به طور قطع سازمان استاندارد و خودروسازان نمی‌توانند باز نشدن ۵۰ ایربگ را یک «اتفاق» بدانند چون مسئله یک یا دو خودرو نیست و از ۵۰ خودرو ایربگ هیچ کدام باز نشده است.

یک تصادف زنجیره‌ای و ۵۰ ایربگی که باز نشد؛ خودروسازان کدام استاندارد را رعایت می‌کنند؟

سللام نو سرویس اجتماعی: طعنه برانگیزتر از این هم می‌شود؟ در ۵۰ سالگی اختراع ایربگ یا همان کیسه هوا خودرو تصادفی در ایران رخ می‌دهد و از بین ۵۰ خودروی تصادفی حتی ایربگ یک خودرو هم باز نمی‌شود!

ماجرا به تصادف زنجیره‌ای باز می‌گردد که در محور بهبان رخ داد. آنطور که سردار سیدکمال هادیان فر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور گفت «در حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد.» (تماشا کنید)

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با انتقاد از این وضعیت ادامه داد: این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟ دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟ در این حادثه من تأکید کردم که حتما سهم دستگاه ها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک تک دستگاه ها چه نقشی در این حادثه داشته اند.

آمار رییس پلیس راهنمایی و رانندگی یک آمار به تمام معنا وحشتناک و هولناک است، آماری که نشان می‌دهد استاندارد، ایمنی، معاینه فنی و هر چیز دیگری که به امنیت خودروها مربوط است چیزی جز یک شوخی نیست.

سوال مهمی که اینجا ایجاد می‌شود این است که مهر استاندارد چگونه بر خودروهای داخلی می‌خورد؟ پلیس چطور خودروها را شماره‌گذاری می‌کند؟ اصلا چرا چنین خودروهای غیراستانداردی باید زیر پای مردم باشند؟

از سال ۹۶ لزوم رعایت و اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی مطرح شد. از همان زمان خودروسازان داخلی مهلت داشتند تا جهت افزایش استانداردهای تعیین شده خودروهای تولیدی به ویژه خودروهایی نظیر پراید و پژو که هم سن و سالی از آن‌ها گذشته و هم بیشترین فراوانی تولید و عرضه در بازار خودرو دارند را جدی‌تر پیگیری کنند. با این همه خودروسازان داخلی هر بار به بهانه‌ای عمل به استاندارد را به تاخیر می‌انداختند.

در نهایت در فروردین ۱۴۰۰ غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان استاندارد، اعلام کرد که خودروسازان به دلیل تحریم‌های آمریکا و مسائل و مشکلات ناشی از آن، نمی‌توانند ۹ استاندارد خودرویی را در محصولاتشان اعمال کنند. در نتیجه از ۸۵ استاندارد خودرویی که توسط این سازمان اعلام شده اعمال ۷۶ مورد از آنها در خودروهای تولید داخل اجباری و الزامی است.

حال پرسش اینجا است که چیزی مثل ایربگ هم شامل همان ۹ مورد است؟ خودروساز تولید داخلی حتی توان تولید ایربگ را هم ندارد؟ اگر چنین است پس چرا خودرو را با ایربگ می‌فروشند؟ اگر راننده بداند ایربگ ندارد شاید احتیاط بیشتری کند!

به طور قطع سازمان استاندارد و خودروسازان نمی‌توانند این مسئله را یک «اتفاق» بدانند چون مسئله یک یا دو خودرو نیست و از ۵۰ خودرو ایربگ هیچ کدام باز نشده است.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری با اشاره به این مسائل می‌نویسد:  از آنجا که اولا عیب سیستم ایمنی خودرو می‌تواند موجب صدمات جانی به شهروندان در تصادفات شود و ثانیا وجود این معایب نه یک مورد استثنا بلکه مساله ای با نمونه‌های پرتعداد است می‌شود آن را مصداق ترک فعل نیز دانست. ماده ٢٩۵ قانون مجازات اسلامی می‌گوید اگر جنایتی بر اثر ترک مسئولیت قانونی کسی رخ دهد، این جنایت به او مستند می‌شود. در مورد معیوب بودن تجهیزات ایمنی خودروها، اگر این موضوع منجر به مرگ کسی شود، سازنده خودرو با استناد به همین ماده قانونی می‌بایست محاکمه شود. در همه این موارد با توجه به تاکید قانون بر مسئولیت نیروی انتظامی برای جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای معیوب و بدون استاندارد نیز باید لحاظ گردد.

پرسش دیگر متوجه پلیس راهنمایی و رانندگی است که اساسا چرا چنین خودروهایی را شماره می‌کند؟ در معاینه فنی چه می‌گذرد که چنین خودروهایی موفق به گذر سلامت از معاینه می‌شوند؟

به جز این باز نشدن ایربگ مصداق کم فروشی از سوی خودروسازان است و بر اساس قوانین جاری کشور خریداران می‌توانند به دلیل «غش در معامله» جنس فروخته شده را به صاحبش پس دهند و پول خود را طلب کنند، هر چند بعید است خودروسازان تن به این مسائل دهند.

با توجه به مجموع مسائل به نظر می‌رسد مراجع مسئول و به ویژه دستگاه قضایی باید اقدامات لازم را علیه خودروسازانی که با کوتاهی  خودروی ناایمن به مردم می‌فروشند انجام دهند و جلوی رخدادهای تلخ مشابه بهبهان را بگیرند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید