جان هاکس، یک انسان شناس در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که بر روی بقایای باقی مانده مطالعه می‌کند، گفت: این جد انسان همزمان با انسان‌های اولیه انسان خردمند زندگی می‌کرد. حملات ظاهری آنها به غار نشان می‌دهد که آنها جزو انسان‌های مدرن هستند. هاکس گفت که اجداد باهوش‌تر بودند و اینکه آنها در استفاده از آتش برای روشن کردن اکتشافات خود تسلط داشتند.

کشف یکی از اجداد انسان خردمند در آفریقای جنوبی

یک نمونه از اجداد انسان ۲۴۰ هزار ساله معروف به "فرزند تاریکی" در گذرگاه باریک غاری کشف شد.

جمجمه بازسازی شده "لتی" یک همو نالدی جوان پیدا شد. این جمجمه در داخل یک گذرگاه کوچک در اعماق غار آفریقای جنوبی پیدا شد و احتمالا قدمت آن به بیش از ۲۴۱۰۰۰ سال می‌رسد.

در اعماق سیستم غار ستاره نوظهور آفریقای جنوبی، در یک گذرگاه تاریک به وسعت ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر)، دانشمندان جمجمه تکه تکه شده یک کودک هومو نالدی را کشف کردند که آنها را "لتی" می‌نامند. اینکه چگونه جمجمه کوچک در چنین قسمت دورافتاده‌ای از غار قرار گرفت یک راز است، اگرچه کاشفان گمان می‌کنند که این می‌تواند شواهدی از دفن عمدی باشد.

"لتی" مخفف "Letimela" یا "Lost One" در زبان ستسوانای آفریقای جنوبی است. این فرد احتمالا بین ۳۳۵۰۰۰ تا ۲۴۱۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده است. قطعات فسیلی متعلق به حدود ۲۴ فرد همو نالدی از سال ۲۰۱۳ در سیستم غار پیدا شده است، زمانی که اولین فسیل‌های این جد انسان در جایی که امروزه به عنوان اتاق دینالدی شناخته می شود، کشف شد.

حضور افراد زیادی از یک گونه در غار مرموز است. تنها راه، یک شکستگی عمودی ۳۹ فوتی (۱۲ متری) است که به نام"The Chute" شناخته می‌شود و زمین‌شناسان و جادوگران تاکنون هیچ مدرکی دال بر ورودی‌های جایگزین به گذرگاه‌ها پیدا نکرده‌اند. جمجمه کوچک لتی به صورت تکه تکه در یک قفسه سنگ آهک در حدود ۲.۶ فوت (۸۰ سانتی متر) بالاتر از کف غار پیدا شد.

جمجمه لتی در کف دست انسان مدرن جای می‌گیرد.

دندان‌ها نشان می‌دهند که لتی در حوالی زمان رویش اولین دندان‌های آسیاب دائمی مرده است که در انسان‌های امروزی بین ۴ تا ۶ سالگی است.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حیوانات استخوان‌های لتی را به داخل غار حمل کرده‌اند وجود ندارد. هیچ نشانه‌ای از شکار نیز وجود ندارد.

این احتمال نیز وجود دارد که بیش از ۲۴۰۰۰۰ سال پیش، اجداد انسان عمدا وارد غاری تاریک و پیچ و خم مانند شده‌اند، شاید از طریق یک ناودان عمودی که در مکان‌هایی به ۷ اینچ (۱۸ سانتی متر) باریک می‌شود و مردگان خود را قرار داده‌اند.

هیچ ابزار یا اثری در کنار فسیل‌های سیستم غار ستاره در حال ظهور یافت نشده است. نشانه‌های کمی از ورود حیوانات دیگر به غارها وجود دارد، فراتر از دو نمونه از بابون‌های جوان، که حداقل یکی از آنها ممکن است بسیار مسن‌تر از بقایای همو نالدی باشد.

جان هاکس، یک انسان شناس در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که بر روی بقایای باقی مانده مطالعه می‌کند، گفت: این جد انسان همزمان با انسان‌های اولیه انسان خردمند زندگی می‌کرد. حملات ظاهری آنها به غار نشان می‌دهد که آنها جزو انسان‌های مدرن هستند. هاکس گفت که اجداد باهوش‌تر بودند و اینکه آنها در استفاده از آتش برای روشن کردن اکتشافات خود تسلط داشتند.

استخوان و دندان

استخوان‌ها و دندان‌ها در حین کاوش در گذرگاه‌های باریک و پیچ در پیچ اطراف اتاقک دینالدی پیدا شدند. محققان ۱۰۳۷ فوت (۳۱۶ متر) از این گذرگاه‌ها را نقشه‌برداری کردند و به دنبال شواهدی از راه دیگری برای ورود به آن اتاق و چندین مورد دیگر در آن نزدیکی بودند که بقایایی در آن‌ها یافت شده است. آنها هیچ مدرکی از مسیر دیگری ندیدند.

مجموعه ای از ۳۳ قطعه استخوان که احتمالا متعلق به فرد لتی است.

جمجمه بازسازی شده، ۲۸ قطعه شکسته شده بود. هنگامی که این قطعات بازسازی شدند، قسمت اعظم پیشانی و قسمتی از بالای سر کودک را نشان داد. این دندان‌ها شامل چهار دندان دائمی فرسوده نشده و دو دندان شیری فرسوده شده بودند. رشد و ساییدگی آنها نشان می‌دهد که کودک در سنی بوده است که اولین دندان آسیاب دائمی در حال شکستن لثه بوده است. در یک کودک انسان، این مربوط به حدود ۴ تا ۶ سالگی است. معلوم نیست که لتی سریعتر رشد کرده است یا خیر. اگر چنین است، لتی ممکن است هنگام مرگ کمتر از ۴ سال داشته باشد.

اندازه جمجمه نشان می‌دهد که حجم مغز لتی بین ۲۹ تا ۳۷ اینچ مکعب (۴۸۰ تا ۶۱۰ سانتی متر مکعب) است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید