رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان گفته: «به‌دلیل فقر و مشکلات مالی تعداد متقاضیان فروش کلیه افزایش پیدا کرده است.»

چرا ایرانیان برای فروش کلیه به عراق می‌روند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، ۲۲ سال، ۲۵ سال، ۲۷ سال و… سن برخی از فروشندگان اعضای بدن در کشور است. به نظر می‌رسد هر چه می‌گذرد از سن فروشندگان اعضای بدن کم می‌شود. خودشان هم جوان بودن را به عنوان یک امتیاز در آگهی‌ها می‌نویسند.

افزایش فروش کلیه به دلیل فقر

فروشندگان اعضای بدن تنها به تهران محدود نمی‌شود. برای فروش اعضای بدن از همه شهرهای ایران آگهی می‌دهند. گاهی روی شهری توافق می‌کنند و آنجا معامله را انجام می‌دهند. معامله‌ای که ممکن است سلامتی آنها را به خطر اندازد.

اما مشکلات مالی و فقر آنقدر روی شانه‌های فروشندگان سنگینی می‌کند که قید این احتمال و خطر را می‌زنند. هوشنگ رضوان‌پناه، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان نیز به خبرآنلاین گفته: «به‌دلیل فقر و مشکلات مالی تعداد متقاضیان فروش کلیه افزایش پیدا کرده است.»

خریداران و فروشندگان از روش‌های مختلف همدیگر را پیدا می‌کنند. برخی با چسباندن آگهی روی در و دیوار و برخی هم جلوی بیمارستان‌ها و مراکز. برخی هم با واسطه دوست و آشنا کسی را پیدا می‌کنند. اما چند سالی است که راه‌های ساده‌تر هم پیدا شده. آگهی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و از این راه می‌توانند به راحتی خرید و فروش اعضای بدن را انجام داد.

قیمت اعضای پیوندی بدن

قیمت اعضای بدن در این بازار متفاوت است. جوان بودن، بیماری نداشتن هم می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارد. آنطور که برخی از آگهی‌ها نشان می‌دهد قیمت کلیه ممکن است بین ۸۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان هم به فروش رود.

قیمت کبد هم متفاوت است از ۲۰۰ میلیون تومان تا قیمت‌های بالاتر. قیمت واحد و مشخصی ندارد. معمولا طرفین برای قیمت اعضای بدن به توافق می‌رسند.

چرا ایرانیان برای فروش کلیه به عراق می‌روند؟

برخی ممکن است قیمت اعضای بدن را در ایران ارزان بدانند. به همین دلیل راهی کشور همسایه یعنی عراق شوند. در همین مورد روز جمعه حسین بیگلری، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه به خبرآنلاین گفت: «گاهی افرادی که برای اعلام آمادگی جهت اهدای کلیه به انجمن مراجعه می‌کنند در مواجه با قیمت کلیه که از نظرشان کم است به ما می‌گویند ما می‌رویم عراق کلیه می‌فروشیم، تکرار این حرف سبب شده ما حدس می‌زنیم عراقی‌ها به ایران مراجعه می‌کنند و کسی‌که می‌خواهد کلیه خود را بفروشد پیدا می‌کنند، اما چون در ایران پیوند اعضا به شهروندان خارجی ممنوع است، آن‌ها فرد را به عراق دعوت می‌کنند، دلار هم به طرف می‌دهند و آن‌جا پیوند می‌زنند. بنابراین وقتی مردم این‌ها را به ما می‌گویند قطعاً یک چیزهایی وجود دارد.»

البته او درباره قیمت کلیه در عراق توضیحی نداده است اما به نظر می‌رسد آنقدری برای فروشندگان می‌ارزد که راهی این کشور شوند و آنجا عضوی از بدن خود را بفروشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید