ماخونیک نام روستایی است از توابع سربیشه در استان خراسان‌جنوبی؛ روستایی کوچک که به‌ واسطه فاصله اندکش با مرز افغانستان اکثریت ساکنانش را افغان‌ ها تشکیل می‌ دهند.

چه قدر درباره لی لی پوت ایران می‌دانید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، این نقطه از ایران به‌ واسطه قدکوتاه بودن بیشتر ساکنانش به لی‌ لی پوت ایران مشهور است. ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌ انگیز جهان است. روستای لی‌ لی‌ پوتی ایران شهرت و آوازه‌ اش را از زنان و مردان کوتاه قامت خود دارد که شب‌ ها، زیر سقفی کوتاه‌ تر از سقف خانه‌ های ما چشم می‌ بندند و صبح‌ ها، از چهارچوب‌ هایی کوتاه‌ تر از چهارچوب‌ های خانه‌ های ما پا بیرون می‌گذارند تا راهی معدن شوند، دام‌ هایشان را چرا دهند یا زمین‌ های زراعی‌ شان را شخم بزنند.

سرزمین لی‌ لی‌ پوت‌ های ایران، با دوازده آبادی اطرافش، منحصر به فردترین روستای ایران است که ساکنان آن، بیماری کوتاه قدی را نسل به نسل از پدران خود به ارث برده‌ اند.‌ هر چند که این روزها با احداث خانه بهداشت در روستا، قد کودکان ماخونیکی بلندتر شده است، اما جا به جای این روستا را که بگردید، هنوز ردپایی از زندگی مینیاتوری گذشتگان روستا خواهید دید.

روستا در دامنه یک تپه ایجاد شده است با خانه‌ هایی به هم فشرده و کوتاه که در گودی زمین ساخته شده‌ اند. کف خانه حدود یک متر از سطح زمین پایین‌ تر است و برای وارد شدن به خانه، باید کمر خم کنید و از درهای کوچک چوبی بگذرید. بعد، پا روی یکی دو پله درگاهی بگذارید تا به کف خانه برسید. اما با تمام اینها، بافت معماری ماخونیک به خانه‌ های خشت و گلی کوچک محدود نمی‌ شود؛ سال‌ هاست که پای خانه‌ های آجری امروزی هم به ماخونیک رسیده و رنگ و بوی امروزی‌ تری به روستا داده است.

در حال حاضر گردشگران خارجی و داخلی زیادی از این روستا دیدن می‌کنند و این روستا از روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی به شمار می‌ رود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید