برخی رانندگان کامیون از معطلی پشت مرزهای عراق خبر می‌دهند و می‌گویند این موضوع گاه و بیگاه منجر به ایجاد صف طولانی در پایانه‌های مرزی می‌شود.

 اتفاق عجیب برای محموله‌های صادراتی در مرز عراق /چرا عراق از ورود رانندگان ایرانی به خاک خود جلوگیری می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، رانندگان کامیون‌های حامل مصالح ساختمانی از معطلی در مرز مهران خبر می‌دهند و می‌گویند که هیچ‌کس پاسخ دقیقی در این زمینه نمی‌دهند. همچنین برخی دیگر از کامیوندارانی که حامل محصولات کشاورزی هستند، از تجربه مشابه در مرز پرویزخان خبر می‌دهند و می‌گویند این اتفاق بارها کامیون‌ها را پشت مرزهای عراق معطل نگه داشته است. 

محمدجواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری درباره این موضوع به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد که عراق از ورود رانندگان ایرانی به خاک خود جلوگیری می‌کند و آنها را ناچار کرده تا بار خود را در مرزها تخلیه کنند و سپس کامیونداران عراقی دوباره کالاهای ایرانی را بارگیری کرده و به درون خاک خود منتقل می‌کنند.

او توضیح می‌دهد: این مساله موجب شده است که حجم زیادی از کالاهای صادراتی ایران در مرز عراق تلاف شود و به عنوان مثال بخش زیادی از کاشی و سرامیک صادراتی در مرزها شکسته و میوه و بار سبزیجات ضایع شود. 

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری تاکید می‌کند: عراقی‌ها به حدی در این مساله سختگیری می‌کنند که حتی بار لبنیات و محموله‌های فاسدشدنی مواد غذایی را تخلیه می‌کنند و این مساله موجب شده است که چیزی حدود ۳۰ درصد محموله‌های صادراتی ایران به عراق در مرزها اتلاف شود و به صادرکنندگان ایرانی و سرمایه ملی خسارت وارد شود.

هدایتی می‌گوید که استدلال عراقی‌ها برای این رفتار آن است که حجم کالای صادراتی ایران به این کشور بالا است و از آنجا که عراق به ایران صادرات ندارد و مسیر تجارت تقریبا یک طرفه است باید حمل بار صادراتی ایران برای رانندگان آنها درآمد ایجاد کند.

با این حال این سختگیری‌ها گویا فقط برای رانندگان ایرانی است و هدایتی می‌گوید که تخلیه بار از کامیون‌های صادراتی ترکیه و اردن در مرز عراق اتفاق نمی‌افتد و کامیون‌های ترکیه و اردن می‌توانند به خاک عراق وارد شوند. 

او ادامه می‌دهد تجارت در مرز مشترک عراق با سوریه و عربستان هم تقریبا فعال نیست و این رفتار عراقی‌ها منحصر به کامیون‌داران ایرانی است. 

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت بازرگانی و شورای صادرکنندگان ترکیه اعلام کرده است که سال گذشته این کشورحدود ۲۱ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه خود صادر کرده است که در این میان عراق با ۹ میلیارد و ۱۱ میلیون دلار بزرگترین مشتری محصولات صادراتی ترکیه در سال ۲۰۲۱ بوده است. این در حالی است که حمید حسینی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با فارس حجم صادرات ایران به عراق را در سال ۹۹ حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید