به نظر می‌رسد که مجلس تصمیم گرفته راهکار طرح سؤال از وزرای دولت را در دستور کار خود قرار دهد و بحث استیضاح را فعلا مسکوت بگذارد.

مجلس از استیضاح عقب‌نشینی کرد

به گزارش سلام نو، شرق نوشت: خبرهایی که دیروز از پارلمان رسیده حاکی از این است که احتمال به مجلس کشاندن سه وزیر در آستانه استیضاح با تعلیق یا تعویق همراه است. حتی یک نماینده مجلس گفته احتمالا ماجرا به بعد از عید موکول شود. به نظر می‌رسد لابی دولت کار خودش را کرده و مجلس بعد از آن همه هیاهو یک قدم عقب کشیده است. حسنعلی حاجی‌دلیگانی دیروز گفت الان برای استیضاح زود است، حداقل تا عید صبر کنیم.

به نظر می‌رسد که مجلس تصمیم گرفته راهکار طرح سؤال را در دستور کار خود قرار دهد و بحث استیضاح را فعلا مسکوت بگذارد. حاجی‌دلیگانی به ایلنا گفته است: ما باید برای هر مرتبه‌ای از مراتب نظارتی، یک زمان منصفانه‌ای مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست، تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سؤال به نظر من این موقعیت زمانی زود نیست و اگر کسی سؤال مطرح کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از سه یا چهار ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست‌تر قضات کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید. در حال حاضر من معتقدم سؤالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما به هرحال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل‌بردار نیست.‌ در حالی که هم‌اکنون سه وزیر کار، بهداشت و اقتصاد زیر تیغ استیضاح‌اند و حتی امضا هم برایشان جمع شده اما زمزمه‌هایی در حال طرح‌شدن است که شاید برخی از این امضاها با اهداف سیاسی جمع شده باشد. این در حالی است که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم کاملا همسو و هم‌طیف هستند و طرح چنین تشکیکی نه تنها کمی عجیب و بعید به نظر می‌رسد بلکه بیشتر شبیه بهانه‌هایی است که مجلسیان بتوانند به واسطه آن بحث استیضاح را کنار بگذارند.

تا جایی که حاجی‌دلیگانی درباره این امضاها گفته است: اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد اشکالی ندارد اما اگر خدای نکرده یک زمانی براساس سلایق سیاسی، هواهای نفسانی یا بده‌بستان اتفاق بیفتد این اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد.‌ از سوی دیگر نماینده مردم سنقر هم دیروز گفته که تأکید هیئت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی آن است که برای استیضاح وزرا زود است و باید به آنان فرصت دهیم تا برنامه‌های خود را عملیاتی و ایراداتی را که به عملکردشان وارد شده است، مرتفع کنند و در صورتی که تغییر مثبتی در عملکردشان مشاهده نشد، نمایندگان می‌توانند سراغ استیضاح وزرای ناکارآمد بروند. سیدجواد حسینی‌کیا گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صدای ملت هستند و از آنجایی که می‌بینند برخی از وزرا از ابتدای کار خود هیچ عملکرد مثبتی نداشتند و منجر به نارضایتی مردم شدند، سراغ طرح سؤال و در صورت نیاز استیضاح این وزرا می‌روند.

او گفته که گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بازار بورس، دریافت سودهای کلان بانکی از مردم، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه برای کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح برخی از وزرای اقتصادی باشند.‌چندی پیش نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت بود ۵۰ نماینده برای استیضاح وزیر اقتصاد نامه امضا کرده‌اند که البته سخنگوی این کمیسیون این اخبار را تأیید نکرد. یکشنبه هفته گذشته هم خبر اعلام وصول استیضاح وزیر بهداشت منتشر شد، اما این خبر نیز از سوی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس که از خودش به‌عنوان‌ منبع خبر یاد شده بود، تکذیب شد. با این حال در کاربرگ استیضاح وزیر بهداشت نام‌ کمال حسین‌پور به‌عنوان طراح استیضاح به‌ همراه شش امضای نمایندگان حامی این طرح منتشر شد. آخرین روز هفته پیش هم نماینده شوش و کرخه از نارضایتی پارلمان از روند اقدامات و کارهای حجت‌الله عبدالملکی خبر داد و گفت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورده که با انتصابات اخیر صورت‌گرفته در زیرمجموعه این وزارتخانه، بر تعداد استیضاح‌کنندگان عبدالملکی افزوده نیز خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید