باستان‌شناسان یک شبکه بزرگراهی چهارهزار و پانصد ساله را در عربستان کشف کردند.

یک مجموعه از خیابان‌های چهار هزار و ۵۰۰ ساله کشف شد
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، باستان‌شناسان یک شبکه بزرگراهی چهارهزار و پانصد ساله را در عربستان کشف کردند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی لایوساینس، باستان‌شناسان در شمال غربی عربستان یک مجموعه از خیابان‌های چهار هزار و ۵۰۰ ساله را کشف کردند که در محاصره قبرهای باستانی هستند. به گفته محققان این خیابان‌ها که طولانی‌ترینشان ۱۷۰ کیلومتر طول دارد، آبادی‌ها را به یکدیگر متصل کرده و نوعی شبکه بزرگراهی باستانی را تشکیل می‌دادند.  

به گفته متیو دالتون، از پژوهشگران دانشگاه استرالیای غربی و مولف ارشد این تحقیق، برای علامتگذاری برخی از این خیابان‌ها از سنگ‌های قرمز استفاده شده است اما اغلب آنها پس از آن تشکیل شدند که جای پای مردمان دوران باستان و سم حیوانات اهلی آنها راه را هموار کرده بود. شواهدی از وجود این نوع از معابر در جنوب عربستان و یمن هم وجود دارد.

این معابر باستانی سفرهای طول و دراز را تسهیل می‌کردند. دالتون در این باره می‌گوید: مردم با دنبال کردن این معابر از شمال تا جنوب دستکم مسافتی ۵۳۰ کیلومتری را می‌پیمودند.

دالتون خاطرنشان کرد: درباره مراسمی که در این معابر یا مقبره‌ها برگزار می‌شده اطلاعاتی در دست نیست. اسکلت‌های موجود داخل مقبره‌ها وضع نامطلوبی دارند و بعضی از این آرامگاه‌ها مورد دستبرد قرار گرفته‌اند اما می‌توان گفت که از آن‌ها برای یادبود و گرامیداشت مردگان استفاده می‌شده است.  

تقریبا همزمان با آن که این معابر گورستانی ساخته شدند، مصریان باستان اهرام را ساختند. در همین اثنا از بین‌النهرین تا شمال عربستان چند تمدن شکوفا شدند، شهرها ساختند و به ساخت معابد هرم مانند موسوم به زیگورات روی آوردند. دالتون معتقد است با وجود فرهنگ‌های روبه رشد و شکوفایی در مصر و بین‌النهرین، مردم عربستان در ساخت معابر گورستانی و مقبره‌های اطراف آنها از همسایگانشان الهام نگرفتند. وی بر این باور است که ساخت این تشکیلات ایده خود مردمان بومی بوده است چون مردم عربستان هزاران سال قبل از ساخت اهرام در مصر، سازه‌های سنگی بزرگ می‌ساختند.

جزئیات بیشتر در این باره در مجله The Holocene منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید