پس از وقوع ناآرامی‌ها در قزاقستان، اینترنت در سراسر این کشور قطع شد و از این رو ماینرها نتوانستند به شبکه بیت‌کوین دسترسی پیدا کنند. قزاقستان که اکنون ۱۸درصد از هش‌ریت جهانی را در اختیار دارد، با کاهش استخراج بیت‌کوین، این هش‌ریت کاهش یافت. برخی این مساله را یکی از عوامل افت اخیر بازار رمزارزها می‌دانند.

نقش قزاقستان در افت بازار رمزارزها چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، اعتراضات اخیر در قزاقستان به دلیل افزایش قیمت سوخت و به دنبال آن قطعی اینترنت، باعث شد که ماینرهای بیت‌کوین با مشکل مواجه شوند. به نظر می‌رسد که این مساله در افت اخیر بازار رمزارزها دخیل بوده است.

 اخیرا به دنبال افزایش بهای سوخت در قزاقستان، این کشور با اعتراضات گسترده‌ای از سوی مردم مواجه شد. در پی این هرج و مرج‌ها، دولت اقداماتی، از جمله قطع کردن اینترنت را اعمال کرد.

پس از اینکه چین استخراج رمزارزها در این کشور را ممنوع کرد، بسیاری از ماینرها به سمت قزاقستان که از انرژی فسیلی برای تامین برق استفاده می‌کرد و هزینه کمتری داشت، مهاجرت کردند. این موضوع باعث شد قزاقستان به دومین مرکز بزرگ استخراج رمزارز در جهان پس از آمریکا تبدیل شود.

پس از وقوع ناآرامی‌ها در قزاقستان، اینترنت در سراسر این کشور قطع شد و از این رو ماینرها نتوانستند به شبکه بیت‌کوین دسترسی پیدا کنند. قزاقستان که اکنون ۱۸درصد از هش‌ریت جهانی را در اختیار دارد، با کاهش استخراج بیت‌کوین، این هش‌ریت کاهش یافت. برخی این مساله را یکی از عوامل افت اخیر بازار رمزارزها می‌دانند.

در خصوص تاثیر مسائل مربوط به قزاقستان و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال، مصاحبه‌ای با آرش قنبرزاده، کارشناس بازارهای مالی انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم. 

قنبرزاده با استناد به این موضوع که "قیمت از هش‌ریت تبعیت نمی‌کند و همچنین هش‌ریت نیز از قیمت تبعیت نمی‌کند" اظهار کرد: این موضوع را باید فراموش کنیم که چون قزاقستان خاموش شد، قیمت بیت‌کوین کاهش یافت. اما از آنجا که نزدیک به ۲۰ درصد از هش‌ریت جهان متعلق به قزاقستان بوده و ماینرها در این کشور دچار خاموشی شدند، این موضوع بر بازار تاثیر گذاشت. این مساله باعث ایجاد ترس و فشار فروش و همچنین عرضه بیشتر شد که ریزش قیمت بیت‌کوین را به دنبال داشت.

وی افزود: از این رو، نباید بگوییم که هش‌ریت باعث ریزش بیت‌کوین شده است. این یک اتفاق فاندامنتالی غیر قابل پیش‌بینی بوده و فازی را ایجاد کرد که باعث افت بازار شد. اما این مساله قابل حل است. در گذشته، چین نیز حدود ۷۰ درصد از هش‌ریت جهان را در اختیار داشت که اکنون تقریبا صفر است. در حال حاضر بخش عمده این هش‌ریت در اختیار آمریکا و قزاقستان قرار گرفته است. 

این کارشناس حوزه رمزارز در مورد احتمال مهاجرت مجدد ماینرها گفت: من فکر می‌کنم که اگر این روال ادامه داشته باشد و قزاقستان برق و اینترنت نداشته باشد که بتواند هش‌ریت حدود ۲۰درصدی خود را حفظ کند، مجددا ماینرها به سمت آمریکا کوچ کنند. اگر این اتفاق بیفتد، مزایا و معایبی خواهد داشت. از این جهت خوب است که حدود ۵۰درصد از این هش‌ریت در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد که باعث می‌شود بازار رسمیت بیشتری پیدا کند. قانون‌گذاری‌هایی که برای بازار رمزارز انجام می‌شود، ممکن است در کوتاه‌مدت ترسناک باشد، اما در بلندمدت این موضوع باعث می‌شود که مردم بیشتری به ارزهای دیجیتال روی آورند. قانون‌گذاری باعث افزایش جلب اعتماد مردم می‌شود. 

قنبرزاده در خصوص معایب افزایش هش‌ریت بیت‌کوین در آمریکا خاطرنشان کرد: اما اینکه بیش از ۵۰درصد هش‌ریت دنیا در دست آمریکا باشد، کمی نگران‌کننده است. می‌تواند باعث این موضوع شود که آمریکا خود را صاحب بیت‌کوین بداند و هر قانونی که بخواهد برای این رمزارز اعمال کند. اگر هش‌ریت توزیع شده نباشد و بیش از ۵۰درصد آن تنها در اختیار یک کشور باشد، اتفاق خوبی نیست.

وی در مورد مزیت استفاده از انرژی پاک برای استخراج بیت‌کوین در آمریکا اذعان داشت: اما نکته مثبت دیگر مهاجرت ماینرها به سمت تگزاس آمریکا این است که برای استخراج بیت‌کوین می‌توان از انرژی‌های پاک استفاده کرد. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای استخراج، هزینه بیشتری دارد. تولید انرژی پاک نسبت به انرژی فسیلی گران‌تر است. از این رو نمی‌توان گفت ماینرها باید به جای کسب سود بیشتر، هزینه بیشتری برای استخراج بپردازد. این موضوع برای افزایش نرخ بیت‌کوین می‌تواند اتفاق خوبی باشد. از آنجا که هزینه تولید بیت‌کوین بالا می‌رود، نیاز است که قیمت آن نیز بالا رود که برای ماینرها به صرفه باشد.

قنبرزاده به عنوان سخن پایانی گفت: توصیه من به مردم این است که بدون دانش و آگاهی وارد هیچ حوزه مالی نشوند. اگر جایی اسم رمزارزی را شنیدند، بدون تحقیق در آن سرمایه‌گذاری نکنند. سرمایه‌گذاری ناآگاهانه در بازار رمزارزها می‌تواند بیش از سایر بازارهای مالی ضررهای سنگینی به دنبال داشته باشد. افراد نباید به دنبال یک شبه پولدار شدن باشند. سود در بازار رمزارزها با صبر به دست می‌آید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید