یک کارشناس بازار سرمایه گفت: چشم امید بازار به چند شرکت باقی مانده از جمله پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی زاگرس است.

بی‌پولی مفرط در بورس/ مشکلات بورس چه زمانی قرار است حل شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت ۴٫۱ درصد افت داشت. روند نزولی در بورس این هفته از ابتدا تا انتها ادامه یافت و در نهایت بورس چهارشنبه با رشد جزئی به کار خود پایان داد.

شاخص کل شنبه کار خود را در ادامه روند منفی هفته قبل و در کانال یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد آغاز کرد. حجم و ارزش معاملات همچنان پایین بود و اتفاق ویژه‌ای برای رشد شاخص کل نیفتاد. افت شاخص کل با وجود رسیدن اخبار مثبت از برجام و رشد مقطعی بانک و خودرو ادامه یافت. خلف وعده تعیین سقف برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ادامه این گروه را متاثر کرد.

اظهار نظر رئیس سازمان بورس در خصوص خروج نیمی از سهامداران سال ۹۹ با سود خشم آن‌ها را برانگیخت و واکنش‌های منفی در پی داشت. در ادامه بی‌توجهی مسئولان و شدت افت بورس، شاخص کل سه‌شنبه کانال ۱٫۳ میلیون واحد را نیز از دست داد. فعالان بازار سهام و سهامداران با هشتگ بورس اولویت اول در توییتر ضمن اعتراض به افت بورس وعده ابراهیم رویسی در مورد اولویت بازار سهام را یادآور شدند.

بی‌پولی مفرط در بورس

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام گفت: بی‌پولی مفرط در بورس به چشم می‌خورد. عدم تمایل ورود پول به بازار توسط افراد جالب توجه است. درست است ابهامی به نام برجام داریم اما تمام اتفاقات خوب ممکن برای بورس افتاده و تکلیف خیلی از ابهامات مشخص شده است.

وی ادامه داد: از لحاظ بنیادی بازار مشکلی ندارد. اما پول نیست و مسئولان بازار سهام باید تمام هم‌وغم خود را برای جذب پول به بازار بگذراند. دولت باید پولی که قرار بود به صندوق تثبیت وارد کند را بیاورد و بورس را از این حالت رخوت نجات دهد.

خبری‌زاد گفت: ادامه این روند وضعیت بازار سهام را برای برگشت سخت می‌کند. با توجه به پتانسیل رشد بورس هر چه زودتر به بازار پول وارد شود بهتر است.

ایمان رئیسی کارشناس بازار سهام گفت: سهم‌ها دنباله‌رو شاخص کل شدند، شاخصی که خودش هم دستکاری شده و عدد واقعی نباید این باشد. سهم هایی مثل سشاهد و بسیاری از سهم‌های دیگر ۹۰ درصد از سقف تاریخی خود افت کردند و هنوز فشار و هیجان فروش در این سهم‌ها وجود دارد. ترس و ناامیدی باعث شده بازار به ارزش ذاتی و تحلیل و نمودار توجهی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این شرایط رئیس سازمان بورس همه چیز را گردن مردم می‌اندازد و می‌گوید نصف سهامداران با سود خارج شدند. این صحبت‌هایی که می‌شود با واقعیت در تضاد است. واقعیت این است که ۹۰ درصد سهم‌ها دست دولت است. اگر دولت بخواهد بازار تغییر می‌کند و اگر نخواهد نه. اینکه ما تقصیر را گردن مردم بیندازیم درست نیست. مردم به دست خود سرمایه‌شان را نابود می‌کنند تا فقط از این بازار خارج شوند.

ادامه روند منفی در بازار هفته آینده؟

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام گفت: بازار چهارشنبه اگرچه رشد داشت اما با هفته گذشته و هفته جاری تفاوتی ندارد. ارزش معاملات همچنان پایین و روند منفی است. میانگین ارزش معاملات ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده و امروز هم تفاوتی نخواهد کرد.

وی افزود: تفاوت بازار امروز افزایش قیمت نفت در دنیا و رشد نمادهای پالایشی است. اما چون در بازار نقدینگی نیست انتظار می‌رود در هفته آینده با توجه به افزایش قیمت نفت جهانی پالایشی‌ها با فشار فروش مواجه شوند.

مصطفی مجد کارشناس بازار سهام گفت بسیاری از شرکت‌ها گزارشات ۹ ماهه خود را منتشر کردند. در این میان گزارشات برخی از شرکت‌های بزرگ مثل بانک ملت، فولاد ارفع و ذوب آهن گزارشات خوبی نبود.

وی ادامه داد: چشم امید بازار به چند شرکت باقی مانده از جمله پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی زاگرس است. چنانچه گزارشات این شرکت‌‎ها مثبت باشد بازار شنبه روند متعادل و رو به رشدی خواهد داشت در غیر این صورت تابلوی معاملات بازار شنبه خون و خون‌ریزی است.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید