مالیات مالیات‌گیری بهترین روش حکومت‌داری در قرن ۲۱ است. احتمالا در آینده شاهد مالیات‌های جدیدی نیز خواهیم بود اما باید نکاتی را در این مورد در نظر گرفت. نقل و انتقالات، مورد جدیدی است که اخیرا در قرارداد خودروهای سایپا اضافه شده است. ماجرای مالیات سایپا چیست؟

ماجرای دریافت مالیات از مشتریان سایپا چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، آنگونه که اخیرا رسانه‌ها گزارش داده‌اند، ثبت‌نام‌کنندگان فروش نقدی سایپا متوجه بند جدید مالیات نقل و انتقال در صورت‌حساب خود شده‌اند. ماجرا چیست؟

هفته گذشته معاون سازمان امورمالیاتی اعلام کرده بود از کارخانه‌های سازنده و یا مونتاژ کننده داخلی و یا واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال به خریداران مالیات دریافت می‌شود و این طرح برای اولین بار از سوی شرکت سایپا به اجرا درآمده است.

به گفته محمد مسیحی، واردکنندگان و کارخانه‌های سازنده و مونتاژ کننده انواع خودرو، باید از تاریخ ۱۳ دی نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بر اساس ماخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون موصوف، به نرخ یک درصد برای انواع خودروهای تولید داخل و دو درصد برای انواع خودروهای وارداتی اقدام کنند.

چرا فقط سایپا؟

هاشم حکمه، مدیر روابط عمومی سایپا در این مورد به تجارت‌نیوز توضیح داد: اخذ مالیات نقل و انتقالات از مشتری مصوبه‌ای است که دولت تعیین کرده است.

او افزود: شرکت سایپا نیز شروع‌کننده این طرح است و به زودی سایر شرکت‌های خودروسازی و مونتاژکننده آن را اجرایی می‌کنند.

چرا مالیات نقل و انتقالات اضافه شد؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده است که دولت در نظام مالیاتی به سراغ ۱۰ الی ۱۵ هزار نفری می‌رود که سرمایه‌ای در دست دارند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

او ادامه داد: مالیات‌گیری بهترین روش حکومت‌داری در قرن ۲۱ است. احتمالا در آینده شاهد مالیات‌های جدیدی نیز خواهیم بود اما باید نکاتی را در این مورد در نظر گرفت.

کمبود بودجه و فشار بر مردم

کاکایی افزود: دولت با کمبود بودجه مواجه است و می‌خواهد کسری خود را تامین کند. اما چرا همیشه قانون شامل بخشی عامه جامعه که مشکلات خاص خود را دارند، می‌شود و بر کسانی که قدرت در دست دارند فشاری وارد نمی‌کند؟

او ادامه داد: قیمت خودرو به دلیل تورم در کشور بسیار بالا است. اما دولت از فردی که خودروی گران تورمی را مصرف می‌کند مالیات می‌گیرد.

کاکایی تاکید کرد: دولت باید تلاش کند در این زمینه سراغ بزرگانی برود که مالیات نمی‌پردازند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مجلس اگر حتی چهار درصد از ثروتمندان جامعه زیر ذره‌بین قرار بگیرند دیگر نیازی به فشار آوردن بر عموم جامعه نیست.

کاکایی توضیح داد: با وجود این اقدام شرکت‌های خودروسازی مانند ایران‌خودرو و سایپا برای گرفتن مالیات بر نقل و انتقالات قانونی است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید