شوره سر یک بیماری شایع پوست سر است که در آن پوست سر خشک شده به صورت دانه های نمک کوچک روی شانه ها و لباسها می‌ریزد. موثرترین راه درمان قطعی شوره سر استفاده از شامپوهای ضد شوره است که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علت شوره سر چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

اگر موهای تیره‌ای دارید، ممکن است متوجه تکه‌های کوچکی از پوست سر روی موها یا روی شانه‌های خود شوید. همچنین شوره سر ممکن است باعث خارش پوست سر نیز شود که ریزش مو نیز ایجاد میکند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که شوره سر تنها ناشی از رعایت نکردن بهداشت است، اما این درست نیست. اگرچه شستشو نکردن سر با شامپوی مخصوص می‌تواند شوره سر را بیشتر نمایان کند، اما محققان و پزشکان هنوز در حال بررسی علل آن هستند که به نظر پیچیده می‌رسد. برای اکثر افراد، شوره سر نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این حال، گاهی اوقات پوسته پوسته شدن که شبیه شوره سر است، در واقع یک بیماری حاد مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، عفونت‌های قارچی پوست سر یا اگزما است که با شوره سر اشتباه گرفته می شود و گاها افراد تا سالها به اشتباه درمان شوره سر انجام میدهند.

شوره سر وضعیتی از پوست سر است که باعث ایجاد لکه های پوستی می شود. اگر موهای تیره دارید یا از رنگهای تیره کننده استفاده می کنید ، ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن در مو یا برس خود شوید. همچنین ممکن است شوره موی سر باعث خارش پوست سر شما شود. به عبارت دیگر شوره سر ریخته شدن سلول های مرده اسکالپ است و نباید با خشکی پوست سر اشتباه گرفته شود.

علل ایجاد شوره سر

شوره سر به دلایل مختلفی مثل بیماری ، چربی پوست و قارچ ها ایجاد می شوند. که در زیر به عوامل عمده ایجاد شوره به همراه توضیح می پردازیم.

۱)    قارچ مالاسزیا:

از دلایل ایجاد شوره سر قارچی بنام مالاسزیا است که بطور طبیعی در کف سر زندگی و از چربی سر تغذیه می کند.برخی افراد مقدار بیشتری از این قارچ را در سر خود دارند و و باعث میشود تا سلولهای پوست سر سریعتر تجزیه و تکثیر کنند . به همین دلیل برای درمان شوره سر محصولات ضد قارچ تولید می کنند.
عواملی مثل سن ، هورمون و استرس در تشدید این قارچ نقش دارند.

۲)     شرایط پزشکی :

طبق آزمایشات انجام شده افرادی که دارای بیماری پارکینسون و HIV  همچنین افراد بعد از سکته قلبی دارای شوره سر هستند.پس بیماری ها می توانند باعث ایجاد شوره شوند.

۳) هورمون:

دلیل اینکه شوره ها بعد از سن بلوغ ایجاد می شوند ترشح هورمون های جنسی مثل آندروژن مردانه است.به همین دلیل هم مردان از زنان بیشتر دچار شوره می شوند.این هورمون ها از سطوح پوست که دارای غدد هستنند مثل کف سر ترشح می شوند.ترشح هومون ها منجر به شوره خواهند شد.

۴)استرس:

بین استرس و مشکلات پوستی ارتباط نزدیکی وجود دارد. استرس می تواند منجر به شوره و ریزش موهای فرد شود.

۵) آفتاب :

بنظر می رشد اشعه های خورشید می توانند قارچ های تولید کننده شوره را از بین ببرند.میانگین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بدن به نور خورشید و حفظ سلامت خود نیاز دارد.

۶) چربی سر:

معمولا شوره به علت چربی سر ایجاد می شود زیرا پوسته های مرده که در طی فرآیند سریعتر در حال ریزش هستند به وسیله چربی سر یکجا جمع می شوند و بیشتر قابل مشاهده اند.

راه‌هایی برای کمک به درمان قطعی شوره سر

اقدامات مداوم به جای درمان‌های یکباره می‌تواند بهترین رویکرد برای درمان قطعی شوره سر در دراز مدت باشد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

استرس زدایی

سطوح بالای استرس می‌تواند به قارچ‌های ایجادکننده شوره سر اجازه رشد بیشتری دهد. برای این کار شما می‌توانید اقداماتی نظیر درگیر شدن در سرگرمی مورد علاقه خود، ورزش منظم، مدیتیشن و غیره را جهت کاهش استرس انجام دهید.

استفاده از شامپو مخصوص

شامپوهای ویژه‌ای که برای درمان قطعی شوره سر طراحی شده‌اند، بهترین گزینه برای مدیریت این بیماری هستند. شامپوهایی که حاوی اسید سالیسیلیک و پیروکتون اولامین هستند برای کمک به شکستن تجمع سلول‌های مرده پوست که باعث پوسته پوسته شدن سر شده‌اند، بسیار مؤثر هستند. امروزه شامپو ضد شوره برای موهای چرب نیز وجود دارند که افرادی که دارای موهای چرب و همچنین دارای شوره سر نیز هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

درمان قطعی شوره سر برای شوره‌های شدید

اگر شوره سر شما بسیار شدید است، برای بررسی پوست سر خود باید ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، چونکه ممکن است پسوریازیس یا درماتیت سبورئیک داشته باشید. برای مثال اگر تشخیص داده شود که بیماری درماتیت سبورئیک دارید، پزشک به شما شامپوی کتوکونازول ۲ درصد را تجویز خواهد کرد. این یک درمان ضد قارچی است که تعادل را به اکوسیستم قارچی طبیعی پوست سر شما بازمی‌گرداند.

بهترین شامپو ضد شوره برای موهای چرب

در اینجا به شما لیستی از بهترین شامپو ضد شوره برای موهای چرب را معرفی می نمائیم. این شامپوها میتوانند چربی پوست کف سر را کنترل کنند و همچنین خارش و التهابات ناشی از شوره را درمان نمایند و ظرف مدت کوتاهتری شوره های چرب را درمان نمایند. تمامی این محصولات ضد شوره در سایت داروخانه مهتاطب موجود می باشند.

  • شامپو ضد شوره مقاوم کاندید
  • شامپو ضد شوره موی چرب سریتا
  •  شامپو ضد شوره موی چرب لافارر
  • شامپو ضد شوره موی چرب درماپوینتین

خرید انواع شامپو ضد شوره از داروخانه آنلاین مهتاطب

داروخانه مهتاطب یکی از قدیمی‌ترین داروخانه‌های شهر تهران است که از سال ۱۳۹۵ اقدام به راه‌اندازی داروخانه آنلاین نیز نموده است. از اهداف داروخانه آنلاین مهتاطب می‌توان به کمک به افرادی که برای خرید دارو نیاز به مشاوره دارند و به تنهایی نمی‌توانند محصول مورد نیاز خود را پیدا کنند و همچنین پس از خرید محصولات نیاز به راهنمایی و مشاوره با داروساز برای نحوه مصرف دارند، اشاره کرد. همچنین هدف دیگر مهتاطب ایجاد یک مجله اینترنتی برای بررسی کامل محصولات مختلف و مزایا و معایب هر کدام و در اختیار قرار دادن آن‌ها در دسترس عموم است. برای خرید انواع داروها و محصولات بهداشتی از جمله شامپو ضد شوره برای موهای چرب و خشک می‌توانید به وب سایت داروخانه آنلاین مهتاطب مراجعه نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید