رئیسی در گفت‌وگو با راشاتودی اظهار کرد: ایران مذاکرات وین را بسیار جدی می‌گیرد اما امتناع آمریکا از عمل به تعهدات خود مانع از سرگیری اجرای کامل برجام است.

رئیسی در مصاحبه  با شبکه راشا تودی چه گفت؟ / فیلم

 به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری صداوسیما ؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و بین المللی صحبت کرد.
بر اساس این گزارش، مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:
مجری شبکه تلویزیونی راشا تودی در ابتدا از رئیسی پرسید : آقای رئیس جمهور, ​تمایل دارم قدردانی خود را از شما به این دلیل که شبکه تلویزیونی راشا تودی را برای نخستین مصاحبه بین المللی خود انتخاب کردید، اعلام کنم. البته سوال نخست من از شما در ارتباط با برداشت‌های شخصی شما از دیدار با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سطح روابط ایران و روسیه است. در حال حاضر مسکو و تهران تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستند؟

رئیس جمهوری کشورمان پاسخ داد : بسیار خوشحالم که در مسکو هستم و طی دیروز و امروز با مقامات بلندپایه دولت روسیه دیدار کردم. ما در دیدار با رئیس جمهور پوتین در ارتباط با روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردیم. به طور کلی برداشت من از این نشست این است که مواضع روسیه و ایران در ارتباط با بسیاری از موضوعات با یکدیگر مطابقت دارد. ما منافع مشترکی با روسیه داریم. ایران و روسیه علاوه با این که با یکدیگر همسایه هستند، هر دو عضو سازمان‌های بین المللی هستند. ما در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های با یکدیگر همکاری می‌کنیم. فرصت‌های زیادی در روسیه و در ایران وجود دارد و این فرصت‌ها می‌توانند زمینه را برای تعاملات اقتصادی بیشتر و همچنین در بخش علمی، فناوری، هوا و فضا، دفاعی و امنیت کشورهایمان فراهم کنند. زمینه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد. با توجه به اراده مقامات بلندپایه دو کشور، همه این زمینه‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت. زمینه‌های گسترش روابط دو جانبه در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد. روابط ما با فدراسیون روسیه کوتاه مدت نخواهد بود. این‌ها روابط و همکاری‌هایی بر مبنای مسائل متقن و منافع دو جانبه و به نفع هر دو کشور و مردم هر دو کشور هستند. ما در تلاش برای اطمینان از این موضوع هستیم که روابط ما با ثبات و راهبردی خواهد بود تا بدین ترتیب بتوان تعاملات آینده را تضمین کرد. از این رو، ما در حال تهیه یک سند راهبردی برای یک چشم انداز بیست ساله هستیم. این یک سند جامع است و شامل همه زمینه‌های همکاری می‌شود و می‌تواند سبب ترسیم چشم اندازها برای همه طرف‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و بازار در زمینه فناوری، دفاعی و ... شود.


مجری در خصوص سند راهبردی دو کشور از رئیس جمهور کشورمان پرسید: لطفا در ارتباط با این سند راهبردی بین روسیه و ایران برایمان توضیح دهید. این همکاری‌ها تا چه اندازه نزدیک خواهد بود؟ و از یک ائتلاف راهبردی بین روسیه و ایران چه انتظاری می‌توان داشت؟
 رئیسی در تشریح روابط دو کشور گفت: شما می‌بینید که روابط ما با فدراسیون روسیه و دیگر کشورها بر اساس منافع مشترک و تعاملات نتیجه بخش و مفید خواهد بود. احساس ما این است که روابط خارجی ما بر اساس اصول مورد نظر ماست. اصل اساسی این است که ما نمی‌خواهیم بر کشور دیگری استیلا پیدا کنیم و همچنین آماده نیستیم تحت استیلای هیچ کشوری قرار داشته باشیم. این یک اصل است. هیچ کسی نمی‌تواند دیگران را سرکوب کند و همچنین نباید توسط کشورهای دیگر سرکوب شود. به همین دلیل، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما این اصل را اشاعه دادیم که ایران باید یک کشور مستقل باشد و در حال حاضر روابط ما بر اساس این حقیقت است که روسیه می‌خواهد یک کشور مستقل باشد. ما می‌بینیم که این موضوع از سوی غرب و از سوی آمریکا هدف حمله قرار گرفته است. کشورهایی هستند که می‌خواهند مستقل باشند و مورد حمله دشمنان قرار می‌گیرند. زمانی که شما می‌خواهید مستقل باشید، البته که از سوی کشورهایی هدف حمله قرار خواهید گرفت که می‌خواهند بر دیگران استیلا داشته باشند. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند کشوری در جهان مستقل باشد و آن‌ها می‌خواهند کشورها را به بردگانی برای خود تبدیل کنند. البته طی ۴۰ سال گذشته به لطف و توفیق انقلاب اسلامی ما در حال مقاومت در مقابل استیلای آمریکا هستیم. روابط ما با فدراسیون روسیه بر اساس منافع مشترک، تعامل در موضوعات مختلف و روابط بین المللی و دوجانبه و همچنین در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود.


مجری راشا تودی نظر رئیس جمهور کشورمان را درباره نگرانی غربی ها در نقش راهبردی ایران و روسیه سوال کرد : در حال حاضر، بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های غربی در ارتباط با شراکت راهبردی بین روسیه و ایران نگرانند؟ چرا آن‌ها نگرانند؟ هدف نهایی چیست؟
 رئیسی گفت : ببینید، ایران یک کشور قدرتمند و مستقل است. روسیه نیز یک کشور قدرتمند و بانفوذ است. زمانی که دو کشور قدرتمند در کنار یکدیگر می‌نشینند و تمایل دارند بر سر همکاری با یکدیگر توافق کنند این موضوع سبب ترس آن‌هایی می‌شود که قصد دارند استیلا داشته باشند. چیزی که ما در سیاست خارجی خود اعلام کرده ایم این است که با همه کشورها در جهان همکاری می‌کنیم و اگر کشورها می‌خواهند خصومت ورزی کنند البته با مقاومت مردم ایران مواجه خواهند شد. چیزی که ما طی ۴۰ سال گذشته نشان داده ایم این است که ما ملتی هستیم که آماده پذیرش زور نیستیم. اگر کسی خصومت ورزی نکند، البته ما با آن‌ها همکاری خواهیم کرد. از همان ابتدا دولت ما اعلام کرد اولویت ما شامل همکاری با کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها می‌شود و به همین دلیل ما تلاش‌های دیپلماتیک را با کشورهای همسایه آغاز کرده ایم، زیرا این موضوع به نفع اقتصاد کل منطقه و جهان است.
مجری با اشاره مذاکرات هسته ای از آقای رئیسی پرسید: آیا می‌توانید در ارتباط با مذاکرات بر سر موضوع حساس توافق هسته‌ای برایمان صحبت کنید؟ آیا به دستیابی به یک توافق نامه در وین امید دارید؟ آیا می‌توانید در ارتباط با جزئیات این توافقنامه برایمان صحبت کنید؟


سید ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت : در ارتباط با مذاکرات باید به این موضوع اشاره کنم که ما این مذاکرات را جدی گرفته ایم و اگر طرف‌های دیگر آماده برداشتن تحریم‌ها باشند، زمینه‌های واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد. اما چیزی که تاکنون شاهدش بوده ایم نقض تعهدات از سوی آمریکایی‌ها و همچنین عدم اقدامات جدید مناسب از سوی اروپایی‌ها بوده است. این بدان معناست اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده اند و آمریکایی‌ها رسما این معاهده را نقض کرده اند. آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرد ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کرده و به آن پایبند بوده است. بنابراین، ما به تعهدات خود عمل کردیم، اما آن‌ها تعهدات خود را نقض کردند. آن‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند. ما چیزی را نقض نکردیم. اگر طرف‌ها آماده رفع تحریم‌ها باشند، زمینه برای توافق در ارتباط با موضوعات هسته‌ای قطعا آماده است.
مجری راشتا تودی در سئوال دیگری از رئیس جمهور پرسید؛ : زمینه مشترک دیگر بین روسیه و ایران، مواجه شدن با این اتهام است که ما به صورت پیوسته در حال ارتکاب جرم در زمینه سایبری، جاسوسی سایبری یا حملات سایبری علیه دیگر کشورها هستیم. این اتهامات تا چه اندازه موجه هستند؟ هدف از مطرح کردن این اتهامات چیست؟

 رئیسی با اشاره به حملات اخیر سایبری به پمپ بنزین ها در ایران در پاسخ گفت : احتمالا شما خبر حمله سایبری علیه پمپ بنزین‌ها در ایران را شنیده اید. این حملات از کجا نشأت گرفتند؟ آن‌هایی که این حملات را انجام می‌دهند سبب تضعیف ارتباطات در کشورهای مختلف و ایران می‌شوند. آن‌ها خودشان اذعان دارند که حمله سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای ما انجام داده اند. آن‌ها رسما این موضوع را اعلام کردند. خود صهیونیست‌ها این را اعلام کردند و به همین دلیل، این‌ها همان‌هایی هستند که در تلاش برای استیلا یافتن هستند. چه کسی به آن‌ها اجازه انجام دادن این حملات را می‌دهد؟ ما فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیزی داریم، اما آن‌ها به آن حمله می‌کنند. آن‌ها خودشان به این موضوع اذعان کردند. آن‌ها به چه دلیلی به دانشمندان ما حمله کردند و شهیدشان کردند؟ آن‌ها در حال تضعیف سیستم پمپ بنزین‌های ما هستند. با توجه به پیشرفت هایمان در فضای سایبری، البته ما در مدت زمان کوتاه و از همان ابتدا توانستیم شرایط را مدیریت کنیم، زیرا کارشناسان بسیار خوبی در این زمینه داریم. اما در هر صورت، این کاری است که آن‌ها انجام دادند، اما دیگران را مقصر می‌دانند. این موضوع سبب نگرانی مردم در جهان می‌شود. آن‌هایی که دیگران را سرکوب و رسما به دیگران حمله می‌کنند در روز روشن مرتکب تروریسم می‌شوند و در روز روشن حمله سایبری انجام می‌دهند و فرمانده ما و رئیس جنبش اصلی مقاومت ما و قهرمان ما در مبارزه با تروریسم یعنی آقای قاسم سلیمانی به همراه یارانش و فرماندهان بلندپایه دخیل در روند مبارزه با تروریسم و همچنین قهرمان ضد تروریستی در عراق، هدف حمله تروریستی قرار گرفتند. آن‌ها این افراد را کشتند و این افراد را شهید کردند در حالی که دیگران مقصر جلوه داده شدند. آن‌ها می‌خواهند طرف ظالم را مظلوم جلوه دهند و طرف مظلوم به عنوان ظالم جلوه داده می‌شود. مردم این موضوع را درک می‌کنند که چه کسی در جهان ظلم می‌کند.


مجری در ادامه سوال کرد: اتهام دیگری که اغلب علیه ایران و روسیه مطرح می‌شود این است که این کشورها با دیگر کشورها تهاجمی رفتار می‌کنند. شما احتمالا سخنان آمریکا درباره نقش مخرب ایران در منطقه خاورمیانه را شنیده اید. به آن‌هایی که این شایعات را اشاعه می‌دهند و این سخنان را مطرح می‌کنند، چه می‌گویید؟
سید ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت: می‌خواهم این سوال را بپرسم که چه کسی داعش را ایجاد کرد؟ چه کسی این گروه را در جهان ایجاد کرد؟ داعش مرتکب جنایت‌های وحشتناکی علیه کودکان، زنان و افراد آسیب پذیر در سوریه و عراق و دیگر کشورهای منطقه برای مثال در عراق شد. آن‌ها در حال حاضر در افغانستان و در مساجدی حضور دارند که در آن‌ها ۱۰۰ یا ۲۰۰ مسلمانان حضور دارند و آن‌ها را می‌کشند. این‌ها جنایت‌های وحشتناکی است که داعش در سراسر جهان مرتکب می‌شود. چه کسی در حال تضعیف امنیت جهانی است؟ این‌ها همان‌هایی هستند که داعش را ایجاد کردند. این‌ها از داعش حمایت می‌کنند. این‌ها در حال تضعیف امنیت در سوریه و همچنین در عراق طی سال‌های زیادی هستند. شما شاهد بودید که آمریکایی‌ها طی دو دهه در افغانستان حضور داشتند. آنچه که از این حضور دو دهه‌ای باقی مانده غیر از جنگ و خونریزی و ویرانی چه بوده است؟ هزاران خانه ویران شده است. هزاران کودک معلول شده اند. به دلیل استیلای آمریکا بر افغانستان هزاران نفر سرکوب و کشته شده اند. این نتیجه این حضور است. ما شاهد هزینه‌های زیادی هستیم. این حضور چه ارمغانی برای افغانستان داشته است؟ در حال حاضر می‌بینیم که افغانستان با مشکلات زیادی مواجه است. بنابراین، فکر می‌کنم خارج شدن آمریکایی‌ها از افغانستان و عراق اقدام درستی بود و اگر بخواهم درست‌تر صحبت کنم باید بگویم که آن‌ها اخراج شدند. در حال حاضر آمریکایی‌ها جنگ خود را تغییر داده اند. آن‌ها تسلیحات خود را تغییر داده اند. برای مثال آن‌ها از تحریم به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. آن‌ها درباره کسی که کار و تلاش می‌کند می‌گویند او فردی مستقل است و ما باید او را تحت تحریم قرار دهیم. روزنامه نگاران و شخصیت‌های بانفوذ در کشورهای مختلف تحت تحریم‌های مختلف آمریکا قرار دارند. اگر فردی مستقل و با نفوذ باشد و هدایت یک جنبش را بر عهده داشته باشد این موضوع با سیستم استیلایی مغایرت دارد که به نفع آمریکاست. به همین دلیل آن‌ها تحریم‌هایی را علیه این شخص اعمال می‌کنند.


راشا تودی نظر رئیس جمهور ایران را درباره گسترش روابط ایران و چین جویا شد: سوال بعدی بیشتر در ارتباط با موضوع همکاری است. برای مثال شما به صورت فعالانه‌ای در حال توسعه روابط با چین در زمینه‌های مختلفی هستید. چین چه نقشی در سیاست خارجی ایران ایفا می‌کند؟ آیا چین باید حسادت کند؟
سید ابراهیم رئیسی روابط ایران و چین را برای اسا منابع مشترک دانست و گفت : نه دلیلی برای حسادت وجود ندارد. ما با چین رابطه داریم و در عین حال با روسیه هم روابط و تعاملاتی داریم. ما با آن دسته از کشورها در منطقه ارتباط داریم که می‌خواهند با ما رابطه داشته باشند. این رابطه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. البته که ما این روابط را توسعه می‌دهیم. ما روابط راهبردی با چین و همچنین کشورهایی داریم که می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری در کنارمان باشند. این روابط همچنین بر اساس استفاده از فرصت‌های دو کشور و در راستای تأمین رفاه مردم دو کشور است. مطمئنا ما تماس‌هایی با همه کشورهایی داریم که خواهان داشتن رابطه با جمهوری اسلامی ایران هستند. ما حتی با آن دسته از کشورهایی روابط خوب داریم که از نظر جغرافیایی با ما فاصله دارند و مطمئنا این روابط را حفظ خواهیم کرد. البته ما بر این باوریم که این رویکرد را در قبال روسیه، چین و همچنین روابط با دیگر کشورها داریم.


در ادامه رئیس جمهوری کشورمان در پاسخ به سئوال مجری در خصوص خاورمیانه ( غرب آسیا ) و اینکه روسیه و ایران در این زمینه همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند. و ایشان چه فرصت‌هایی در این زمینه می‌بینید پاسخ داد : ما در جهت تأمین امنیت و صلح در آسیای مرکزی گام بر می‌داریم. ما همچنین فکر می‌کنم این منطقه باید عاری از هر گونه بی ثباتی باشد و این همان کاری است که همه کشورها در منطقه باید انجام دهند. ما آماده همکاری با کشورها در منطقه قفقاز و آسیای میانه هستیم تا در راستای برقراری صلح و آرامش با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
راشتا تودی در ادامه سئوال کرد : در ارتباط با تمایل ایران برای همکاری بیشتر با سازمان همکاری شانگ‌های چه توضیحاتی می‌توانید ارائه کنید؟ این موضوع تا چه اندازه برای شما مهم است؟ به نظر شما آیا این سازمان در آینده بر منطقه اوراسیا استیلا خواهد یافت؟
رئیس جمهوری ایران گفت: البته فکر می‌کنم سازمان همکاری شانگ‌های که ایران به عضویت دائم آن در آمده است می‌تواند روابط خوبی با کشورهای آسیایی داشته باشد. این‌ها روابطی تجاری و اقتصادی هستند. این همکاری‌ها در زمینه امنیتی، فرهنگی و ... است و به همین دلیل به نفع همه مناطق است. گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است. به نظر من سازمان همکاری شانگ‌های به همراه اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید فعال‌تر شوند. اگر این اتحادیه فعال‌تر شود این روند برای منطقه مفید خواهد بود. شما می‌بینید که ما یک سری سازمان‌های منطقه‌ای داریم و بر این باوریم این سازمان‌ها شرایط خوبی را برای توسعه روابط و همکاری‌های درون منطقه‌ای ایجاد می‌کنند. زمینه برای توسعه و تبادل فرصت‌ها وجود دارد. این موضوع به نوبه خود سبب توسعه منطقه و مانع از نفوذ کشورهای خارجی می‌شود. ما می‌توانیم در ظرفیت حداکثری از قابلیت‌های منطقه استفاده کنیم.
مجری راشتا تودی نظر آیت الله رئیسی را درباره بیماری کرونا سئوال کرد و پرسید: کمی هم در ارتباط با این همه گیری صحبت کنیم. ایران و روسیه به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند. آیا همکاری بین این دو کشور در این زمینه وجود دارد؟
سید ابراهیم رئیسی این بیماری را درسی برای کل جهان دانست و پاسخ داد : فکر می‌کنم کل جهان درس‌هایی از کرونا گرفته اند و آن درس این است که با وجود آن که ابزارهای زیاد در اختیار ابرقدرت‌ها قرار دارد آن‌ها نتوانسته اند مانع از شیوع آن شوند یا این که یک رویکرد موثر برای مقابله با این ویروس پیدا کنند. مقابله با کووید ۱۹ یک نوع کار مشترک و اقدام مشترک است. از این رو، باید از چین و روسیه و دیگر کشورهایی که با ما همکاری کردند، تشکر کنم. در این ارتباط ما همچنین توانستیم اقدامات مناسبی انجام دهیم که مهمترین اقدام واکسینه کردن مردم است. در حال حاضر درصد زیادی از مردم ایران واکسینه شده اند. این موضوع تضمین می‌کند ما می‌توانیم از مردم خود در مقابل این فاجعه محافظت کنیم. زمانی که من هدایت دولت را بر عهده گرفتم در هر روز ۷۰۰ خانواده کم و بیش عزیزان خود را از دست می‌دادند. در حال حاضر شمار افرادی که جان خود را از دست می‌دهند در هر روز به ۲۰ تن رسیده است. این سطح بسیار پایینی است. موارد ابتلا هم بسیار پایین است و موارد مرگ و میر هم بسیار پایین است. با این حال ما هیچ نوع حفاظتی در مقابل این حمله جدید یا همان سویه اومیکرون نداریم؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا مردم ما و دیگر کشورها به واسطه این سویه جدید آسیب نبینند. همکاری بین ایران و روسیه در ارتباط با این موضوع بسیار موثر است. ما همکاری‌های علمی داریم و همچنین همکاری‌هایی در زمینه واکسیناسیون بین کشورهایمان داریم. می‌خواهم از همه کشورهایی که در این زمینه تلاش کردند قدردانی کنم. می‌خواهم بگویم این همکاری‌ها و در پیش گرفتن ائتلافی از تلاش‌ها می‌تواند سبب نجات مردم در آسیا شود.
راشا تودی در پایان این گفتگوی تلویزیونی نظر رئیس جمهور کشورمان را در خصوص سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی جویا شد و پرسید: می‌خواهم بیشتر در ارتباط با قاسم سلیمانی صحبت کنم که خودم چندین بار که در سوریه کار می‌کردم با او دیدار کردم. شما اخیرا در سالگرد کشته شدن او اعلام کردید اگر محاکمه‌ای در سطح بین المللی صورت نگیرد و اگر تحقیقاتی در ارتباط با کشته شدن سلیمانی توسط دونالد ترامپ انجام نشود، کل مردم ایران انتقام خواهند گرفت. آیا این یک هشدار است یا این که یک تهدید؟
سید ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت : قاسم سلیمانی تنها متعلق به ملت ایران نیست. او به جامعه مسلمانان تعلق دارد. او برای نجات جان افراد تلاش می‌کرد و در همین مسیر هم به شهادت رسید. همه افراد چه مسلمانان و غیر مسلمانان برای فعالیت‌های او احترام زیادی قائلند. آن‌ها برای اقدامات او احترام قائلند، زیرا می‌دانند او از مردم در مقابل حملات دشمنان بشریت یعنی داعش و تکفیری‌ها محافظت می‌کرد. او توانست از مردم محافظت کند و جانشان را نجات دهد. به همین دلیل، حضور او در سوریه و عراق و در منطقه با هدف مبارزه با تروریسم بود. او برای نجات جان مردم در آنجا حضور داشت. همه در جهان این را می‌دانند. به همین دلیل قاسم سلیمانی یک قهرمان است و آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند. آن‌ها می‌گویند در مبارزه با تروریسم سردمدار هستند. اما او چرا قهرمان مبارزه با تروریسم کشته می‌شود؟ چرا ابومهدی المهندس که یکی از یاران او بود، کشته شد؟ آن‌ها رسما به این موضوع اذعان کرده اند. آن‌ها چنین جنایت بزرگی انجام دادند. کسی که چنین جنایت بزرگی انجام می‌دهد و به آن اعتراف می‌کند طبیعتا باید در دادگاه تنبیه شود. آن‌ها در یک دادگاه عادل باید محاکمه شوند. وعده حفاظت از افراد مظلوم و مجازات کردن افراد ظالم یک وعده متقن است و این گونه نیز خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید