به کودک و پسر بودن تمام جنازه‌ها از احتمال «پسر کشی» حرف می‌زند.

سه جاذبه گردشگری ترسانک ایران؛ از کویر شیاطین در سمنان تا خانه مرگ در انزلی

با این همه هیچ نظر واحدی درباره جنازه‌های کشف شده ارائه نشد. از پسر کشی و گره خوردن با سحر و جادو تا قحطی و جنگ و کمبود جا برای دفن جنازه مطرح است.

ریگ جن؛ به خطرناکی برمودا

ریگ جن منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است که به دلیل وسعت زیاد و نبود آب تا همین چند سال پیش محل عبور هیچ انسانی نبود. این منطقه در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. نگاهی به سفرنامه ایرانگردان اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد که آن‌ها بارها تا نزدیکی ریگ جن رفتند ولی هیچ به دل آن نزدند.

سه جاذبه گردشگری ترسانک ایران؛ از کویر شیاطین در سمنان تا خانه مرگ در انزلی

همین مسئله باعث شده بود تا افسانه‌های عجیب و غریب از جن‌، جادو و طلسم‌هایی که در این قسمت کویر وجود دارد گفته شود. اما به مرور و با گذشت زمان کویر نوردان با هواپیما و خودروهای مجهز از قلب ریگ جن گذشتند و نشان دادند جادوی اصلی ریگ جن بکر بودن آن است و حداقل فعلا از جن و طلسم خبری نیست.

خانه مرگ در بندر انزلی

هفت دغنان روستایی در نزدیکی بندر انزلی است که به نام کلبه وحشت شناخته می شود . در قسمت بیرونی این روستا خانه ای متروکه وجود دارد که طبق گفته مردم بومی آن منطقه هر کس یک شب تا صبح در آن خانه بماند ارواح آن شخص را ثروتمند می‌کنند ، اما کسی جرات نزدیک شدن به این محل را ندارد.

سه جاذبه گردشگری ترسانک ایران؛ از کویر شیاطین در سمنان تا خانه مرگ در انزلی

یکی از ماجراهای ترسناک این کلبه به حوالی سال ۱۳۶۸ باز می‌گردد، وقتی که سه دختر دانشجو از پشت خانه و به طور مخفیانه وارد خانه می‌شوند. دو روز بعد یکی از دختران را در ۳۰۰ متری از خانه و در جنگل پیدا می کنند که در درخت قایم شده و از ترس به خود می لرزد. بعد از شکستن پلمپ توسط مردم جسد دو دختر دیگر پیدا شد که علت مرگ آن ها سکته و مرگ آنی بود ، دختری که زنده مانده بود و در جنگل پیدا شده بود چهار روز بعد خودکشی می کند.

با این همه این نکته قابل ذکر است که برای داستان‌ها مطرح شده درباره این کلبه هیچ سند و مدرک مستدلی وجود ندارد و تماما افسانه‌های محلی است که دهن به دهن می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید