زاکانی با بیان اینکه ۷۵ درصد حمل و نقل پایتخت توسط خودروهای شخصی انجام می شود افزود: بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به این امر مربوط است.

بودجه شهرداری تهران ۵۱ درصد افزایش یافت / شهرداری تهران چقدر بدهی دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شهردار تهران با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چین اعلام کرد: با همکاری دولت این قرارداد نهایی شده و برای سال آینده این تعداد واگن خریداری می شود.

روز سه شنبه که برای ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران سخن می گفت، افزود: در این قرارداد به صورت فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن خریداری کردیم که ۱۵ درصد مبلغ کل این قرارداد باید به صورت نقدی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: این امر از عهده شهرداری تهران خارج بود اما به همت دولت و در جلسه اخیر با معاون اول رییس جمهور این موضوع نهایی شد.

زاکانی افزود: همچنین ۴۲۰ دستگاه واگن دیگر نیز توسط شرکت های داخلی در حال نهایی شدن است و تلاش داریم برای سال آینده بخشی از نیازهای خود را برطرف کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هم اکنون ناوگان مترو به سه هزار واگن نیاز دارد گفت: هم اکنون هفت خط مترو با بیش از یک هزار و ۱۰۰ رام قطار فعال است که هم اکنون دو سوم نزدیک به ۴۰۰ رام قطار که در ناوگان فعال است نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مورد تاکید مدیریت شهری تهران است تاکید کرد: هم اکنون ۱۴ کیلومتر با هفت ایستگاه در دست احداث داریم که تلاش داریم برای سال آینده این هفت ایستگاه را در ناوگان مترو افتتاح کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ۷۵ درصد حمل و نقل پایتخت توسط خودروهای شخصی انجام می شود افزود: بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به این امر مربوط است.

شهردار تهران اضافه کرد: باید با توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی شویم همچنین تردد روزانه سه تا ۴.۵ میلیونی موتورسیکلت موجب آلودگی هوای تهران شده است.

رشد ۵۱ درصد بودجه شهردرای تهران نسبت به پارسال

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بودجه سال آتی ۲ بخشی بسته شده است، افزود: یک بخش از ویژگی‌های بودجه و بخش دیگر مبتنی بر تعهدهای ما به عنوان حداقل خواهد بود که بر اساس آن ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیده‌ایم که ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد بودجه‌ای داریم.

وی یادآوری کرد: بودجه سال قبل ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که با اصلاحیه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم.

زاکانی اضافه کرد: افقی که از درآمد و تحقق آن داشتیم ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال است بنابراین نیازمند کار جدی و تحولی هستیم.

شهردار تهران تاکید کرد: در بخشی از حوزه ها خلاها و کاستی هایی است که از گذشته برای ما به یادگار مانده است. 

۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی‌های شهرداری است

زاکانی اظهار داشت: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکاریم و با احتساب بدهی به مجموعه پیمانکاران، ۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی ها است.

وی تاکید کرد: خلا و کاستی هایی داریم و برای مثال در اتوبوسرانی هفت هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت قبل تحویل شد که چیزی که ما تحویل گرفتیم ۲ هزار و ۲۵۰ اتوبوس بود.

زاکانی اظهار داشت: در واقع با این عدد یک سوم نیاز شهر قابل تامین بود و این کاستی ها در کنار بدهی ها ویژگی های جدید را برای ما در شهر ایجاد کرد که براساس آن ضرورت دارد گام‌های بلندی را برای تحول برداریم.

شهردار پایتخت ادامه داد: آنچه امروز تقدیم اعضای شورای اسلامی شهر تهران می شود ویژگی های خاص خود را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری است.

وی اضافه کرد: در این لایحه بودجه، یک پیوستگی بین پروژه های ۱۴۰۱ و سیاست هایی که در سند تقدیم شده، وجود دارد که از چهار راهبرد، ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه تشکیل شده بود و از سیاست های هفت گانه که شورا ابلاغ کرده بود، برنامه سوم را هدف گذاری کردیم.

زاکانی تاکید کرد: بخش دوم بودجه سال آتی نیازمند مجوز از سوی شورای شهر و ناظر بر مشارکت‌ها است که ده‌ها هزار میلیارد تومان ارزش دارد اما امکان برآورده کردن آن از مسیر بودجه‌های سنواتی شهرداری وجود ندارد و می‌توانیم با مشارکت عمومی به آن دست پیدا کنیم. 

شهردار تهران گفت: در حال تلاش هستیم در ۴۴ هزار هکتار بافت پیرامونی تهران و در ۹ بخش، هشت طرح را در هشت مجموعه شهر بارگذاری کنیم که تنها  در یک نقطه یعنی در شیان انجام شده است.

وی ادامه داد: برای مثال این ۴۴ هزار هکتار را بررسی کردیم و به پنج نقطه رسیدیم که هتل های پنج ستاره ساخته شود زیرا کاستی هتل در تهران مشهود است.

شهردار پایتخت خاطرنشان کرد: این پنج پروژه توسط اعتبار درون بودجه انجام نمی شود و نیاز به مشارکت دارد و برای ما درآمد پایدار ایجاد می شود و بخش دیگری از مشارکت ها در حوزه  حمل و نقل و امور زیر ساختی است. 

زاکانی ادامه داد: برای مثال درباره ادامه بزرگراه یادگار امام خمینی(ره) و به پایان رساندن آن و خط موازی بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باید ساماندهی از طریق مشارکت انجام شود.

وی گفت: بازدید ها و شرایط آن مهیا است و باید از طریق تملک این مسیر را طی کنیم یا ادامه بزرگراه صیاد تا آزادگان نیز از این جنس پروژه ها است و باید مجوز بگیریم و سرمایه گذار داخلی و خارجی جدب کنیم و با انجام این کارها درآمد پایدار و گشایش برای شهر ایجاد می شود.

زاکانی گفت: عمده رشد بودجه شهرداری پایتخت یعنی ۱۵ هزار میلیارد آن ناشی از عوارض عمومی و در بخش شهرسازی و تحول در آن است و با دست خودمان قفل بر ساخت وساز شهر زدیم و از سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می کردیم اما امروز چهار هزار و ۷۰۰ پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید