سفیر جمهوری آذربایجان در ترکیه گفت: «بدون ترکیه، هیچ (جمهوری) آذربایجانی وجود نخواهد داشت و بدون (جمهوری) آذربایجان، ترکیه ضعیف خواهد بود».

باکو: جمهوری آذربایجان بدون ترکیه وجود نخواهد داشت
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «رشاد ممدوف» سفیر جمهوری آذربایجان در ترکیه روز شنبه (دیروز) در اندیشکده «موسسه تفکر استراتژیک» مستقر در آنکارا پایتخت ترکیه حاضر شد و درباره روابط این دو کشور سخنرانی کرد.

به گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، این دیپلمات جمهوری آذربایجان مستقر در ترکیه به تعریف و تمجید از روابط و پیوندهای خوب دو کشور پرداخت.

به گفته رشاد ممدوف، همکاری موثر جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه باعث خنثی شدن تهدیدها در این منطقه شده‌ است.

این مقام باکو در اندیشکده مستقر در آنکارا اعلام کرد، روابط و دوستی برادرانه جمهوری آذربایجان و ترکیه الگو و مدلی در منطقه است.

به گفته او، به رغم آنکه جمهوری آذربایجان برای ۷۰ سال بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود اما «ما همچنان هویت، فرهنگ، سنت‌ها، ارزش‌ها و روابطمان را از دست ندادیم».

سفیر باکو در آنکارا تاکید کرد، روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه تنها روابط عادی بین دو کشور نیست.

سفیر جمهوری آذربایجان در ترکیه در بخشی دیگری از این سخنرانی گفت: «بدون ترکیه، هیچ (جمهوری) آذربایجانی وجود نخواهد داشت و بدون (جمهوری) آذربایجان، ترکیه ضعیف خواهد بود».

وی با بیان سرمایه‌گذاری ۱۹.۵ میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان در حوزه انرژی ترکیه افزود: «چه کسی مزایای صنایع دفاعی وزارت دفاع ترکیه را می‌بیند؟ ما آن را می‌بینیم. ارتش (جمهوری) آذربایجان بر اساس الگوی ترکیه تاسیس شد».

سفیر باکو در آنکارا بر اهمیت «سازمان کشورهای تُرک‌زبان» تاکید کرد و گفت که «طبیعی» است شهروندان این کشورها خواهان چنین سازمانی باشند.

رشاد ممدوف که از سال ۲۰۲۱ (سال گذشته میلادی) سفیر جمهوری آذربایجان در ترکیه شده است، در سخنرانی خود توضیح بیشتری درباره اینکه منظور او از «تهدیدها در منطقه» چیست، ارائه نداد.

تمجید این دیپلمات باکو از روابط با آنکارا در ادامه ابراز خرسندی مقام‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره تقویت روابط دو کشور به ویژه بعد از جنگ ۴۴ روزه بر سر قره باغ کوهستانی صورت گرفته است.

بنا بر گزارش روزنامه دیلی صاباح، جمعه هفته گذشته سی‌اُمین سالگرد احیای روابط دیپلماتیک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان بود.

پیشتر وزارت خارجه ترکیه درباره این سالگرد بیانیه صاد و تاکید کرده بود: «سی‌اُمین سالگرد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک خود با (جمهوری) آذربایجان (کشور) دوست و برادر را جشن می‌گیریم».

این وزارتخانه افزود: «پس از سه دهه، امروز ترکیه و (جمهوری) آذربایجان بسیار قوی‌تر وجود دارند و برادری و همکاری نزدیک آنها تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه مشترک آنهاست».

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید