ایران به‌عنوان یک مجموعه، ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف است که همگی به طرق مختلف بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

خاطرات یک توریست آمریکایی در مورد فرهنگ ایرانیان / می‌توانید فرهنگ‌های گوناگون را در یک کشور تجربه کنید

در ایران یک شیب فرهنگی، قومی و مذهبی را تجربه کنید!

ایران از نظر فرهنگی و قومی متنوع است و هر منطقه، آداب و رسوم، سنت‌ها و در برخی موارد حتی زبان خاص خود را دارد.

شوک فرهنگی تنها به گردشگران خارجی محدود نمی‌شود، زیرا حتی افراد محلی نیز در سفر به استان‌های مختلف کشورشان برخی از آن را تجربه می‌کنند.

وقتی از تبریز ترکی آذری، کردستان کردستانی، تهران فارسی، به مناطق عشایری استان فارس و حتی به سواحل جنوبی تحت نفوذ فرهنگ عربی می‌روید، می‌توانید این شیب را به شدت مشاهده کنید.

ایران به‌عنوان یک مجموعه، ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف است که همگی به طرق مختلف بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

در حالی که اسلام شیعه مذهب غالب در این کشور است، تنها دینی نیست که در آنجا وجود دارد. مسیحیت، مسیحیت ارمنی و زرتشتی و غیره نیز در این کشور دیده می‌شود.گفته می‌شود که دین زرتشتی قدیمی‌ترین دین توحیدی در جهان است که هنوز هم مناسک آن انجام می‌شود و قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد.

با وجود اینکه هنوز تنها حدود ۲۵۰۰۰ نفر در ایران به این دین عمل می‌کنند، هنوز هم در کشور حضور پررنگی دارد، به ویژه در شهر یزد، جایی که هنوز می‌توانید برخی از بناهای باستانی آن را برای حفاری و معابد متعدد آن که هنوز در حال استفاده هستند، ببینید.

درست مانند هر ایرانی دیگری، زرتشتیان نیز به همان اندازه خونگرم و مهربان هستند، بنابراین اگر تجربه تعامل با آنها را دارید، به شدت توصیه می‌کنم نگاهی متفاوت به ایران از دیدگاه آنها داشته باشید.

عشایر، یک خرده فرهنگ غنی و جالب دیگر در این کشور است که متأسفانه آرام آرام رو به نابودی است.

کوچ نشینی، سبک زندگی در حال مرگ

جوامع عشایری ایران، قشقایی، در قرن یازدهم و دوازدهم در این کشور ساکن شدند. در حالی که این روزها بیشتر این طوایف عشایری ساکن شده‌اند، گروه کوچکی همچنان به صورت فصلی به کوچ نشینی می‌پردازند.

عشایر هنوز هم تقریبا ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را با گله‌های خود دو بار در سال سفر می‌کنند تا تابستان را در ارتفاعات خنک‌تر و زمستان‌ها را در سرزمین‌های گرمتر نزدیک خلیج فارس بگذرانند.

گذراندن یک شب در کنار یک خانواده عشایری را به شدت توصیه می‌کنم. بسیاری از خانواده‌های مستقر درهای خود را به روی گردشگرانی باز می‌کنند که می‌خواهند سبک زندگی سابق خود را که هنوز در سنت‌های روزمره آنها باقی مانده است، ببینند و در مورد آنها بیاموزند.

شب را با خانواده به اشتراک‌گذاری سنت‌ها بگذرانید، غذاهای خانگی لذیذ آنها را بخورید که غذاهای سنتی عشایری است و با صنایع دستی آنها به ویژه فرش‌های دستبافت آنها آشنا شوید.

بسیاری از خانواده‌های ساکن قشقایی هنوز چادرهای سنتی عشایری خود را حفظ می‌کنند که می‌توانید شب را در آنجا سپری کنید و با آنها صبحانه‌ای شگفت‌انگیز و به یادماندنی بخورید.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید