میدل ایست آی در گزارش خود به صراحت تاکید دارد دیدار روسای جمهورِ ایران و روسیه تا حد زیادی می تواند زمینه را برای تامین نیازها و منافع هر دو کشور در عرصه بین المللی بواسطه انجام همکاری میان آن ها محقق کند.

بازتاب سفر رئیسی به مسکو در رسانه‌های بین المللی

به گزارش سلام نو به نقل از جهان نیوز،  همزمان با سفر "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور کشورمان به روسیه، جریان‌های سیاسی و رسانه ایِ منطقه ای و فرامنطقه ای، ضمن پوششِ این رویداد، به طور خاص سعی کرده اند تا ابعاد مختلف این سفر و پیامدهای احتمالی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. در این راستا، تقریبا اغلب تحلیل‌های ارائه شده راجع به این سفر، اشاره به این نکته داشته اند که دیدارِ "ابراهیم رئیسی" با "ولادیمیر پوتین" و رایزنی‌های وی در مورد طیف از موضوعات با رئیس جمهور روسیه می تواند جایگاه و موقعیت منطقه ای و بین‌المللی ایران را تا حد زیادی ارتقا بخشد و بویژه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی، حاملِ دستاوردهایی ویژه برای کشورمان باشد. جدای از این ها، انجام این سفر در بحبوحه انجام مذاکرات حساس و پیچیده هسته ای در وین نیز به زعم این جریان های سیاسی و رسانه ای، حامل پیام هایی خاص و ویژه است.

در این راستا، "خبرگزاری سی جی تی اِن" چین در گزارشی ضمن پرداختن به نخستین سفر ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشورمان به روسیه، انجام این سفر را مخصوصا در شرایطی که وضعیت مذاکرات هسته ای وین به مرحله حساسی رسیده، حامل پیام های قابل توجهی ارزیابی کرده و به طور خاص سیگنال اصلیِ سفر ابراهیم رئیسی به روسیه را معطوف به مذاکرات وین ارزیابی کرده است. این خبرگزاری توسعه همکاری های راهبردی میان تهران و مسکو را نیز به ویژه در عرصه بین المللی و در جبهه رقبای آمریکا مهم ارزیابی کرده است.

پایگاه خبری "میدل ایست آی" نیز درگزارشی ضمن پرداختن به سفر رئیس جمهور کشورمان "ابراهیم رئیسی" به روسیه، به طور خاص این سفر را از حیث راهبردی و با توجه به موقعیت خاص ایران و روسیه در شرایط کنونی در عرصه روابط بین المللی، مهم ارزیابی کرده است. میدل ایست آی در گزارش خود به صراحت تاکید دارد که ایران و روسیه به عنوان دو بازیگر موثر در جبهه مخالف با غرب، در وضعیت حساسی قرار دارند و دیدار روسای جمهورِ ایران و روسیه تا حد زیادی می تواند زمینه را برای تامین نیازها و منافع هر دو کشور در عرصه بین المللی بواسطه انجام همکاری میان آن ها محقق کند. این پایگاه خبری به طور خاص به این مساله اشاره می کند که ایران سعی دارد در سایه فشارهای آمریکا و در بحبوحه مذاکرات هسته ای وین، پیوندهای امنیتی و اقتصادی خود را تا جای ممکن افزایش دهد و در عین حال، مسیرهای دور زدن و کم اثر کردن تحریم های آمریکا علیه خود را نیز افزایش دهد.

بازتاب سفر رئیسی به مسکو در رسانه‌های بین المللی

*پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی با عنوانِ: "چرا ملاقات رئیسی با پوتین برای آینده ایران حیاتی است؟" به طور خاص دیدار سران دو کشورِ ایران و روسیه را در بحبوحه مذاکرات حساس اتمی در وین، حامل پیام های قابل توجهی برای جبهه مذاکراتی مقابلِ ایران ارزیابی کرده و در عین حال، از حیث دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و نظامی نیز این رویداد را برای تهران مهم توصیف کرده است. با این همه، میدل ایست آی جایگاه برجسته منطقه ای ایران را نیز بویژه در بحبوحه تنش های روسیه با غرب در مساله اوکراین، برای کرملین مهم ارزیابی کرده و تاکید کرده که مسکو مایل است ایران در جبهه این کشور به مثابه متحدی فعال حضور داشته باشد.

این در حالی است که در سوی مقابل، روس ها که اکنون در رقابتی سنگین با غرب و بویژه آمریکا به سر می برند، به طور خاص در مساله اوکراین شاهد اوج گیری تنش ها با غرب هستند و در این فضا سعی دارند تا جای ممکن متحدان منطقه ای و بین المللی خود را افزایش داده و جبهه خود در مواجهه با غرب را نیز تقویت کنند. این نیاز مشترکِ مقابله با جاه طلبی های غرب، عملا در شرایط کنونی نوعی اشتراک منافع را میان تهران و مسکو ایجاد کرده که این مساله یکی از محرک های اصلی سفر رئیس جمهور ایران به روسیه و متعاقبا پیگیری مجموعه ای از دستورکارها با هدف مقابله با جبهه غرب است. میدل ایست آی به طور خاص سفرِ رئیس جمهور ایران به روسیه را در ادامه سفر اخیر وزیر خارجه ایران به چین در روزهای اخیر و موضع گیری وی مبنی بر اجرایی شدن "توافق مشارکت راهبردی 25 ساله" میان ایران و چین ارزیابی کرده است. از منظر این پایگاه خبری، ایران در بحبوحه مذاکرات هسته ای وین، عملا این سیگنال را به طرف های غربی می رساند که سیاست خارجی خود را محدود به مذاکرات نکرده و ظرفی متنوع از کنشگران و متحدان را جهت تامین منافع ایران مورد توجه خود قرار داده است.  

"خبرگزاری تی آر تی وورلد" ترکیه نیز در گزارشی با عنوان "آیا رئیسی در سفر به روسیه میتواند سلاح های پیشرفته روسی را خریداری کند؟" عملا جنبه جدیدی از سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو را مورد بررسی قرار داده و می نویسد: "انتظار می رود که در سفر رئیسی به روسیه یک توافق 20 ساله جهت همکاری های نظامی و امنیتی میان دو طرف به ارزش 10 میلیارد دلار به امضا برسد. توافقی که می تواند بحث خرید ماهواره از روسیه را نیز پوشش دهد. از سویی، تهران سعی دارد تا دست کم 24 فروند جنگنده سوخو 35 روسی را نیز از روس ها خریداری کند. البته که ایران در بحث تعمیر و نوسازی جنگنده های «میگ- ۲۹» و «میگ-۲۵» و «سوخو-۲۴ ام کی» که در نیروی هوایی جمهوری اسلامی در حال خدمت هستند نیز به دنبال رایزنی با مقام های نظامیِ روسیه است. البته که در این میان گمانه زنی هایی نیز مبنی بر خرید احتمالی سامانه پدافندی پیشرفته اس 400 نیز از سوی ایران از روسیه مطرح شده است. مساله ای که در نوع خود می تواند توان دفاعی و البته تهاجمیِ ایران در منطقه خاورمیانه را تا زیادی تقویت کند".

بازتاب سفر رئیسی به مسکو در رسانه‌های بین المللی

*خبرگزاری تی آر تی وورلد ترکیه در گزارشی، سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه و رایزنی و دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به طور خاص از منظر همکاری های امنیتی و نظامی میان دو کشور مهم ارزیابی کرده و به طرح گمانه زنی هایی مبنی بر خرید تسلیحات پیشرفته از سوی ایران از روسیه در جریان این سفر پرداخته است.

پایگاه خبری صهیونیستی "تایمز آو اسرائیل" نیز در گزارشی ضمن پرداختن به سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که تهران و مسکو در طیف گسترده ای از حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی با یکدیگر همکاری دارند و در عین حال، منافع مشترکی نیز در افغانستان و همچنین کشوری نظیر سوریه دارند. از این رو، این دیدار می تواند برای هر دو طرف مخصوصا در بحبوحه مذاکرت وین که با هدفِ احیای توافق برجام انجام می شود، از اهمیت زیادی برخوردار باشد. به طور کلی، تایمز آو اسرائیل، سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه را در سطح همکاری های راهبردی، و البته به مثابه مساله ای نگران کننده برای اسرائیل ارزیابی کرده است.

بازتاب سفر رئیسی به مسکو در رسانه‌های بین المللی

*پایگاه خبری "اورشلیم پُست" ضمن مهم توصیف کردن سفرِ رئیس جمهور ایران به روسیه، به طور خاص این سفر را حاملِ سیگنال‌هایی مهم برای مذاکرات هسته ای وین ارزیابی کرده و از طرفی آن را عامل تقویت بیشتر مواضع و قدرت ایران ارزیابی کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید